Sitemap | Avanceret søgning |

Familien Danmark vil have to biler

Trafik: På bare fire år har over 100.000 familier fået bil nummer to eller tre. Væksten truer planerne om at få langt flere til at rejse kollektivt.

Af LARS FROM & STEFFEN STUBAGER
Publiceret 02-11-2009

De danske familier vil køre i bil. Og én er ikke længere nok. Derfor er antallet af familier med to eller flere biler på blot fire år steget med næsten 40 pct., så 378.000 familier nu har mere end én bil, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Forklaringen er, at vi generelt har fået flere penge - og stigningen er fortsat også det seneste år - på trods af finanskrisen.

Udviklingen går stik imod regeringens planer om at flytte mere af trafikken over i busser og tog.

Men trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet tror, at udviklingen vil komme til at gå endnu hurtigere.

»Når regeringen som bebudet halverer registreringsafgiften på nye biler, vil antallet af familier med bil nummer to eksplodere, fordi nye biler bliver meget billigere,« vurderer Harry Lahrmann.

Regeringen har meldt ud, at bilafgifterne skal ændres totalt, så prisen på nye biler vil falde med ca. en tredjedel. Til gengæld skal nye kørselsafgifter gøre det dyrere at køre i bilerne, især i områder med meget trængsel. Ændringen kommer i løbet af få år.

Trafikforsker Ole Kveiborg fra DTU Transport betegner de mange nye biler som en uheldig udvikling.

»Det betyder mere trafik på vejene, mere luftforurening og mere CO2-udledning. Det gør det sværere at nå klimamålsætningen om at reducere udledningen af CO2 fra trafikken i 2020,« mener Ole Kveiborg.

Formand i Region Syddanmark og formand for regionernes udvalg for regional udvikling, Carl Holst (V), stiler efter, at 50 pct. flere skal tage bussen i løbet af 10 år.

»Hvis det skal lykkes, er vi nødt til at få reduceret privatbilismen,« siger Carl Holst.

Regionerne præsenterer i dag et udspil, der skal skaffe 50 pct. flere buspassagerer.

Antal personbiler til privatkørsel
Kilde: JP-grafik: Rina Kjeldgaard