Sitemap | Avanceret søgning |

Nyhedsugen 2015

Velkommen som deltager i Nyhedsugen 2015. Her på siden findes tips og tricks til, hvordan man kan løfte kvaliteten af sine journalistiske produkter.

"Spor" er årets tema. Følg et spor, og lad jer inspirere til at lave lige præcis den avis, som I mener, kan tage årets førstepræmie.
 

Publiceret 13-07-2007

At skrive en artikel er anderledes end at skrive en skoleopgave. Der er  andre regler for, hvordan man prioriterer sit stof i en artikel, end der er i en opgave.

Har du tænkt på, at når man læser en artikel, er det tit mest spændende at læse begyndelsen? Det er, fordi journalister ofte får de væsentligste afsnit og informationer skudt af i begyndelsen af en artikel.  


Og der er flere forskelle. Her følger en overskrift, en indledning og det første af en tekst, som den kunne skrives i henholdsvis en opgave og i en avisartikel, hvor emnet er det samme.

Hvis det er en skoleopgave
Overskrift: Fattigdom i Afrika

Indledning: Når man skal beskrive, hvorfor mange mennesker og nationer i Afrika er fattige, er det vigtigt at....

Tekst: Jeg synes, at det er skræmmende, hvor mange mennesker, der ikke kan spise sig mætte hver dag...

Hvis det er en artikel
Overskrift: 15 mio. mennesker går hver dag sultne i seng

Indledning: Selv om Sarah hører til de heldige, der næsten hver dag får en skål med ris, går der sjældent en aften, hvor hun ikke har svært ved at sove, fordi hendes mave rumler...

Tekst: Jens Jensen fra FN fortæller, at problemerne med fejlernæring er store i landsbyen, hvor Sarah bor ...

Sprog
Artikler skal læses. Derfor er det vigtigt, at sproget er til at læse. Stavefejl, slåfejl og manglende tegnsætning gør en tekst svær at læse. Og så er det noget sjusk.

Man kan med fordel få en anden person til at læse teksten igennem, når den er skrevet færdig. Ofte kan det nemlig være svært at opdage sine egne fejl.

- Læs artiklen igennem, inden du afleverer den.
- Få en klassekammerat til at læse artiklen igennem og sige, hvis han/hun ikke forstår den. Få også vedkommende til at se efter slåfejl, stavefejl, manglende ord og dårlig tegnsætning.
- Slå ord op i ordbogen, hvis du er i tvivl om, hvordan de staves.
- Brug stavekontrol på din computer.

Når siden er layoutet, skal den læses igennem. Nogle gange forsvinder ord eller hele linjer, når teksten sættes op på siden.

Man kan finde gode råd om tegnsætning bagerst i Retskrivningsordbogen.

Udseende og layout
Avisens udseende er det første, man lægger mærke til, når man får den i hånden. Artiklerne kan være nok så gode, men ser avisen ikke appetitlig ud, har man allerede et dårligt indtryk, inden man er begyndt at læse. Og måske vælger man slet ikke at læse den.

Et overskueligt layout er vigtigt, når teksterne skal præsenteres og læses. På hver side skal man tydeligt kunne se:

- Hvor hver artikel begynder og slutter
- Hvilken artikel der er den vigtigste
- Hvilket foto der hører til hvilken artikel
- Hvem der har skrevet artiklen og taget billedet.

Prioritering
En avisside virker rodet, hvis alle artikler er lige store. Er der ingen fotos, er siden kedelig at se på. Er elementerne placeret hulter til bulter, kan man ikke finde rundt på siden.

Det er en nem måde at prioritere sin side ved at lade den vigtigste artikel fylde mest, have det største foto og placere den i toppen af siden. På den måde kan læseren meget hurtigt få øje på, hvad der er vigtigst.

Siden virker nem at overskue, hvis man lader nogle linjer være gennemgående. Er der to artikler på siden - en i toppen og en i bunden - bør de have samme bredde etc.

Luft er et godt grafisk virkemiddel, som gør en side nemmere at læse og pæn at kigge på. Sørg for, at der luft imellem de enkelte elementer på siden og imellem spalterne.

Se forslaget til opbygningen af en avisside for flere detaljer.

Samarbejde er nødvendigt
At lave en avis kræver samarbejde. Man kan ikke lave en avis alene på en uge. Ikke alle er lige gode til alting, så man må hjælpes ad. De, der er gode til at stave og sætte komma, læser de andres artikler igennem og retter fejlene osv.

Nedenfor er forslag til opgaver, der kan bruges som opvarmning, inden du selv skal skrive artikler, interviewe kilder, tage billeder og layoute en hel avis.

Links

Avisen i Undervisningen: Skriv til avisen (Dansk)
Alt om årets aviskonkurrence findes hos Avisen i Undervisningen.

Journalisternes mediehåndbogen (Dansk)
I mediehåndbogen finder au alt om journalistik, medier, pressens rolle og meget mere.

