Sitemap | Avanceret søgning | Dine dokumenter

PÅ GRÆNSEN - Nyhedsugen 2013

Velkommen som deltager i aviskonkurrencen her hos Morgenavisen Jyllands-Posten. På denne side finder I ideer og tips til, hvordan klassen får lavet den bedst mulige avis.

Publiceret 13-07-2007

At skrive en artikel er anderledes end at skrive en skoleopgave. Der eksisterer nogle andre regler for, hvordan man skriver en artikel.

Her følger en overskrift, en indledning og det første af en tekst, som den kunne skrives i henholdsvis en opgave og i en avisartikel, hvor emnet er det samme.

Hvis det er en skoleopgave
Overskrift: Fattigdom i Afrika

Indledning: Når man skal beskrive, hvorfor mange mennesker og nationer i Afrika er fattige, er det vigtigt at .

Tekst: Jeg synes, at det er skræmmende, hvor mange mennesker, der ikke kan spise sig mætte hver dag ...

Hvis det er en artikel
Overskrift: 15 mio. mennesker går hver dag sultne i seng

Indledning: Selvom Sarah hører til de heldige, der næsten hver dag får en skål med ris, når hun er færdig med arbejdet, går der sjældent en aften, hvor hun ikke har svært ved at sove, fordi hendes mave rumler .

Tekst: . Jens Jensen fra FN fortæller, at problemerne med fejlernæring er store i landsbyen, hvor Sarah bor. Cheføkonom Peter Petersen har erfaring med problemet fra .

Sprog
Artikler skal læses. Derfor er det vigtigt, at sproget er til at læse. Stavefejl, slåfejl og manglende tegnsætning gør en tekst svær at læse. Og så er det noget sjusk.

En journalist skal huske at læse sin tekst igennem, inden den afleveres. Og man kan med fordel også få en anden person til at læse teksten igennem, når den er skrevet færdig. Ofte kan det nemlig være svært at opdage sine egne fejl.

- Læs artiklen igennem, inden du afleverer den.
- Få en klassekammerat til at læse artiklen igennem og sige, hvis han/hun ikke forstår den. Få også vedkommende til at se efter slåfejl, stavefejl, manglende ord og dårlig tegnsætning.
- Slå ord op i ordbogen, hvis du er i tvivl om, hvordan de staves.
- Brug stavekontrol på din computer.

Når siden er layoutet, skal den læses igennem. Nogle gange forsvinder ord eller hele linjer, når teksten sættes op på siden.

Man kan finde gode råd om tegnsætning bagerst i Retskrivningsordbogen.

Udseende og layout
Avisens udseende er det første, man lægger mærke til, når man får den i hånden. Artiklerne kan være nok så gode, men ser avisen ikke appetitlig ud, har man allerede et dårligt indtryk, inden man er begyndt at læse. Og måske vælger man slet ikke at læse den.

Et overskueligt layout er vigtigt, når teksterne skal præsenteres og læses. På hver side skal man tydeligt kunne se:

- Hvor hver artikel begynder og slutter
- Hvilken artikel der er den vigtigste
- Hvilket foto der hører til hvilken artikel
- Hvem der har skrevet artiklen og taget billedet.

Prioritering
En avisside virker rodet, hvis alle artikler er lige store. Er der ingen fotos, er siden kedelig at se på. Er elementerne placeret hulter til bulter, kan man ikke finde rundt på siden.

Det er en nem måde at prioritere sin side ved at lade den vigtigste artikel fylde mest, have det største foto og placere den i toppen af siden. På den måde kan læseren meget hurtigt få øje på, hvad der er vigtigst.

Siden virker nem at overskue, hvis man lader nogle linjer være gennemgående. Er der to artikler på siden - en i toppen og en i bunden - bør de have samme bredde etc.

Luft er et godt grafisk virkemiddel, som gør en side nemmere at læse og pæn at kigge på. Sørg for, at der luft imellem de enkelte elementer på siden og imellem spalterne.

Se forslaget til opbygningen af en avisside for flere detaljer.

Samarbejde er nødvendigt
At lave en avis kræver samarbejde. Man kan ikke lave en avis alene på en uge. Ikke alle er lige gode til alting, så man må hjælpes ad. De, der er gode til at stave og sætte komma, læser de andres artikler igennem og retter fejlene osv.

Nedenfor er forslag til opgaver, der kan bruges som opvarmning, inden du selv skal skrive artikler, interviewe kilder, tage billeder og layoute en hel avis.

