Sitemap | Avanceret søgning |

Bæredygtighed er vigtig

Mange af os handler bæredygtigt, men endnu flere ville gøre det, hvis det ikke var så svært at få overblik over, hvad bæredygtighed dækker over. Ny undersøgelse afdækker danskernes indkøbsvaner.

 

Af MORTEN ZAHLE
Publiceret 06-07-2011

Når vi står i supermarkedet og skal vælge, hvad der skal i kurven, vælger mange af os det bæredygtige alternativ - f.eks. FSC-mærket tunfisk, økologisk mælk, miljømærket shampoo og fair tradekaffe.

62 pct. af danskerne har således i den seneste måned købt bæredygtige varer eller produkter. Og af dem svarer hver tredje, at hovedparten af deres daglige indkøb består af bæredygtige varer.

Det viser en undersøgelse, som Gallup har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt 1.074 repræsentativt udvalgte danskere.

Vores motiver til at vælge at handle bæredygtigt spænder fra hensyn til miljø og klima, egen og familiens sundhed, dyrevelfærd og hensyn til sociale forhold ved vareproduktionen såsom børnearbejde og fair trade.

Sundhed og miljø
Flest angiver sundhed og miljøhensyn som årsag til, at de har købt bæredygtigt, men også dyrevelfærd og økologi er vigtige årsager, viser undersøgelsen.

I Coop mærker man tydeligt danskernes interesse for at handle bæredygtigt.

»Vi ser for tiden to modsatrettede tendenser på dagligvaremarkedet. Den ene er discount. Den anden er ansvarlighed og bæredygtighed. Vi ser en stor vækst i varer, som er miljømærkede. Der er også stadig vækst på økologiske varer,« fortæller kommunikationschef Jens Juul Nielsen, Coop.

Svært at få overblik
Ifølge undersøgelsen har de fleste danskere nemt ved at gennemskue, om der er taget hensyn til økologi og sundhed ved produktionen af en vare.

Men der er også mange danskere, som mener, at bedre information kan få dem til at købe mere bæredygtigt.

For selv om man gerne vil handle bæredygtigt for egen og andres skyld, kan det være svært at få overblik over, hvordan man griber det an i hverdagen, fortæller kommunikationsmedarbejder Pernille Lauridsen fra Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen.

»Det kan f.eks. være svært at gennemskue, om en vare er bæredygtig, og hvilke forhold der er taget hensyn til ved produktionen af den. Sociale forhold som arbejdsløn og børnearbejde, klima, energi og miljø er forhold, som de fleste har svært ved at gennemskue,« siger hun.

Styr på mærkerne
Der findes mange bæredygtige mærker, der dækker over forskellige hensyn, og mærkerne er noget, som vi kigger efter. I undersøgelsen svarer mere end halvdelen, at de går efter bestemte mærker, der indikerer særlige hensyn, når de køber ind.

Men det er ikke altid lige let at finde ud af, hvad de enkelte bæredygtige mærker dækker over. Halvdelen af dem, der ikke har købt bæredygtigt inden for den seneste måned, svarer, at de ikke kan gennemskue, hvad mærkerne dækker over, og at det har betydet, at de har fravalgt at handle bæredygtigt.

Jens Juul Nielsen fra Coop mener nu ikke, at det er så svært.

»Der er faktisk ikke vanvittig mange mærker, når det kommer til stykket. Der er en håndfuld mærker, som er gode fingerpeg, når man går på indkøb,« siger han.

Pernille Lauridsen opfordrer forbrugere til at blive klogere på bæredygtighed ved at kigge på forbrug. dk.

»Der er meget god offentlig information om bæredygtigt forbrug. På forbrug.dk er det væsentligste samlet i form af genveje, gode råd og guider til en bæredygtig hverdag,« siger hun.

Copyright: Jyllands-Posten

VEJVISER
Find mærkerne
På forbrug. dk er der oprettet et tema om bæredygtigt forbrug, hvor forbrugerne kan hente inspiration og blive klogere på, hvad de forskellige bæredygtige mærker betyder.
VANERNE
Sådan køber vi ind

62 pct. siger, at de har købt bæredygtige dagligvarer eller produkter i den seneste måned.

For dem gælder: 
For 32 pct. udgør bæredygtige produkter halvdelen eller mere af de daglige indkøb.

Flest angiver sundhed (56 pct.) og miljøhensyn (55 pct.), som årsager til, at de har købt bæredygtigt, men også dyrevelfærd (48 pct.) og økologi (42 pct.) er vigtige årsager.

52 pct., angiver, at bedre information vil kunne få dem til købe endnu flere bæredygtige produkter.

38 pct. har ikke købt bæredygtige dagligvarer eller produkter inden for den seneste måned. For dem gælder følgende:

52 pct. angiver, at bedre information evt. vil kunne få dem til at vælge at købe bæredygtige dagligvarer og produkter.

Halvdelen angiver, at manglende overblik over, hvad mærkerne dækker over, er årsag til, at de har fravalgt at købe bæredygtigt.