Opgaver

Lav din egen avisside
Har du mod på at lave din egen avisside, kan du få prøvet din viden om journalistik af.
Læs mere

Prøv at arbejde som nyhedsredaktør
Nyhedsredaktørens job er at udvælge, hvilke artikler der skal i morgendagens avis.
Læs mere

Skriv en artikel
Skriv en artikel om dit besøg i Mediariet.
Læs mere

Sæt overskrift (rubrik) på artikler
Overskriften eller rubrikken er det første, man ser af en artikel. Den skal rumme essensen af artiklen på en linje. Og så skal den fange læseren.
Læs mere

Links

Avisen i Undervisningen: Skriv til avisen (Dansk)
Alt om årets aviskonkurrence findes hos Avisen i Undervisningen.

Journalisternes mediehåndbogen (Dansk)
I mediehåndbogen finder au alt om journalistik, medier, pressens rolle og meget mere.

Opgaver

Lav din egen avisside
Har du mod på at lave din egen avisside, kan du få prøvet din viden om journalistik af.
Læs mere

Prøv at arbejde som nyhedsredaktør
Nyhedsredaktørens job er at udvælge, hvilke artikler der skal i morgendagens avis.
Læs mere

Skriv en artikel
Skriv en artikel om dit besøg i Mediariet.
Læs mere

Sæt overskrift (rubrik) på artikler
Overskriften eller rubrikken er det første, man ser af en artikel. Den skal rumme essensen af artiklen på en linje. Og så skal den fange læseren.
Læs mere


SPOR

Fakta om Nyhedsugen
Nyhedsugen - lav en avis/webavis og vind 25.000 kr. til klassen
Sådan lyder den korte version af Nyhedsugen. Men der ligger naturligvis mere bag, når 6.-10. klasser over hele landet i en uge arbejder intensivt med nyhedsmedier og journalistik. Her er kampagnen kort fortalt.

Få journalistiske nyheder fra 2.000 journalister og redaktører

Klasser, som tilmelder sig Nyhedsugen får fire ugers gratis digital adgang til journalistiske nyheder produceret af omkring 2.000 journalister og redaktører på dagbladene i Danmark. Med blot to forskellige login, UNI-login og Medielogin, får klassen unik adgang til både e-aviser og webaviser. Dermed er det faglige grundlag for at lave klassens egen avis til stede.
  • Klassen får gratis digital adgang til alle dagbladenes e-aviser og webaviser i uge 43-46.
  • UNI-login giver adgang til de fleste aviser. Medielogin (fremsendes til læreren) gælder til Ekstra Bladet, Politiken og Jyllands-Posten.
  • Enkelte lokale og regionale dagblade tilbyder (begrænset) levering af trykte aviser i deres lokalområde.
  • Klassen vælger selv, hvilken af ugerne de vil producere deres egen avis og/eller webavis.
  • Avisen skal være på fire A3-sider (dog fire eller otte tabloidsider, hvis klassen er tilmeldt Politiken eller Ekstra Bladet). Der er i princippet ingen begrænsning på webaviser.
  • I layouter selv jeres avis i f.eks. Publisher (undtagen hvis klassen er tilmeldt Politiken eller Ekstra Bladet, der layouter i Redaktion). 
  • Aviser og webaviser bliver bedømt på lige fod efter de samme bedømmelseskriterier.
  • Deadline for aflevering er fredag kl. 17 i den uge, klassen har tilmeldt sig.
  • Aflevering sker elektronisk på www.aiu.dk i "Redaktionen", hvis klassen er tilmeldt hos Politiken eller Ekstra Bladet.

Årets tema er SPOR
Hvert år har konkurrencen et nyt tema, som skal inspirere eleverne til at folde sig ud journalistisk i tekst, billeder, tegninger, grafik og video. I år er temaet "Spor". Hver dag sætter mennesker spor. Og følger dem. Vi krydser spor, vi finder spor eller er måske pludselig sporløse. Et cigaretskod i naturen. En cookie på internettet. En barnedåb indskrevet i kirkebogen. 

Tilmelding. Tilmeld klassen online på www.aiu.dk senest den 11. september 2015. Du kan læse mere om Nyhedsugen på www.aiu.dk, hvor du også kan tilmelde dig nyhedsbrevet, så du kan følge med i konkurrencen i løbet af året.

Yderligere oplysninger om konkurrencen, regler, tilmeldinger og lignende fås hos Avisen i Undervisningen. 

Gode ideer til årets emne
Årets tema er SPOR. I fortolker selv, ud fra hvilken vinkel I vil vælge at arbejde med temaet.

Spor er mange ting.

Hver dag sætter mennesker spor. Og følger dem. Vi krydser spor, vi finder spor eller er måske pludselig sporløse.

Et cigaretskod i naturen. En cookie på internettet. En barnedåb indskrevet i kirkebogen.

Temaet SPOR skal opfattes bredt og venter bare på at blive foldet ud af eleverne, der med alle tænkelige journalistiske redskaber og det digitale penalhus skal formidle deres hverdag og virkelighed. I alle tænkelige medietyper - skrift, billeder, grafik, tegninger, video ...

 

 

 

 

 

Undervisningsartikler
Til læreren
Da vi ønsker, at de deltagende klasser får lavet den bedst mulige avis, har vi valgt at lave disse sider med fakta om, hvad Morgenavisen Jyllands-Posten vægter højt, når vi bedømmer de tilsendte aviser.

Værktøjskassen
En god historie har nogle bestemte virkemidler, uanset hvilket medie, den er lavet til. Her er nogle metoder, som du kan bruge, når du selv skal skrive en artikel eller lave et radio- eller tv-indslag.