Sitemap | Avanceret søgning |

Animation

Af Jannik Broz
Publiceret 15-11-2007

Det er vigtigt, når man skal lave animationer, at man hurtigt får sine billeder ind i computeren. Derfor laver man i første omgang sin film i en meget rå skitsekopi. Det er først her, når hele filmen tegnet og lagt ind, at man kan se, om ens ideer faktisk virker.

Tip: Er der forskellige kameravinkler på billederne? Har du husket nærbilleder, og virker din idé i det hele taget? Alt dette kan være svært selv at bedømme. Spørg en kammerat eller en voksen, om din historie er spændende og til at forstå.  

Hvem siger, at man ikke kan lave animationer uden egentligt motiv? Det kan man sagtens.  

Du kan se eksemplerne på Billedskolens animationer sammen med opgaverne nedenfor, inden du går i gang med dine egne. 

Download The Complete Animator på din computer, hvis du ikke allerede har gjort det. Du finder programmet på: www.iota.co.uk/tca . Det er en prøveversion, der har sine begrænsninger, men sagtens kan bruges til at øve sig på.

Hvis man synes, det er et sjovt og godt program, kan det købes på samme hjemmeside. 

Tip: Nedenstående opgaver er ikke en egentlig vejledning i brug af programmet, det er mere nogle benspænd, som gør det lidt sjovere at bruge det. En del af tegneelementerne kender du måske fra andre tegneprogrammer, og resten kan du læse på engelsk i menuen hjælp i selve The Complete Animator.

Opgaver

1. Animation - 5 frames (billeder)
Din animation skal i første opgave være abstrakt. Det må ikke forestille noget.
Læs mere

2. Animation - 5 frames (billeder)
Opgaven er som opgave 1, men nu er det tilladt at lave ting, der forestiller noget, altså er figurative.
Læs mere

3. Animation - 25 frames (billeder)
Det er nu tilladt at arbejde med ting, der forestiller noget.
Læs mere


Stillbillede 2

Hvis du vil vide mere