Sitemap | Avanceret søgning |

Skal bilisterne gøre mere for klimaet?

Bilafgifter: En trafikforsker er bekymret over, at regeringen ikke har planer om at begrænse trafikkens klimabelastning og trængsel.

Af Lars From
Publiceret 02-12-2010

Regeringen opgiver reelt at gøre noget ved trafikkens stigende belastning i form af udledning af drivhusgasser og den stigende trængsel i byerne, mener trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

»De senere år er trafikområdet gået fra at stå for godt 20 pct. af den samlede udledning af CO2 til nu næsten 30 pct., mens andre sektorer har begrænset deres udledning.

Hvis regeringen opgiver at indføre kørselsafgifter, sådan som skatteminister Troels Lund Poulsen (V) bebuder, betyder det, at husholdningerne, industrien og andre må skære mere i deres udledning.

Man får heller ikke gjort noget ved trængslen i byerne,« påpeger Harry Lahrmann, der ikke mener, at man kommer uden om højere afgifter, hvis man vil have ændret trafikkens belastning.

»Det hjælper ikke kun at udbygge den kollektive tra-fik. Hvis man vil ændre tra-fikanternes adfærd, skal tra-fikken pålægges flere afgifter i form af kørselsafgifter og bompenge.« Ifølge Harry Lahrmann er der ikke noget teknologisk i vejen for at indføre det system med kørselsafgifter, som Holland har opgivet.

»Teknikken fejler ikke noget. Problemet er alene organisatorisk på samme måde, som man har fået problemer med den digitale tinglysning og med at indføre et landsdækkende rejsekort,« mener han.

Flere forslag fremme
Den seneste tid har flere forslag om at lade bilisterne betale mere været fremme.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, foreslog for nylig en særlig vignetordning, hvor bilisterne betaler f. eks. 1.500 kr. om året for at få lov at køre på de store veje. Tilsvarende har S og SF stået bag et forslag om at indføre en særlig model, hvor bilisterne på samme måde som ved Storebælt betaler for at køre på vejene ved hjælp af en brobizz. Endelig vil politikerne i både København og Århus have lov at indføre bompenge for at få lov at køre ind i byerne.

Skatteminister Troels Lund Poulsen siger imidlertid blankt nej til flere afgifter til bilejerne.

»En vignetordning er bare en dobbelt beskatning af bilisterne, mens en brobizz vil medføre enorme administrative omkostninger. Og bompenge er bare en måde at få flere penge i kassen. Det er totalt fladpandet at tro, at det vil være en måde at få bilerne ud af byerne. Tværtimod vil det være problematisk for erhvervslivet og for den samfundsmæssige mobilitet,« mener Troels Lund Poulsen.

Selv om det var den borgerlige regering selv, der for to år siden kom med ideen om at indføre kørselsafgifter, mener skatteministeren nu, at man er blevet klogere.

»Tingene er ikke så simple, som vi troede. Jeg siger ikke, at ideen om kørselsafgifter er lagt i graven. Det bliver måske en realitet om 10 eller 12 år. Men det skal undersøges meget grundigt, så det ikke bliver gift for en fremtidig erhvervsudvikling,« lyder det fra skatteministeren.

FDB foreslår omlægning
Hos bilejernes organisation, FDM, er direktør Thomas Møller Thomsen stort set enig med skatteministeren.

Thomas Møller Thomsen anbefaler imidlertid, at man indleder en omlægning af de høje danske registreringsafgifter.

»Vi er enige i, at kørselsafgifter er skudt ned indtil 2020 eller 2025. I stedet bør man ændre registreringsafgiften, så afgiften betales løbende i stedet for som i dag, hvor man betaler en ny bil tre gange, når man køber den,« foreslår han.

»Registreringsafgiften bør betales løbende over 10 år og samtidig gøres afhængig af bilens miljø-og sikkerhedsmæssige egenskaber. Det vil betyde, at den grønne ejerafgift, som man betaler i dag, bliver to-fire gange så høj. Til gengæld vil bilejerne slippe for at skulle ud at låne 300.000 kr. for at købe en bil, der reelt kun koster 100.000 kr.« Ifølge FDM er leasingselskaberne i øjeblikket ved at udhule det danske afgiftssystem, fordi EU-regler betyder, at registreringsafgiften betales løbende, når det handler om leasingbiler.

Af den grund kommer den danske stat i år formentlig til at gå glip af en indtægt fra registreringsafgift fra nye biler på omkring 5 mia. kr.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Afhængig af bilen
- Der betales i dag en registreringsafgift på ca. 180 pct. ved køb af en ny bil.

- Biler, der kører særlig mange km/ l, betaler en lavere registreringsafgift.

- Biler der kører særlig få km/ l, betaler en højere registreringsafgift.

- Biler med ekstra sikkerhedsudstyr får ikke nedslag i afgiften. N Regeringen bebudede i 2008, at registreringsafgiften skulle halveres.

- Samtidig skulle der indføres kørselsafgifter efter hollandsk model.

- Bilister skulle betale efter hvor, hvornår og hvor meget, de kørte.

Hvis du vil vide mere