Sitemap | Avanceret søgning |

Allah Akbar - Allah Akbar!

19-11-2004

Fredagsbønnen er ugens vigtigste bøn. Hvis man husker at tage skoene af, er alle velkomne i muslimernes gudehus - moskeen. Men måske bliver man som jeg henvist til de billige børnerækker.

Ingen i landsbyen kan i dag være i tvivl om, at det er fredag - muslimernes hviledag. I toppen af minareten er placeret en højtaler, der skrattende og hvæsende brøler budskabet ud "Kom til bøn. Kom til bøn!" Hver sætning afsluttes med Allah Akbar. Fredag kan bestemt ikke være en hviledag for høresansen! Det er lige før lydbølgen blæser træskodderne i min vinduesåbning op og "rusker" mig vågen. Fredagsbønnen i moskeen kl. 12.00 er for en muslim ugens vigtigste bøn. Der skal man helst deltage. 

Ahmed, Isat og jeg ankommer kl.11.40 til moskeen. Først tager vi skoene af. Så vaskes hænder, mund, næse, ansigt, ører, hals, arme og fødder. Det gøres tre gange i rindende vand og foregår på en vaskeplads udenfor.

Inde i moskeen bliver jeg af en mosketjener placeret ved bagerste endevæg - det er tydeligt børnerækken. Her sidder børn fra 3-10 år. De nærmeste hvisker: "What's your name?" Gulvet er dækket af store, flotte ægte tæpper (gid et af dem kunne blive mit). Lokalet er nøgent uden udsmykning. Eneste "møbel" er en stor trappeformet talerstol.

Galabiaklædt siver mændene enkeltvis stille og roligt ind og finder en ledig plads på gulvet. Inden de sætter sig ned, beder de en kort bøn. En højtaler, der aldrig holder pause, udsender korancitater. Flere og flere mænd og drenge kommer til. Ingen kvinder og piger møder op.

Præcis kl. 12.00 hoster højtaleren ud.

Alle rejser sig. Imamen be stig er talerstolen og nu følger en 20. min. lang tale, hvor jeg kun kan forstå tre ord: Allah, Mohammed og Ramadan. De nævnes til gengæld rigtig mange gange. Jeg tror ikke jeg overdriver - over 100 gange.

Da talen er slut, stiller man hurtig op på række skulder ved skulder. Mosketjeneren kommanderer og skubber børnene på plads. Jeg gør klar til fotografering.

"La ilaha illa-Llah, Muhamadur rasulu-Llah"

"Der er ingen anden gud end Allah, og Muhammed er Hans profet. (Islams trobekendelse)

Fællesbønnen starter stående. Så bøjes forkroppen. Ned på knæ. Til sidst liggende med panden mod det tæppebelagte gulv. Imamen beder for - mændene på række gentager. Bønnen afsluttes siddende medens hovedet drejes mod højre og venstre. Slut. Alle rejser sig op. Nogle hilser på hinanden og kysser på kind. Få øjeblikke efter er moskeen tom.

Udenfor skal jeg præsenteres for nogle af Ahmeds venner. "Islam good" "Islam good" lyder det. ... og så kommer det, jeg har hørt mange gange før rundt i landsby: "USA bad!" "USA Bad!" "They kill muslim - They kill muslim". 

Ahmed kan tydeligvis ikke lide den snak, så han trækker mig hurtigt ned ad den støvede vej mod huset. Nu har han bestemt, at vi skal hjem for at spise.

'