Sitemap | Avanceret søgning |

Lovgivning: Hver anden dansk lov kommer fra EU

50-60 pct. af al gældende dansk lovgivning stammer fra EU. Det viser en opgørelse fra den liberale tænketank, Cepos, som efterlyser en bred debat om dansk suverænitet.

Af CHRISTINA AGGER
Publiceret 16-03-2011

Med lov skal land bygges, slog Jyske Lov fast. I så fald bygger EU lige så meget af Danmark, som de folkevalgte medlemmer af Folketinget gør. 50-60 pct. af al gældende lovgivning herhjemme stammer nemlig fra EU.

Det viser en opgørelse fra den liberale tænketank, Cepos. Her mener chefjurist Jacob Mchangama, at tallet bør vække til eftertanke:

»Spørgsmålet er, om vi i Danmark er tilfredse med, at mange politiske beslutninger - væsentlige beslutninger - i stigende grad tages i EU, og at Folketinget derfor på nogle områder er kørt ud på et sidespor.

Vi må simpelthen have en bred offentlig debat om, hvorvidt vi synes, at det går i den rigtige retning, eller om vi har afgivet for megen suverænitet.«

Hver fjerde lov
Opgørelsen fra Cepos bygger på en gennemgang af samtlige vedtagne love og bekendtgørelser i Danmark i perioden 1986-2010 og viser, at hvor det i 1986 var under 5. pct. af de love og bekendtgørelser, der blev vedtaget i Danmark, der direkte udsprang af direktiver eller beslutninger fra EU, gjaldt det samme i 2010 knap hver fjerde lov - mere præcist 23 pct.

Medtages såkaldte forordninger, som umiddelbart gælder i alle medlemsstater, anslår Cepos andelen af EUbestemt dansk lovgivning til 50-60 pct. Hertil kommer, at domme fra EU-Domstolen - f. eks. på udlændingeområdet - også tvinger Danmark til at ændre i nationale regler.

Tallet vil ifølge Jacob Mchangama endda kun stige, hvis Danmark afskaffer de fire forbehold for unionsborgerskabet, Euroen, afgørelser og aktioner på forsvarsområdet samt det overstatslige samarbejde om retlige og indre anliggende. Både statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og De Konservatives leder, Lars Barfoed, har i denne måned åbnet for en snarlig afstemning om forbeholdene.

»Derfor er det en ekstremt vigtig diskussion at tage, hvordan vi ønsker, at det danske demokrati skal udfolde sig,« siger Jacob Mchangama, som også efterlyser en styrkelse af Folketingets Europaudvalg, der behandler alle EU-sager med relevans for Danmark, ligesom han plæderer for, at lovgivning fra EU skal behandles i folketingssalen på lige fod med de lovforslag , som f. eks. regeringen fremsætter.

Professor Marlene Wind, der er leder af Center for Europæisk Politik ved Københavns Universitet, har haft lejlighed for at se opgørelsen fra Cepos. Hun er på ingen måde overrasket over resultaterne.

Danmark er mest ivrig
»Tallene er meget parallelle med dem, som vi selv har fundet frem til i vores undersøgelser. Men omfanget bør heller ikke komme bag på nogen. Vi er med i det indre marked, og faktisk viser undersøgelser, at det er de nordeuropæiske lande som Danmark, der er de allermest ivrige efter at regulere på europæisk niveau for at få de andre lande op på et højere niveau,« siger hun.

Malene Wind mener desuden, at det er for snævert at gøre EU's indflydelse på dansk lovgivning til et spørgsmål om omfanget af afgivelse af suverænitet.

I virkeligheden, mener hun, ville Danmark afgive endnu mere selvstændighed ved at stå uden for EU.

»Tag Norge, der står uden for EU. Hvis man skal følge Cepos, skulle Norge være endnu mere suverænt og uafhængigt end Danmark. Men Norge kopierer jo alt inden for markedslovgivningen fra EU. Det samme vil ske for Danmark, hvis vi ikke er med i EU. Så har vi ingen mulighed for at påvirke lovgivningen i EU, men kan bare komme halsende efter og desperat prøve at koble os på det, som de andre allerede har besluttet,« siger hun.

Copyright: Jyllands-Posten


Så meget bestemmer EU i Danmark
Foto: JP-Grafik: MA

Hvis du vil vide mere
'