Sitemap | Avanceret søgning |
Dette dokument stammer fra:

Afrikanernes helt egen rytme

Afrikas kulturelle rødder tilføres pleje og vækstfremmer i en noget slidt murstensbygning i Ghana. Man kunne også se stedet som den sidste bastion mod den vestlige kulturs påvirkning lige fra Mozart over Beethoven til amerikansk rapmusik.

Af HENRIK THOMSEN, CHR. THYE-PETERSEN, og CARSTEN INGEMANN (foto)
Publiceret 24-10-1998

CAPE COAST

I det officielle universitetsmiljø i Ghana bliver musik-studerende populært sagt undervist i "Für Elise" og "Tryllefløjten". Men rådhuset i Cape Coast - et ejendomsmæglerstenkast fra et af de gamle, britiske slaveforter på Guldkysten - genlyder af afrikansk trommespil og stor entusiasme.

Kommunen har venligt stillet den bedagede bygning til rådighed for et usædvanligt kulturcenter, der tilbyder lokale alternativer til Vestens kulturindustri.

Bombardement udefra
Græsrødderne er begyndt at spire, og de gør det med dansk hjælp.

Agoro-centeret er viet til Ghanas traditionelle musik, dans og drama - men vel at mærke ikke i en statisk form. Kunsten skal udvikle sig, den skal vokse og finde en balance mellem tradition og moderne udtryksformer.

Afrika tæppebombarderes med vestlige kulturpåvirkninger - gennem TV, radio og film. Og langtidsvirkningen er ved at melde sig.

Ungdommens musik er i voksende omfang rap eller techno tilsat lokale tekster.

»Der er ingen tvivl om, at afrikansk kultur trues af Vesten. Det kan vi ikke stille meget op overfor her, men dog noget. Vi kan gøre de unge fortrolige med afrikansk musik, vi kan give dem værktøjer til at udvikle deres egen kreativitet. Men vi dikterer ikke nogen en bestemt musiksmag, folk kan lytte til, hvad de vil,« siger Selete Nyomi, leder af og initiativtager til Agoro-centeret.

Beskeden målestok
Han er uddannet lærer, men der skulle et ophold i Danmark til, før han fik øjnene op for afrikanernes mangel på bevidsthed om deres egne kulturelle rødder.

I 1991 var Nyomi på udveksling og underviste på en række danske gymnasier, hvor han mødte en ungdom tændt af kreativitet og nysgerrighed.

»Eleverne var meget interesseret i at lære om ghanesisk musik, og det slog mig, at vi hjemme i mit eget land tog alting for givet. Her fandtes ingen institutioner til at bevare og udvikle kulturelle aktiviteter,« siger Selete Nyomi.

Sammen med Hanne Tofte Jespersen, gymnasielærer i Roskilde, udviklede han idéen om et ghanesisk kulturcenter med dansk islæt.

Den danske ambassade i Accra kom med på tanken, og på den måde fik kulturen del i den danske udviklingsbistand til Ghana - omend i en økonomisk beskeden målestok.

Nyt repertoire
Kulturcenteret, som netop har fejret fem års fødselsdag, udviklede sig til en yngleplads for ghanesisk talent. Her mødes unge - de fleste lokale - for at tage ved lære af centerets instruktører, og flere har siden gjort karriere i musiklivet.

Agoro har også påtaget sig en rolle som fødselshjælper for projekter. For eksempel har Selete Nyomi og hans folk bistået en stamme, der kom i klemme, da et stykke regnskov blev udlagt til naturpark.

Stammen kunne ikke længere gå på jagt, men de havde en musisk tradition, som ingen havde forestillet sig, der kunne være penge i.

Men det kom der.

Folket kunne spille på bambusinstrumenter og danse. På udenforstående virkede det dog noget monotont, men centeret i Cape Coast hjalp musikere og dansere med at udvikle et repertoire, og i dag lever de af at optræde.

Netop nu er Agoro-projektet under forvandling. I sidste måned blev en gruppe på 30 af de unge fra miljøet omkring centeret professionelle ansat af centeret, som så hyrer dem ud til koncerter, danseforestillinger og alt muligt andet.

Indtægterne kan ikke alene betale lønningerne, så nogle af pengene hentes fra gæstestuderende - hovedsageligt danskere - der kommer til Ghana for at studere afrikansk musik og drama.

Har planer
Men Agoro har også planer om at skabe en uddannelse for musik- og dramalærere - og at gå ind i samfundsoplysning med debatskabende stykker. Derfor er en ny ansøgning sendt afsted til Danida, og centeret venter svar omkring nytår.

Selete Nyomi lægger stor vægt på at skabe plads til de danske gæstestuderende.

»Afrikanere har altid fået at vide, at vi skal tage ved lære af europæerne. Her er europæere, der kommer herned for at blive undervist af os,« siger Selete Nyomi.

Og kan ikke nære sig for at tilføje:

»Rytme er noget, Afrika har tilført Vesten.«

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten


Agoro-centeret
Agoro-centeret er viet til Ghanas traditionelle musik, dans og drama.
Foto: Carsten Ingemann

Hvis du vil vide mere