Sitemap | Avanceret søgning |

Flere dropper bilen og tager bussen eller toget

Den kollektive trafik er igen begyndt at erobre markedsandele fra privatbilerne. Væksten hænger ifølge regionerne sammen med en kraftig ændring af hele busdriften.

Af METTE SEHESTED LARSEN og LARS FROM
Publiceret 01-07-2011

For 10 år siden tog hver eneste dansker i gennemsnit bussen 75 gange om året. I 2009 var det faldet til et gennemsnit på 66 busture om året.

Dels fordi vi danskerne har fået flere penge, dels fordi vi ifølge eksperterne bare bedre kan lide at køre i bil end med kollektiv trafik.

Men nu er udviklingen vendt, og vi er igen begyndt at vende tilbage til busserne, viser tal fra Danske Regioner. Fra 2009 til 2010 steg antallet af passagerer med 2 pct.

Væksten hænger ifølge regionerne sammen med en kraftig ændring af hele busdriften. En ændring der er blevet kritiseret for at betyde en kraftig servicenedgang for især mange udkantsområder.

Mange busruter med få passagerer er nedlagt, andre er ændret, så bussen kører forbi de små landsbyer til glæde for de mange rejsende fra de større byer, der så kan komme hurtigere frem, men til skuffelse for indbyggerne i de små bysamfund og udkantsområder. På den måde er det lykkedes at få 2 pct. flere passerer med 1,2 pct. færre busture.

Fokus er flyttet
»Det er lykkedes ved at flytte fokus over på de steder, hvor vi flytter mange mennesker fra et sted til et andet,« forklarer Birgitte Josefsen (V), formand for regionernes udvalg for regional udvikling.

»Samtidig har vi lyttet til kundernes ønsker om bedre service, som servering af et krus kaffe, morgennyheder på en tv-skærm samt, at bussen kommer hurtigere frem. Vi har forsøgt at tænke den kollektive trafik i nye baner,« lyder forklaringen.

I Nordjylland indebærer nytænkningen også, at man kan tage bussen hjem fra f.eks. Hjallerup Marked, en sen aftenkoncert eller lignende og så lade bilen stå.

Underdirektør Ole Schleemann fra Nordjyllands Tra-fikselskab har lyttet til kundernes ønsker:

»Vi vil gerne have flere passagerer i busserne, især flere pendlere. Og pendlere vil gerne have, at det går hurtigt og nemt. Derfor har vi lavet flere ruter, hvor mottoet er: Få stop, hurtigere frem. På den måde er bussen blevet et godt alternativ til bilen,« mener Ole Schleemann.

»Vi prøver også at gøre busturen til en bedre oplevelse. Derfor har vi installeret internet og skærme i busserne, så tiden i bussen kan bruges fornuftigt.«

Fremgang hos DSB
Et andet nordjysk initiativ er en sms-kampagne, hvor man sælger tomme sæder billigt:

»Vi har nogle tidspunkter på dagen, hvor der ikke er så mange med bussen. De sæder sælger vi så via kampagner. F.eks. kan du rejse med X-bus for 79 kr. om lørdagen, og med 40 pct.  rabat efter kl. 18,« fortæller den nordjyske busdirektør.

Også DSB melder om fremgang. Ifølge underdirektør Ove Dahl Kristensen fra DSB havde statsbanerne sidste år en fremgang i antallet af passagerer på 5 pct.

»Både når det handler om S-tog og regional-og fjerntog ser vi en positiv udvikling. Stogene er blevet meget rettidige. Og når de nye kunder erfarer, hvor rettidig S-togsdriften er, bliver de hængende,« forklarer Ove Dahl Kristensen.

»Vi har desuden lavet en del produktudvikling, så man f.eks. kan tage cyklen gratis med S-toget, ligesom kunderne er glade for internet og gratis søndage.«

»Jeg tror ikke, at det er en trend, der ændrer sig. Men vi skal, hvis vi skal fastholde fremgangen, fortsat investere i den kollektive trafik,« lyder det fra DSB-direktøren.

S: Det er vores drøm
Politikere fra begge sider af folketingssalen hilser udviklingen velkommen:

»Det er meget, meget positivt, og det er vores drøm, at det skal gå den vej for den kollektive trafik. Det viser, at danskerne er parate til at rejse mere kollektivt,« lyder det fra den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke.

Samme melding kommer fra Dansk Folkeparti.

»Vi har investeret mange penge i den kollektive trafik, blandt andet i buspuljen, og det er glædeligt at se, at det virker,« siger trafikordfører Kim Christiansen.

Også den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, glæder sig.

»Det er meget glæde ligt, men vi skal passe på med at glæde os for tidligt. Det er for tidligt at sige, om det vil fortsætte, eller om det er lavkonjunkturen, der har fået flere til at tage bussen i stedet for bilen,« mener hun.

Copyright: Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere