Sitemap | Avanceret søgning |

Forbrugere er miljøbevidste - hvis prisen er lav

Flere undersøgelser peger på, at danskerne gerne vil være miljørigtige, men for flertallet må det ikke være for dyrt at være grøn. Til gengæld forbliver man økologisk, når man har taget livsstilen til sig.

Af KARINA JANØ
Publiceret 03-07-2011

Påstår naboen, at han udelukkende handler økologisk? Så kan det muligvis være en sandhed med modifikationer, for selvom mange påstår, at de køber økologiske dagligvarer, er det slet ikke så stor en andel af kurven, der bliver fyldt med de miljø-og klimavenlige varer.

Især hos de økologiske fødevarer ser man en forskel. 40% af salget af havregryn er økologisk, men prisen på almindelig og økologisk havregryn er også nogenlunde den samme. Det er det samme med mælk, men kommer det til kød, hvor prisforskellen mellem økologisk og almindeligt svinekød er stor, vælger mange de økologiske varer fra.

Økologisk svinekød udgør f.eks. kun én pct. af det samlede salg af svinekød ifølge Claus Jørgensen, Miljø-og trafikpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet. Dog udgør økologi 7,2 pct. af den samlede handel, hvilket betyder, at Danmark er det europæiske land, der bruger flest penge på økologiske fødevarer.

»Miljø og samfund har en betydning - hvis prisen er lav,« forklarer Claus Jørgensen.

Prisen betyder meget
Et af de vigtigste midler i kampen mod klimaforandringerne og derved CO2-udledning, er at få hustande og forbrugere til at kæmpe med. Dagligvarer står for en substantiel del af miljøbyrden både i forhold til CO2-udledning, transport og forbrug.

Grønne forbrugere kan derfor gøre en kæmpe forskel, og grundlæggende ser viljen til at være miljøbevidst ud til at eksistere hos de fleste.

Ifølge en Australsk undersøgelse lavet for Europakommissionen, kan det have stor indflydelse på forbrugerne, hvis man på dagligvarer angiver mængden af CO2-udslip forårsaget af produktion og transport.

Resultat af undersøgelsen viste en stigning af salget på fem pct. på varer med lave udledninger, men var disse varer også de billigeste, steg de grønne køb med 20 pct.

Claus Jørgensen fortæller, at det energidet og miljørigtige forbrug generelt er gået frem, men at priserne stadigt betyder meget.

»På trods af den økonomiske krise er der flere, som køber økologisk og fair trade, så viljen er der. Forskere på området har også opdaget, at vælger forbrugerne at købe økologi, går de ikke tilbage, Man vælger simpelthen en livsstil til,« siger han.

Små biler og grønne el-selskaber
En anden miljøvenlig trend, som danskerne er hoppet med på, er at købe små biler, der kører langt på literen.

»Ser man på salgstallene, er mange af de solgte biler små A-mærkede køretøjer. Desværre er disse ofte biler, der supplerer en, man allerede har. Det er naturligvis ikke så miløvenligt, men det er positivt, at de biler, man køber, er mere miljøvenlige,« siger han.

Danskerne har også fået større mulighed for at skifte til et mere energivenligt el-selskab, hvor strømmen kommer fra vedvarende energikilder. Mikkel Brandrup, der er presseansvarlig i el-selskabet Natur-Energi fortæller, at virksomheden vokser stille og roligt.

»Tilgangen af kunder er stabil, men vi vokser mest i storbyerne. Generelt tror jeg, handler om, at folk i byerne generelt har en større tiltro til, at de kan gøre en forskel via forbruget, og at de i højere grad har behov for at bekræfte deres identitet ved hjælp af forbruget. Når det gælder vores konkrete produkter, handler det også om, at f. eks. vindmøller er opstillet i landområderne, så folk på landet føler formentlig, at de har taget deres tørn,« siger han.

Natur-Energi har i 2011 haft en stabil kundetilvækst på ca. 1.100 husstande om måneden. Samlet set har virksomheden ca. 33.500 kunder i Danmark.

»Ligesom benzin svinger prisen på el, og dag til dag er miljøvenlig el lidt dyrere, men vi sætter en fast pris, så kunderne ved, hvor meget de skal betale, så forskellen er typisk kun 10-50 kr. per måned alt efter husstandens forbrug. Der er mange prisbevidste forbrugere derude, men vi går efter det segment af forbrugere, der interesserer sig for det grønne. Prisforskellen er tilpas lav, så nogle alligevel gerne vil skifte og gøre en forskel for miljøet. Men det er indlysende, at det afholder nogen,« fortæller Mikkel Brandrup.

Han påpeger, at man hos Natur-Energi løbende undersøger muligheden for at tiltrække nye kunder, og han anslår at ca. 20-25% gerne vil betale lidt mere for at være grønne el-forbrugere. Der er stadigt flere, som forbruger miljøvenligt og køber økologisk, så viljen er der.«

Copyright: Jyllands-Posten