Tidslinie over vigtige videnskabelige hændelser og opdagelser

ca. 5000 f.kr - I Ægypten bliver papyrus forarbejdet og benyttet som papir.

ca. 2000 f.kr - Kineserne opdager den magnetiske tiltrækning.

ca. 1000 f.kr - Den første primitive vaccine anvendes i Kina til bekæmpelse af kopper.

ca. 700 f.kr - Grækerne opdager elektrisk tiltrækning ved at gnide på rav.

ca. 530 f.kr - Den græske filosof Pythagoras (570-55 f. Kr.) udvikler Den Pythagoræiske Læresætning og infører det matematiske bevis. Pythagoras var i øvrigt den første, der hævdede, at Jorden drejer om sin egen akse, at den er kugleformet og at både Jorden og de øvrige planeter bevæger sig rundt om en ²central ild². Pythagoras opdagede også, at tonerne og lydene kan måles med tal og at de toner et strengeinstrument giver afhænger af strengenes længde. Derved grundlagde han akustikken.

ca. 300 f.kr - Grækeren Aristarchus argumenterer for, at Solen er centrum i Solsystemet.

ca. 220 f.kr - Den græske matematiker Arkimedes gør opdagelser indenfor matematikken (Arkimedes lov) og opfinder bl.a. taljen.

271 - Kinesiske matematikere opfinder det magnetiske kompas.

1300 - Kunstig befrugtning bruges af arabisk stammeleder i forbindelse med hesteavl.

1390 - Den første papirfabrik oprettes i Tyskland.

1450 - Den tyske trykker, Johannes Gutenberg, udvikler det første trykkeri.

1508-1510 - Den italienske kunstner og videnskabsmand Leonardo da Vinci udarbejder detaljerede skitser af bl.a. flyvemaskine, helikopter, faldskærm, ubåd og centrifugalpumpe.

1543 - Den tysk-polske astronom, Nicolaus Kopernicus, udgiver sin teori om, at planeterne drejer rundt omkring solen.

1564 - Blyanten bliver opfundet, da man opdager en enorm grafitforekomst i England.

1590 - Zacharias Janssen, en hollandsk linsemager, opfinder det første mikroskop.

1608 - Hans Lippershey, en tysk-født hollandsk linsemager producerer det første lysbrydnings-teleskop.

1609 - Galileo Galilei, italiensk matematiker, astronom, og fysiker, opfinder det første termometer (vandbaseret), og er den første , som bygger et teleskop, hvorved han opdager kratere og bjerge på månen.

1642 - Den franske matematiker og filosof, Blaise Pascal, opfinder additions- og subtraktionsregnemaskinen.

1687 - Den engelske matematiker og fysiker Isaac Newton beskriver lovene om bevægelse og den almindelige massetiltrækning.

1700 - Benjamin Franklin opfinder brillerne (han var nærsynet).

1731 - Navigationsinstrumentet sekstanten opfindes.

1742 - Den svenske astronom Anders Celsius udvikler Celsius-temperaturskalaen.

1758 - Den svenske botaniker Alfred Linnaeus udvikler den binominale navngivning af arter.

1769 - Den skotske ingeniør James Watt opfinder den moderne dampmaskine. Enheden for energi effekt, Watt, er opkaldt efter ham.

1783 - Brødrene Joseph og Jacques Etienne Montgolfier fra Frankrig sender den første, ubemandede varmluftballon til vejrs. Den vejede 136 kg.

1790 - Franskmanden Comte Mede de Sivrac opfinder den første cykel, som er knallertlignende og af træ.

1800 - Alessandro Volta, italiensk fysiker, opfinder batteriet. Enheden for elektrisk spænding, Volt, er opkaldt efter denne fysiker.

1800 - André-Marie Ampère, fransk fysiker, opdager vekselvirkningen mellem elektriske bølger. Enheden for strømstyrke, Ampere, er opkaldt efter ham.

1807 - Robert Fulton, amerikansk ingeniør, opfinder det første anvendelige dampskib.

1820 - Den danske fysiker Hans Christian Ørsted opdager elektromagnetismen.

