Sitemap | Avanceret søgning |

Medierne og journalisten

Af Kathrine Krake
Publiceret 14-07-2007

Weblog, moblog, vlog, RSS og podcasting. Hele tiden opstår nye kommunikationsformer og nye medier, som udfordrer journalister og andre kommunikatører til at tænke nyt for at nå sine målgrupper. Traditionelle medier som aviser, radio og tv har år efter år måttet vige pladsen mere og mere for disse nye, interaktive medier med internettet i spidsen. I 2006 var unge fra 12-20 år mere på nettet, end de så tv: halvanden time om dagen i snit.

Forholdet mellem afsenderen og modtageren af information er slynget en tur gennem centrifugen og landet på hovedet. For med internettets indtog er medieforbrugeren blevet transformeret til medproducent af information. Uanset om det er nyheder, anmeldelser, reportager eller simpelthen små oplevelser fra dagligdagen. Mediebilledet i dag bærer præg af samtale og socialt fællesskab, og så skal det helst være så fleksibelt, at brugeren selv kan vælge tid, sted og medie.

Hvad betyder dette for journalistens arbejde? Og for journalistikken i det hele taget?

Her vil en række artikler og links forsøge at give nogle svar.

'