Sitemap | Avanceret søgning |

Blogs, moblogs og vlogs

Der er millioner af dem, og hvert minut kommer nye til. Langt de fleste bliver dog sjældent opdateret eller indeholder skriblerier, der er uinteressante for størstedelen af netbrugerne.

Af Kathrine Krake
Publiceret 09-07-2007

En blog - også kaldet en weblog - er en hjemmeside med korte, daterede indlæg hovedsageligt i form af tekst, billeder eller video. Bloggen kan føres af enhver uden om de etablerede medier, forfatteren til kaldes en 'blogger', og tonen i indlæggene er oftest meget personlig. 

Her er de vigtigste karakteristika for en blog:

  • Jævnlig opdatering. En blog opdateres med nye indlæg flere gange dagligt, ugentligt, månedligt.
  • Omvendt kronologi. Det nyeste indlæg ligger øverst på siden.
  • Tidsangivelse. Hvert indlæg er markeret med dato og klokkeslæt.
  • Track-back og comment. Hvert indlæg har sin egen URL (unikke internetadresse), så der kan linkes direkte til det. Brugere kan kommentere og debattere indlæg direkte på bloggen.
  • Links. Argumenter underbygges med links til det sted, som argumentet er hentet fra.
  • Tillidsforhold. Brugeren lærer bloggeren at kende ved at følge bloggen over tid. Omvendt har mange bloggeres indlæg karakter af breve, selvom de ikke er stilet til en bestemt person. Desuden er det vigtigt, at bloggeren har en klar profil for at styrke troværdigheden.  

Moblogs og vlogs
Moblogs og vlogs har samme karakteristika som en weblog. En moblog opdateres fra mobilen, en vlog er en blog med videoer. Brugen af både moblogs og vlogs kan være gavnlig for et nyhedssite. BBC World bad for eksempel sine seere under Irak-krigen i 2003 at sende mobil-billeder fra antikrigsdemonstrationer til redaktionen. På den måde fik de lynhurtigt et øjebliksbillede fra rundt omkring i verden, som de kunne bringe på deres website. 

Video på nettet kan have en stærk effekt, da levende billeder nogle gange gør det meget bedre i forhold til ord. Især når de trækker brugerne ind i en verden, de ikke kender, eller når for eksempel en stemning eller noget spektakulært skal formidles.  

Blogs og journalistik
Blogs kan være udmærkede kilder til journalistiske historier, men indholdet på enhver blog skal tages med et gran salt, og kildekritikken og troværdighedsanalysen skal bruges flittigt.  

Der er flere typer blogs, fx den politiske, den tematiske og den personlige. Nogle bloggere bruger webloggen til at overvåge og kommentere på, hvad pressen bringer af historier, og med links citerer de medierne. Uden selv at forfatte ret meget kan en blogger altså via citater skabe en masse indhold på sit eget site, og det er ikke altid uden ophavsretproblemer. Loven gælder nemlig også på nettet. Set med journalistiske øjne er den politiske blog nok den mest interessante, for med den er politikeren blevet uafhængig af taletid i de etablerede medier. I forhold til tidligere, dengang medierne var partiloyale, bestemmer medierne nemlig i stigende grad politikkens indhold og form i medierne, de lader til at fokusere mere på personen bag politikken end på selve politkken, og derudover styrer de, hvilke politikere der kommer til orde. Med en blog har politikeren nu sin egen kanal og kan altid være tilgængelig. Dette betyder også, at han har mulighed for at sige præcis, hvad han vil, når han vil. 

En blog virker ofte meget 'nede på jorden', ucensureret og ukontrolleret, fordi den er så venlig og personlig i udtrykket. Men spørgsmålet er, om den i virkeligheden er ucensureret og ukontrolleret? Bloggeren sætter nemlig selv scenen for, hvordan han vil præsentere sig og sine budskaber, og hvor meget han vil afsløre af sig selv. I den politiske blogs tilfælde må en journalist forudsætte, at dette foregår i samarbejde med en spindoktor/presserådgiver. En politiker skulle nødig komme til at skrive noget, der kan skade ham selv eller partiet, men samtidig skal han spille med på mediernes præmisser om også at give noget af personen bag politikeren. I en blog riskerer politikeren ikke at afsløre noget med sit kropssprog, hvilket er tilfældet i fx tv-mediet. 

Også journalister fører blogs enten privat eller som en del af arbejdet. Når brugerne kommenterer på indlæggene opstår en slags dialog mellem journalist og bruger, som begge parter kan nyde godt af. Journalisten får respons på nogle tanker, han sender ud, måske kommer der endda en historie ud af det, og brugeren lærer journalisten bedre at kende. Dette kan have betydning for journalistens og mediets troværdighed og nærvær i forhold til brugerne og måske få flere til at besøge websitet. Men omvendt forpligter en blog også til jævnlige opdateringer, og man skal huske, at en journalist vælger præcis som enhver anden blogger, hvor meget han vil give af sig selv, og hvordan han kommunikerer.

Links

blogger.com (Dansk)
Opret selv en gratis blog. Blogger.com er ejet af Google og har hundredetusindvis af weblogs.

bloggies.com (Engelsk)
Siden 2001 har der hvert år været kåring af blandt andet årets blog ved Annual Weblog Awards. Præmien i 2007 var 2007 US cents. Altså 20 dollars og 7 cents, så det er vist mere æren, det handler om. Se kategorierne og vinderne.

Blogs fra TV2 (Dansk)

De 100 mest populære danske blogs (Engelsk)
Twinglys liste over de allermest populære danske blogs. Her er lidt at gå på opdagelse i.

Jyllands-Postens blogs (Dansk)

Overskrift.dk (Dansk)
På denne portal kan man blandt andet søge i danske blogs og nyhedssites, finde RSS-feeds og tilmelde sin egen blog.

Politikens blogs (Dansk)

Uriasposten (Dansk)
Mange bloggere holder øje med, hvad pressen bringer af historier og hvordan, og de kommenterer og citerer vidt og bredt.

Wikipedia om weblogs (Dansk)
Wikipedia er en encyklopædi på over 250 sprog, som skrives af frivillige bidragydere fra hele verden.

Opgaver

Fænomenet blog
En blog er en slags dagbog, som bliver udgivet som hjemmeside. Blogs giver enhver mulighed for at udkomme med sit eget medie, og samtidig skaber de dialog mellem udgiver og bruger. Undersøg forskellige typer blogs og deres skribenter - bloggerne.
Læs mere