Sitemap | Avanceret søgning |

Biler kører markant længere på literen

Miljø: CO2-udledningen fra nye biler i Europa blev på et år reduceret med godt 5 pct., og i dag kører en ny dieselbil 50 pct. længere på en liter brændstof end for fem år siden, vurderer bilimportørerne.

Publiceret 19-11-2010

Moderne biler er pludselig blevet markant mere klimavenlige.

På få år er en ny dieselbil kommet til at køre op mod 50 pct. længere på en liter brændstof, mens udviklingen af benzinbilerne har været knap så kraftig.

Fra 2008 til 2009 er det lykkedes at nedbringe udledningen af CO2 fra samtlige nye biler i hele EU med 5,1 pct. - det største fald nogensinde - viser tal fra den europæiske miljøorganisation, Transport & Environment.

Det er bl. a. lykkedes for Toyota at sænke udledningen af CO2 fra deres nye biler med 10 pct. på et år.

Mindre udledning af CO2 er beviset på, at nye biler i dag kører markant længere på literen.

EU's klimakommissær, Connie Hedegaard (K), hilser udviklingen meget velkommen.

Hun mener, at det hænger sammen med det pres, som man fra politisk side har lagt på bilproducenterne med trusler om store bøder, hvis ikke bilerne udleder mindre CO2.

En revolution
Hos De Danske Bilimportører betegner direktør Bent Mikkelsen udviklingen i bilernes brændstoføkonomi som en regulær revolution: »For fem år siden kørte en dieselbil typisk 18-20 km pr.

liter. I dag kører den tilsvarende bil op mod 30 km/ l - en forbedring på 50 pct. Tilsvarende kørte en benzinbil typisk 15 km/ l literen, hvor den samme bil i dag kører omkring 20 km/ l - en forbedring på 33 pct.,« lyder vurderingen fra Bent Mikkelsen.

Han mener, at der er to vigtige forklaringer på, at gennemsnitsbilen i Danmark i dag udleder markant mindre CO2.

»Det er blevet et salgsargument for bilfabrikkerne, at biler udleder mindre CO2 og kører længere på literen.

Samtidig har ændrede afgifter i Danmark betydet, at danskerne generelt vælger mindre biler.«

Krav til bilindustrien
Bent Mikkelsen tror på, at udviklingen med flere og flere kilometer på hver liter brændstof vil fortsætte.

»Der er allerede nu nogle, der taler om, at en dieselbil vil kunne køre 50 km på en liter. Jeg er ikke i tvivl om, at udviklingen vil fortsætte. På den måde kan man måske fortsætte med de konventionelle biler, indtil el-eller brintbiler bliver mere realistiske.

« I Bruxelles glæder Connie Hedegaard sig.

»Det viser, at det nytter at stille krav til bilindustrien.

Da vi for nogle år siden krævede, at bilerne skulle udlede mindre CO2, sagde bilindustrien, at det slet ikke kunne lade sig gøre, og at det ville blive alt for dyrt. Det har vist sig, at det slet ikke er blevet så dyrt, og at det er sket meget hurtigere end forventet. Det er godt for klimaet og godt for energiforbruget,« mener Connie Hedegaard, der sammen med resten af EU-Kommissionen netop nu forhandler med bilindustrien om tilsvarende krav til varebilernes udledning af CO2.

»Det er vigtigt, at vi kan dokumentere sort på hvidt, at det kan lade sig gøre. Man skal selvfølgelig ikke opstille for voldsomme krav for bilindustrien, men man skal også passe på ikke at være for beskeden. Jeg ved ikke, om faldet vil fortsætte lige så kraftigt, men jeg er sikker på, at finanskrisen har betydet, at folk er begyndt at vælge mindre biler. Grundlæggende tror jeg, at udviklingen vil fortsætte,« lyder det fra den danske klimakommissær, der om to uger skal deltage i det næste klimatopmøde i Cancun i Mexico.

Trafikken skylder stadig Selv hos Det Økologiske Råd er sekretariatschef Christian Ege optimist.

»Udviklingen i bilernes udledning af CO2 giver grund til mere optimisme end hidtil. Det er glædeligt, at det går den vej. Men det overflødiggør ikke behovet for at indføre kørselsafgifter.

Trafikkens udledning af CO2 er steget i mange år, mens man har reduceret eller stabiliseret udledningen alle andre steder. Man kan endnu ikke sige, om det her opvejer det faktum, at trafikken fortsat stiger. Men trafikken skylder noget på klimaområdet,« mener Christian Ege.

Ifølge Transport & Environment skyldes en del af faldet i bilernes udledning af CO2, at krisen har fået de europæiske bilkøbere til at vælge mindre biler. Men over halvdelen af faldet på 5,1 pct. skyldes teknologiske forbedringer af bilerne.

Trafikken står for ca. 20 pct. af udledningen af CO2 i EU. Men trods løfterne om at gøre noget ved udledningen af hensyn til klimaet, er det hidtil ikke lykkedes at få stoppet stigningen i bilernes udledning af CO2.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere