Sitemap | Avanceret søgning |

Nye medier og journalisten

Weblog, moblog, vlog, RSS og podcasting. Hele tiden opstår nye kommunikationsformer og nye medier, som udfordrer journalister og andre kommunikatører til at tænke nyt for at nå sine målgrupper. Traditionelle medier som aviser, radio og tv har år efter år måttet vige pladsen mere og mere for disse nye, interaktive medier med internettet i spidsen. I 2006 var unge fra 12-20 år mere på nettet, end de så tv: halvanden time om dagen i snit.

Forholdet mellem afsenderen og modtageren af information er slynget en tur gennem centrifugen og landet på hovedet. For med internettets indtog er medieforbrugeren blevet transformeret til medproducent af information. Uanset om det er nyheder, anmeldelser, reportager eller simpelthen små oplevelser fra dagligdagen. Mediebilledet i dag bærer præg af samtale og socialt fællesskab, og så skal det helst være så fleksibelt, at brugeren selv kan vælge tid, sted og medie.

Hvad betyder dette for journalistens arbejde? Og for journalistikken i det hele taget?

Her vil en række artikler og links forsøge at give nogle svar.

Internettet og journalisten

Internettet er et socialt medie. Internettet er et medie, der kan nå et bredt publikum, og kommunikationsformen skal helst være som samtale for at fænge brugeren.
Læs mere

Journalistens værktøjskasse

En god historie har nogle bestemte virkemidler, uanset hvilket medie den er lavet til. Her finder du metoder, som du kan bruge, når du selv skal skrive en artikel eller lave et radio- eller tv-indslag.
Læs mere

Bliv journalist

Hvordan bliver man journalist? Hvor kan man uddanne sig henne? Hvad er adgangskravene?
Få svarene her

Test dig selv

Lærte du noget af besøget i mediariet? Prøv Journalist-quizz'en og se, hvor meget du kan huske.
Prøv quizzen