Sitemap | Avanceret søgning |

Frihed

Vesten er vild med frihed: ytringsfrihed, valgfrihed, friskoler, frihandel, forsamlingsfrihed og ikke mindst fri sex. Der er frihed overalt - selv reklamerne lover os frihed til at være den, vi drømmer om.

Publiceret 28-08-2012

Men friheden er ikke altid så nem at håndtere for os, hverken når det kommer til at forsvare de friheder, vi værner om, som under Muhammedkrisen eller i hverdagen, hvor spørgsmålene hurtigt kan lamme vores beslutningskraft: Skal jeg købe hus og vinke farvel til friheden? Skal jeg sætte min personlige frihed højest og vælge jobbet i Langbortistan, selv om min kone er imod? Skal jeg imponere chefen eller hente børnene tidligt i vuggestuen?

Et af problemerne er, at vi bruger ordet frihed så meget, at vi næsten har glemt, hvad det egentlig betyder. Friheden kunne med andre ord trænge til en god omgang sprogvask, så vi igen kan skelne de forskellige betydninger af begrebet klart.

Hans-Jørgen Schanz vasker i Frihed mudderet af de værste misforståelser af frihedsbegrebet og renser det, så vi forstår, hvordan Vestens moderne politiske frihed opstod.

Undervejs i fortællingen mister friheden sin uskyld og sin naturlige sammenhæng med demokrati, lighed, kristendom, modernitet, frigørelse og liberalisme, som begrebet så ofte udsmykkes med i dag. Ideen om frihed opstod nemlig et helt andet sted, i et samfund for flere tusinde år siden, hvor filosoffer og andre meningsdannere med stor selvfølge holdt slaver og undertrykte kvinder og barbarer.

Så nok var antikken både Vestens og frihedens vugge, men den knirker temmelig fælt.


Hans-Jørgen Schanz
Foto: Poul Ib Henriksen


Hans-Jørgen Schanz
Hans-Jørgen Schanz kører i Jaguar. Og er vild med det. I Jaguar, fordi det er en lækker bil. I bil, fordi det giver den totale følelse af bevægelsesfrihed.

»Efter tre måneder med dårlig menisk ved jeg, at den absolut vigtigste frihed er bevægelsesfrihed. Det har jeg nu altid vidst - for som barn var jeg plaget af astma og andre sygdomme og var hele tiden indlagt. Det var ufrihed.

I lang tid troede jeg, at marxisme og frihed var tæt forbundet. Nu kan jeg se, at det var en stor fejltagelse. Måske kan man forbinde Marx og frihed, men man kan helt sikkert ikke forbinde marxisme og frihed. Eller socialisme og frihed.

Heller ingen borgerlige partier går for resten reelt ind for frihed. De er alle sammen statsfikserede. Enten i den positive variant, hvor de tror, at staten skal ordne alt. Eller i Liberal Alliances negative variant, hvor staten ses som instans for alt, der er noget skidt. Ingen af delene er der nogen frihed i. Min sympati ligger hos anarkisterne. Ikke hos de politiske anarkister med et program. For anarkisme som ideologi er også ufrihed. Men hos de eksistentielle anarkister.«
Foto: Sisse Dupont


Hans-Jørgen Schanz
Hans-Jørgen Schanz er født 1948, student fra Sønderborg, studier i Aarhus, Frankfurt og Berlin, magister i 1972, dr.phil. 1981. Professor ved Idehistorie siden 1992. Medlem af bl.a. Oxford University Round Table, har udgivet mere end 35 bøger og 400 artikler. Gift med museumsinspektør Elsebeth Aasted Schanz, bor i Vestervang i Aarhus.

Hans-Jørgen Schanz sender jævnligt beskidte begreber til sprogvask,og i denne omgang er turen kommet til frihed. Vi bruger ordet så meget og i så forskellige sammenhænge, at vi glemmer, hvad frihed egentlig betyder. Det er på høje tid at få skuret det værste tankemudder af, så vi igen kan se begrebet klart.

Video

Tænkepauser: Frihed

Vi bruger ordet frihed så meget, at vi har glemt, hvad det betyder. Idéhistorikeren Hans-Jørgen Schanz har i bogen "Frihed" sat begrebet under en grundig omgang sprogvask. I dette interview fortæller om arbejdet med bogen, misforståelserne af frihedsbegrebet og hvad han selv forbinder med frihed i sit eget liv.



Video

Tænkepauser: Frihed - fri som en jaguar
Idéhistoriker og professor ved Aarhus Universitet Hans-Jørgen Schanz sætter sig ud i sin bil, når han skal tænke og slappe af. En cruisetur gennem den østjyske natur er en af de ting, professoren forbinder med frihed.

'