Sitemap | Avanceret søgning |

De danske aviser

De danske aviser kan inddeles i forskellige typer - afhængig af fx deres udseende, deres indhold, deres pris, hvornår de udkommer, og hvor de udkommer.

Af Birgitte Hjort Nielsen
Publiceret 09-07-2007

Morgenavisen Jyllands-Posten er et dagblad, en morgenavis og en omnibusavis.

Morgenaviser og formiddagsaviser
Danmark har i dag tre landsdækkende morgenaviser: Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken. Af disse tre er Morgenavisen Jyllands-Posten den, der har flest læsere.

Der findes to landsdækkende formiddagsaviser - Ekstra Bladet og B.T. De udkommer senere end morgenaviserne og har dermed også senere deadline om aftenen.

Tidligere har man kunnet kende formiddagsaviserne på, at deres format - dvs højde og bredde på avissiderne - var mindre end morgenavisernes. Dette lille format kaldes tabloidformat, og derfor omtaltes formiddagsaviserne ofte som tabloidpressen. Man kan ikke længere se forskel på aviserne ved formatet alene. I 2007 ændrede Berlingske Tidende deres format, og i 2008 fik Jyllands-Posten også tabloid-format.

Morgenaviserne sælges, som de fleste andre dagblade, overvejende i abonnement. De er købt og betalt på forhånd. Ekstra Bladet og BT sælges fortrinsvis i kiosker og andre butikker. Salgsformen har indflydelse på, hvordan morgenaviser og formiddagsaviser laver deres forsider og i det hele taget præsenterer deres tekst og billeder.

Både Morgenavisen Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken er foruden at være morgenaviser også omnibusaviser. En omnibusavis er en avis, der behandler samtlige emner, der betragtes som interessante for offentligheden, og benytter et bredt spektrum af journalistiske genrer.  

Mindre aviser og dagblade
Ud over disse store landsdækkende aviser findes en lang række mindre dagblade. Nogle af dem er regionale og har specialiseret sig i at dække et bestemt område af Danmark - det kan fx være Fyens Stiftstidende eller JydskeVestkysten. Andre er såkaldte specialaviser eller nicheaviser, der henvender sig til en afgrænset del af befolkningen som fx Information, Børsen eller Kristeligt Dagblad.

Alle disse aviser koster penge, og man kan enten købe dem i kioskerne eller tegne et abonnement på dem og få dem ind ad brevsprækken derhjemme.

Gratisaviser
Og så findes der gratisaviser. Gratisaviserne lever af annonceindtægter, og man kan ikke tegne abonnement på dem. Når man normalt bruger betegnelsen "gratisaviser", mener man MetroXpress, 24timer og Urban.

Gratisaviserne kaldes også for trafikaviser, fordi de omdeles om morgenen i trafikken - dvs. på stationer, i busser og hvor mange mennesker færdes. Gratisaviserne udkommer kun på hverdage.

Der findes andre aviser, som er gratis og lever af annonceindtægter, som fx Søndagsavisen og de mindre lokale ugeaviser, der typisk omdeles i brevsprækker og postkasser en gang om ugen.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Links

Morten Nielsen: Media Conversations (Dansk)
Den danske mediekonsulent Morten Nielsen skriver om de danske aviser og konkurrencen imellem dem på sin blog på blogspot.com.

Update: Kvalitet koster penge (Dansk)
"Den aktuelle udvikling på avismarkedet lægger et pres på betalingsaviserne, som de ikke kan sidde overhørig."

Opgaver

Sammenlign aviser og nyhedsmedier
De enkelte avisers forside er aldrig helt identiske. Hver avis vælger, hvad der skal på forsiden, og hvilken historie der får mest plads. Det er interessant at se på flere forskellige aviser den samme dag.
Læs mere

'