Sitemap | Avanceret søgning |

Til læreren

Da vi ønsker, at de deltagende klasser får lavet den bedst mulige avis, har vi valgt at lave disse sider med fakta om, hvad Morgenavisen Jyllands-Posten vægter højt, når vi bedømmer de tilsendte aviser.

Publiceret 13-07-2007

Når vi bedømmer de tilsendte aviser, lægger vi stor vægt på:
- at avisen er overskuelig og nem at læse
- at eleverne har kendskab til avisens genrer og konventioner
- at årets emne er præsenteret gennemført og meget gerne originalt
- at eleverne kommer ud og taler med kilder, når de skal skrive deres artikler
- at eleverne laver mest muligt selv. Hellere et lidt uskarpt foto, de selv har taget, end et, der er hentet fra et magasin.

Overskuelighed og layout
Avisen bliver pænest, hvis den sættes op på en computer. Man kan godt vælge at klippe artiklerne ud og siden klistre den færdige avisside sammen med artikler, fotos og hoved, men det er svært at få avisen til at ligne en rigtig avis.

Genrer og konventioner
En avisartikel er anderledes end eksempelvis en skoleopgave, og en god rubrik er noget andet end en almindelig overskrift. Eleverne kan med fordel arbejde med andet af materialet på sitet, inden de laver avis - eller læse det materiale, som præsenteres hos Avisen i undervisningen.

Gør det selv
Man kan lave en flot avis med god teknik, men det er bedst og sjovest, hvis eleverne gør det meste selv. Det er spændende at interviewe kendte politikere og selv tage fotos, som passer præcist til den artikel, man har skrevet. Det kræver forberedelse, men man lærer mere - og det er sjovere at læse.

Deadline
Det er vigtigt, at vi har aviserne inden fristen for aflevering.

Vi har desværre ikke mulighed for at give en detaljeret tilbagemelding til alle deltagende klasser på, hvad der er godt og skidt i de enkelte aviser. Vi giver tilbagemelding på de aviser, som vinder eller modtager hædrende omtale. Det drejer sig normalt om 3-4 aviser i hver gruppe. Resten af de deltagende klasser modtager en generel tilbagemelding på, hvad vi har lagt vægt på i vores bedømmelse.

'