Sitemap | Avanceret søgning |

Arbejdspladsen skal også være grøn

Har du tænkt på, hvor meget CO2 din arbejdsplads udleder, eller om I printer fuldstændigt uhæmmet? Så er du ikke den eneste, for stadigt flere foretrækker, at deres arbejdsplads er lige så grøn som dem selv.

Af KARINA JANØ
Publiceret 03-07-2011

Du har måske valgt at spise økologisk, gå efter Elsparemærket eller Svanemærket, når du handler, og du kører måske i en hybridbil eller tager cyklen til arbejde. Men hvad nytter det, hvis du bruger din dag på en arbejdsplads, der slet ikke tager miljøhensyn? Flere foretrækker at arbejde hos virksomheder, der har en grøn profil og til en vis grad inddrager etik som en rød tråd.

Petra Petö fra Firstmove, der beskæftiger sig med fremtidsforskning inden for markedsadfærd, fortæller, at vores private præferencer er begyndt at smitte af på vores arbejdsliv:

»Før år 2007 gik folk meget op i miljø og økologi, hvorefter det også kom til at dreje sig om klimaet. Forbrugerne vil nu også købe produkter fra virksomheder, der har en grøn profil, og som tænker miljø og klima ind i deres produkter eller serviceydelser,« fortæller hun.

De værdier, der hersker privat, ønsker man også, at arbejdspladsen kan favne.

»Det hænger lidt sammen med den ansvarlighedsbølge, der kom for nogle år siden, da vi begyndte at købe os til ansvarlighed bl. a. via armbånd, der signalerede, at vi støttede kampen mod f.eks. kræft. Det ændrede sig over tid til, at vi ikke syntes, det var nok bare at betale, men i stedet for begyndte at lægge egen arbejdskraft og tid i de projekter, vi ønskede at støtte,« siger hun.

Øget ansvarlighed
Petra Petö fortæller, at vi er gået fra at være meget individfokuserede og gerne ville skille os ud til at være mere fællesskabsorienterede.

»Der er opstået en øget forståelse og ansvarlighed ikke kun for os selv, men også for andre. Det er ikke vigtigt blot at købe ind fra en grøn virksomhed - det er stadig vigtigt - men der er kommet andre værdier til som f.eks. virksomhedens etik, herunder deres holdninger, om de efterlever dem, om der er ærlighed og transparens. Det bliver nu bygget oven på det grønne aspekt,« forklarer hun.

Antiforbrug og næste generation
Ansvarlighed og fællesskab smelter sammen, og den kombination skaber et øget fokus på miljø og klima.

»En anden tendens er, at der findes meget stor fokus på ikke blot at have viden, men også at omsætte den. Klimadebatten kan være meget uigennemsigtig, og det kræver, at man er villig til at sætte sig ind i området. Resultat bliver en decideret professionalisering.

Vi har meget fokus på vores arbejdsplads, vi vil gerne lære og udvikle os og bruge tid her. Der er en vis status i at være professionel og ville udvikle sig. Vi lægger meget af vores identitet i vores arbejde,« siger Petra Petö.

Tiden på arbejdspladsen ses ikke længere som noget, der går ud over familien, men man sætter tværtimod en stor ære i at bruge tid på jobbet. Vi ønsker inderligt at udvikle os i vores arbejde. Og derfor får vores arbejdsplads en central plads i vores liv, og den skal derfor afspejle vores personlige værdier.

»Man er jo ikke to forskellige personer privat og på jobbet, og derfor skal der være sammenhæng i vores værdier. Også i forhold til der, hvor vi arbejder. Det gælder både det grønne, etik, oprigtighed og transparens og at virksomheden sælger og yder det, den siger, den gør. Og så er muligheden for at udvikle sig og skabe noget på jobbet meget vigtigt,« siger hun.

Copyright: Jyllands-Posten

Firstmove kort fortalt

Kommunikationsbureauet Firstmove beskæftiger sig med markedsanalyse, kommende trends og markedsadfærd. Kort sagt det, der endnu ikke er slået igennem i offentligheden.

Hos Firstmove følger man de såkaldte 'firstmovers', som er dem, der gør tingene lidt før resten af os. Disse udgør ca. 3% af befolkningen, og der går mellem et til tre år, før tendensen bliver udbredt til massemarkedet.

Ved at aflæse firstmovernes adfærd og livsstil, kan de udlede, hvad der bliver tendenser i fremtiden.

Hvis du vil vide mere