1829 - George Stephenson, engelsk ingeniør, udvikler det første driftsikre damplokomotiv (32 km/t).

1830 - Næringsstoffet Protein opdages.

1833 - Cellekernen opdages.

1834 - Thomas Davenport, amerikansk smed, grundlægger den første kommercielt succesfulde sporvogn.

1837 - Charles Wheatstone patenterer den elektriske telegraf.

1839 - Charles Goodyear, isenkramforhandler, opfinder vulkaniseret gummi.

1852 - Den franske fysiker Jean Bernard Léon Foucault opfinder gyroskopet og Foucaults pendul. Et gyroskop er basalt set et roterende hjul i en bevægelig ramme og bruges indenfor navigation af skibe, fly og raketter.

1858 - Den første transatlantiske telegraph besked sendes.

1859 - Den engelske naturvidenskabsmand Charles Darwin udgiver "Arternes oprindelse".

1863 - Louis Pasteur opfinder pasteurisering.

1867 - Den svenske industrimand Alfred Bernhard Nobel opfinder dynamitten og andre sprængstoffer. Nobel efterlod det meste af sin formue til Nobels priser indenfor fysik, kemi, fysiologi/medicin, literatur, og fred. Amerikaneren Christopher Latham Sholes, trykker og redaktør, opfinder den første skrivemaskine. Den amerikanske opfinder Sylvester Howard Roper udvikler den første motorcykel, som var tocylinders og dampdreven. 1868 - Den schweiziske biokemiker Johann Friedrich Miescher opdager nuclein, der senere omdøbes til DNA (Deoksyribo Nucleic Acid).

1876 - Den skotsk-amerikanske opfinder og talefysiolog Alexander Graham Bell opfinder, sammen med Thomas Watson telefonen.

1877 - Den amerikanske opfinder og telegrafoperatør Thomas Alva Edison opfinder grammofonen.

1879 - Den amerikanske opfinder og telegrafoperatør Thomas Alva Edison opfinder den langtids-varende, elektriske pære.

1885 - Tyskerne Karl Friedrich Benz og Gottlieb Daimler bygger næsten samtidig og uafhængigt af hinanden de første biler med forbrændingsmotor.

1885 - George Eastman, amerikansk industrimand, opfinder bokskameraet.

1888 - Den tyske fysiker Heinrich Hertz opdager radiobølger. Frekvensenheden Hertz er opkaldt efter ham.

1888 - Den amerikanske opfinder og telegrafoperatør Thomas Alva Edison opfinder filmfremviseren. Waldyer opdager kromosomet.

1889 - Herman Hollerith, amerikansk statistiker, opfinder hulkortet.

1891 - Den amerikanske opfinder Jesse W. Reno opfinder de første rulletrapper.

1895 - Wilhelm Konrad von Roentgen, en tysk fysiker, opdager en ny form for stråler, røntgenstråler, der kan passere igennem uigennemsigtigt materiale.

1895 ­ Den serbisk-amerikanske opfinder Nikola Tesla udvikler bl.a. radioen og det fluorescerede lys. Marconi udvikler radiosender og ­modtager.

1896 - Henri-Antoine Becquerel, fransk fysiker, opdager radioaktivitet. Enheden Becquerel (Bq), der er antallet af henfald pr. sekund er opkaldt efter ham. Kodak udvikler den første film designet for projektion på et lærred.

1900 - Max Planck, tysk fysiker, påviser kvantemekanikken og opdager en ny fysisk konstant kaldet Plancks Konstant.

1903 - De amerikanske brødre Wilbur og Orville Wright var de første, som både byggede og fik den første flyvemaskine i luften (37 m i 12 sekunder).

1904 - Radaren udvikles.

1905 ­ Plast udvikles.

1906 - Sir Joseph John Thomson, engelsk fysiker, påviser elektronens eksistens.

1908 - Henry Ford, amerikansk ingeniør og industrimand, revolutionerede bilfabrikationen bl.a ved at fremstille betalelige biler.