Links

Avisen i Undervisningen: Skriv til avisen (Dansk)
Alt om årets aviskonkurrence findes hos Avisen i Undervisningen.

Journalisternes mediehåndbogen (Dansk)
I mediehåndbogen finder au alt om journalistik, medier, pressens rolle og meget mere.

Opgaver

Lav din egen avisside
Har du mod på at lave din egen avisside, kan du få prøvet din viden om journalistik af.
Læs mere

Prøv at arbejde som nyhedsredaktør
Nyhedsredaktørens job er at udvælge, hvilke artikler der skal i morgendagens avis.
Læs mere

Skriv en artikel
Skriv en artikel om dit besøg i Mediariet.
Læs mere

Sæt overskrift (rubrik) på artikler
Overskriften eller rubrikken er det første, man ser af en artikel. Den skal rumme essensen af artiklen på en linje. Og så skal den fange læseren.
Læs mere

Gem eller send Undervisningsartikel

Fakta om Nyhedsugen
Nyhedsugen 2013 (tidl. Skriv til Avisen) er Avisen i Undervisningens årlige aviskonkurrence for skoleelever, der i en uge i løbet af efteråret producerer deres egen avis. Skoleklasserne tilmelder sig hos en avis efter eget ønske. Den valgte avis bedømmer de tilsendte aviser og kårer deres vindere, der siden deltager i den landsdækkende konkurrence hos Avisen i Undervisningen.

Nye tiltag. I år kan klassen vælge at lave en trykt avis og/eller et nyhedssite til digitale platforme. Dagbladenes nyheder udkommer efterhånden på mange forskellige platforme, trykte som digitale. Det giver mening for alle, ikke mindst for eleverne, og derfor digitaliserer vi aviskonkurrencen - lige præcis så meget, at alle kan være med.

GRÆNSEN. Hvor langt vil du gå for at være en del af kliken? Hvor langt vil du gå for det, du tror på? Hvor langt vil du gå for at finde de helt rigtige bukser? Hvor er din grænse? "På grænsen" er temaet for dette års aviskonkurrence, der bare venter bare på at blive foldet ud af eleverne, der med alle tænkelige journalistiske redskaber skal formidle deres hverdag og virkelighed i ord og illustrationer. Ja, sågar med lyd, lys og tekniske virkemidler.

Tilmelding. Tilmeld klassen online på www.aviseniundervisningen.dk fra 1. juni 2013. Du kan læse mere om Nyhedsugen på www.aiu.dk , hvor du også kan tilmelde dig voresnyhedsbrev, så du kan følge med i konkurrencen i løbet af året.

Yderligere oplysninger om konkurrencen, regler, tilmeldinger og lignende fås hos Avisen i Undervisningen. 

 

Gode ideer til årets emne
Årets tema er mod. I fortolker selv, ud fra hvilken vinkel I vil vælge at arbejde med temaet.

Mod er mange ting.

Mod på livet. Mod til at handle, tænke og føle. Mod til at være anderledes, gå mod strømmen og være sig selv. Mod til at stå ved sine egne meninger.

Mod kan være personligt eller optræde stærkt i et fællesskab.

Man kan lære noget om mod, der hvor det er fraværende; i kujoneriet, medløberiet og ligegyldigheden.

Enten man oplever det tæt på - eller det gør indtryk på stor afstand, er mod med til at skabe overskrifter i medierne hver eneste dag.

 

 

 

 

 

Undervisningsartikler
Til læreren
Da vi ønsker, at de deltagende klasser får lavet den bedst mulige avis, har vi valgt at lave disse sider med fakta om, hvad Morgenavisen Jyllands-Posten vægter højt, når vi bedømmer de tilsendte aviser.

Værktøjskassen
En god historie har nogle bestemte virkemidler, uanset hvilket medie, den er lavet til. Her er nogle metoder, som du kan bruge, når du selv skal skrive en artikel eller lave et radio- eller tv-indslag.

Aarhus-klasser lavede landets bedste aviser
Tårer gemmer sig i krogene i et par pigeøjne. Drengene giver kram og klask i ryggen, og pigerne skriger, som har de vundet X-Factor. Og vundet har klassen. På et andet talent end sang. 

7. b på Strandskolen i Risskov og 8. a på Skåde Skole i Højbjerg vandt årets aviskonkurrence. Hver klasse modtager 25.000 kr.