Sitemap | Avanceret søgning |

Oliefundet på Bornholm

En tidligere landmand har gjort dansk rapsolie lige så populært som den dyreste olivenolie - han er et eksempel på, at Bornholm satser på fødevarer af høj kvalitet.

Af JØRGEN KAARUP
Publiceret 03-03-2008

Det kræver sin mand at gøre dansk rapsolie lige så populært - og dyrt - som den bedste olivenolie. Den mand hedder Hans Hansen, ærkebornholmer, landmand - og Danmarks største producent af koldpresset rapsolie.

280.000 liter med de gyldne dråber sendes ud på danske butikshylder - og olien bliver købt hurtigere, end produktionen kan følge med. At danske kokke som Claus Meyer har taget godt imod det, der før var lavstatus-madolie, har gjort det en hel del nemmere for producenten, Hans Hansen.


Hans Hansen (1)

Foto: Esben Nielsen

»Det er sjovt at sætte noget nyt i gang, så efter 25 år som landmand var det en gave at få inspiration til det her. At det så er lykkedes over al forventning, gør jo kun glæden endnu større,« lyder det på klingende bornholmsk fra manden bag Lehnsgaard Rapsolie.

Inspirationen kom på en studietur til Sverige sammen med andre landmænd og konsulenter. Hans Hansen producerede dengang rapsolie til fyring hjemme på gården, men da han så en lille presser til madolie hos en svensk kollega, var han ikke i tvivl: Værdien af olien kunne minimum fordobles, hvis olien i stedet for at gå til opvarmning stod i køkkenet hos fedtbevidste danskere.

Produktion femdoblet
Som tænkt så gjort, så i 2003 rykkede han ind i de nuværende lokaler, som i forvejen var godkendt til bl.a. olieproduktion. Flere andre forsøg på at sætte gang i alternative produktioner i hallerne var ikke gået så godt. Men koldpresset olie fra Bornholm lavet af raps dyrket på Bornholm - med mindre mættet fedt end i olivenolie - blev hurtigt en succes.

Produktionen er mere end femdoblet på tre år, og olien laves kun efter forudgående ordre, for der er en lang række specialprodukter gemt i konceptet: økologisk olie med hvidløg, citron, krydderurter. I alt syv forskellige ingredienser.

»Det har været lærerigt som landmand at gå fra at tippe vognen med korn af ved foderstoffen uden at vide, om det ender i grise eller til brød, og så til i dag at stå som garant for produktet på hylden. Jeg er ude at smage på rapsen hos den landmand, der leverer til mig - og får ham til også at smage, for kvaliteten skal holde fra jord til bord i køkkenet hos hr. og fru Danmark.«

Hans Hansen er ikke i tvivl om, at det for ham er betydeligt mere inspirerende at lave specialprodukter - og så nyder han at snakke med de mange mennesker, der bydes velkomne i produktionshallerne.

»Før talte jeg jo stort kun med andre landmænd. Nu er det vidt forskellige mennesker på messer og udstillinger, kunder, indkøbere, kokke og de mange besøgende, vi har. Jo, jeg trængte til at prøve noget andet efter 25 år på en traktor.«

For bøvlet
Produktionen begyndte hjemme i de gamle udlænger, men det blev hurtigt for bøvlet, som Hans Hansen udtrykker det. Der var for lavt til loftet, der skulle etableres personalerum med faciliteter, laves ny kloakering og meget andet. Så da muligheden for at flytte til Aakirkeby viste sig, slog han til.

»Det havde da helt klart været nemmere at have det her derhjemme - men så må jeg jo flytte familien med på arbejde i stedet,« siger rapsolieproducenten og smiler til sin hustru ved det andet skrivebord.

På spørgsmålet om det havde været lige så let at etablere sig et sted i Jylland, svarer Hans Hansen:

»Nej, det er jeg ikke sikker på, for Bornholm er for mange mere eksotisk. Og det at produktet er fra Bornholm hele vejen igennem bruger vi meget i markedsføringen. Det første, folk skal tænke, når de ser etiketten er: "Det minder mig om mit første kys på lejrskoleturen i syvende klasse med sol over Gudhjem". Når den tanke er tænkt, er sandsynligheden for at flasken ender i indkøbskurven temmelig stor.«

De seneste år er der kommet godt 50 arbejdspladser i de små virksomheder, der på Bornholm samarbejder om mad og oplevelser i Regional Madkultur.

Lehnsgaard Rapsolie har fire ansatte - og 25 landmænd leverer raps. Hans Hansen tror, at Bornholm skal overleve på kvalitet, fødevarer og oplevelser, udover at fastholde de forholdsvis få, større arbejdspladser.

Olie fra hør og sennep
»Folk er jo utroligt interesserede i at se en anderledes produktion. Det viser al erfaring, uanset om det så er kiks, sild, øl, hanekyllinger eller ost, der kan vises frem.«

Fremtidig vil Hans Hansen udvide og eksperimentere med olier fra planter som hør og sennep. I år sår han som den første i Danmark i mange år sennep på sin egen mark.

»Det er jo netop noget af det sjove i sådan en branche: Man selv skal udtænke og udvikle det meste. De fleste maskinleverandører griner jo ad mig, når de hører, hvor lille produktionen er. I forhold til de store aktører er jeg jo meget, meget lille. Til gengæld hører der en oplevelse og en god historie med her fra egnen,« siger den tidligere landmand, som netop har forpagtet sin jord ud - der var ikke længere tid til at passe det derhjemme, bortset fra når det er sennep til en ny olie

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Opgaver

77. En eksotisk ø
Bornholm er både kendt og eksotisk. Det er en landmand og en borgmester enige om, og det betyder noget for øens evne til at sælge sine produkter - og tiltrække tilflyttere.
Læs mere

78. Ferieminder i indkøbskurven
Det sælger godt, at rapsolie kommer fra Bornholm. En tur i supermarkedet afslører, at mange andre madvarer fortæller, hvor de kommer fra, for at forbrugerne skal få lyst til at købe dem.
Læs mere

Rapsolie på Bornholm
En tidligere landmand har gjort dansk rapsolie lige så populært som den dyreste olivenolie - han er et eksempel på, at Bornholm satser på fødevarer af høj kvalitet.
Se billedserie
Bornholm
  • Der bor 43.040 mennesker på Bornholm.
  • Prognosen siger, at der bor 1.500-2.800 færre på øen om 10 år.
  • Der bygges ca. 117 nye boliger om året.
  • Det er især 18-24-årige, der flytter fra Bornholm.
  • Faldet i befolkningstal skyldes, at der dør flere, end der fødes.
  • Nu flytter flere til end fra øen. Især i alderen 25-39-årige, og giver grundlag for optimisme.
Regional madkultur
  • Knap 30 producenter af fødevarer og restauranter samarbejder i Regional Madkultur.
  • De små producenter har skabet godt 50 nye arbejdspladser på få år.
  • Branding under fællessloganet "Gourmet Bornholm" er næste skridt for de producenter, der sælger fødevarer uden for Bornholm.
  • Lehnsgaard Rapsolie omsatte for 7,5 mio kr. i 2007.
'