1909 - Arvelige sygdomme sættes for første gang i forbindelse med generne.

1910 - Den første bil-telefon opfindes af Lars Magnus Ericsson, firmaet Ericsson¹s grundlægger.

1912 - Den første helicopter konstrueret af Jakob Christuan Ellehammer letter fra jorden. Helikopteren udvikles dog først rigtigt i 1930¹erne.

1913 - Niel

Bliv journalist for en dag

Du kan nu booke et besøg til din skoleklasse på 8738 3355 til skoleåret 2014-2015. Jyllands-Postens Mediarium er sjovt, men giver også stof til eftertanke.
Book her

Land-By

Danmark er under hastig forandring. De største byer vokser, imens landområderne kæmper med tilbagegang i befolkningstal og ikke mindst en massiv afvandring af unge. Jyllands-Posten ser nærmere på det nye Danmarkskort med særligt fokus på de såkaldte yderområder.

Muren og miraklet

Morgenavisen Jyllands-Posten markerede 20-året for Berlin-murens fald med et særtillæg og omfattende ekstramateriale, der fortæller om baggrunden for de kolossale omvæltninger, vi oplever i dag.

Nyhedsbrev fra JP Undervisning

Et nyt skoleår er i gang. JP Undervisning har sendt to nye undervisningsmaterialer ud til alle landets skoler: "Dig og dine penge" om unge, penge og privatøkonomi, og "Arabisk forår" om forandringsprocessen i Mellemøsten og Nordafrika. Læs meget mere her i nyhedsbrevet og find ekstra materiale her på hjemmesiden.
Jeg vil læse nyhedsbrevet

Stort undervisningstema:
Danskere i krig

"Danskere i krig" er det hidtil største undervisningsmateriale om Danmark som krigsførende nation og konsekvenserne for de udsendte soldater. Materialet består af to magasiner og en hjemmeside med blandt andet undervisningstemaer, baggrundsoplysninger, multimediemateriale.
Gå til Danskere i krig

Tema om Titanic

To danske kvinder var blandt de overlevende efter Titanics forlis for 100 år siden. Men det "synkefri" skib tog i 1912 over 1.500 andre menneskeliv med mod havets bund. Læs om Titanics forlis i Newtons særtillæg.
Læs Newtons særtillæg

Video

Torup Strand på den jyske vestkyst er det sidste sted i Danmark, hvor fiskerbådene stadig slæbes på stranden i stedet for at ligge i havn. Mød fiskeren Jesper eller nogle af de andre mennesker, der optræder i videoerne her på sitet.
Se tv-indslag

JP Explorer

JP Explorer står bag Jyllands-Postens eventyrlige ekspeditioner til klodens fjerneste afkroge. Siden 1998 har JP Explorer gennemført 24 ekspeditioner til mere end 70 lande.

Galathea 3

Da Galathea 3-ekspeditionen 25. april 2007 lagde til kaj ved Langelinie i København, sluttede alle tiders eventyr. Her finder du den største og mest besøgte hjemmeside om ekspeditionen.

Videnbanken

Videnbanken er indgangen til Morgenavisen Jyllands-Postens verden af viden. Her er samlet tusindvis af artikler, fotos, grafikker, undervisningsforløb, digitale kort og meget andet.
Gå til vidensbanken

Opret dit eget projektrum

Et projektrum på viden.jp.dk giver dig mulighed for at uploade filer, som du gerne vil dele med andre. Du kan også lave dit eget udvalg af dokumenter fra portalen.
Opret projektrum

Multimedie

I multimedierummet finder du billedserier, videoer og multimediepræsentationer fra blandt andet Galathea 3-ekspeditionen.

Årets store aviskonkurrence

"PÅ GRÆNSEN" er temaet for dette års aviskonkurrence. Tilmeld din klasse hos Jyllands-Posten, og få adgang til alle vores tilbud og produkter.
Læs mere her

Quiz og spil

Find et land i Afrika, tag Jorden rundt med Galathea - eller test din paratviden. Her finder du Jyllands-Postens videnspil, hvor du kan prøve dig selv eller udfordre en ven.