Sitemap | Avanceret søgning |

Vi skal være øko-bilister

Kør pænt, følg trafikken, undgå kraftige accelerationer og opbremsninger - og spar 5-10 pct. på benzinregningen - og på CO2-udslippet.

Af Lars From
Publiceret 05-04-2008

Transportminister Carina Christensen (K) vil have danskerne til at lære økokørsel eller miljøvenlig kørsel for på den måde at få benzinforbruget, og dermed også udledningen af drivhusgasser bragt ned.

»Erfaringer fra Sverige og Belgien viser, at man kan nedbringe udledningen af drivhusgasser fra trafikken med 5-10 pct., hvis man kører mere energirigtigt. Derfor vil vi lære danskerne økokørsel,« forklarer Carina Christensen, der vil lade initiativet indgå i regeringens strategiske planer for, hvordan man skal få nedbragt udledningen af drivhusgasser fra trafikken.

Obligatorisk i Sverige

»I Sverige har man gjort det obligatorisk at lære energirigtig kørsel i forbindelse med undervisning og køreprøve for alle nye bilister. Det kunne jeg også forestille mig at gøre i Danmark. Samtidig skal vi have økokørsel mere med ind i både uddannelse og efteruddannelse af bus- og lastbilchauffører," siger hun.

"Endelig tror jeg, at mange mennesker, der har haft kørekort i en del år, vil være interesserede i at lære, hvordan man kan køre mere energirigtigt. Det kunne ske i form af frivillige, brugerbetalte kurser hos aftenskoler eller kørelærere, et kursus til måske 800 kr.,« lyder det fra transportministeren, der tror, at mange vil blive overraskede over, hvor let det er at gøre noget for klimaet og samtidig spare penge.

Defensiv kørsel

Formanden for Dansk Kørelærer-Union, René Arnt, hilser initiativet velkommen. »Der er ingen tvivl om, at man kan spare en del ved at køre mere miljørigtigt og defensivt. Det, man sparer allermest ved, er ved at sænke hastigheden med bare 5-10 km/t,« forklarer René Arnt, der skønner, at et kursus i økokørsel vil koste op mod 1.000 kr. Til gengæld kan man få tilskud til det.

Et belgisk forsøg i økokørsel omfattende 100 bilister har resulteret i en gennemsnitlig besparelse på 7,5 pct., mens den bedste halvdel sparede 11 pct. på benzinforbruget. Til gengæld viser undersøgelser, at man hurtigt bruger 30 pct. mere brændstof ved at køre aggressivt.

Hvis du vil vide mere