Sitemap | Avanceret søgning |

Kvalitet til 3,5 kroner i timen

Kinesisk erhvervsliv har et godt tilbud: Stabil arbejdskraft, god kvalitet - og en timeløn på 3,50 kr. Derfor stormer vestlige virksomheder til det kommunistiske Kina. JP Explorer har besøgt en fabrik i Shanghai.

Af KLAUS DOHM, LARS FROM og NIELS HOUGAARD (foto)
Publiceret 15-04-2004

Shanghai, Kina

Yuan Wenru er én af Kinas millioner af pligtopfyldende - og eftertragtede - industriarbejdere. Hun passer sit arbejde til punkt og prikke. Otte timer om dagen, fem dage om ugen.

For det får hun en månedsløn på ca. 600 kr., hvilket svarer til ca. 3,50 kr. i timen.


Kvalitet til 3,5 kroner i timen (1)
600 kr.Yuan Wenru arbejder otte timer om dagen, fem dage om ugen. Det giver en månedsløn på ca. 600 kr., eller ca. 3,5 kr. i timen.
Foto: Niels Hougaard

Da hun tjener færre end 750 kr. om måneden, slipper hun for at betale skat, ligesom det kommunistiske samfund sørger for, at hun er sikret, hvis hun bliver syg eller kommer til skade, ligesom der også er taget hånd om hendes pension.

Hendes chef, direktør Yang Yong Cai fra det private firma Shanghai Haihua Sensor Co. Ltd. har derfor særdeles gode kort på hånden, når han skal forhandle kontrakter med tyske eller amerikanske bilproducenter, som han leverer sensorer til motorer til.

Styr på kvaliteten

»Hvis vi har den rette kvalitet i dag, kan vi erobre markedet i morgen,« mener den ivrige arbejdsgiver, der lige nu er til eksamen hos den amerikanske koncern Visteon. Og hvis amerikanerne siger god for den kvalitet, firmaet i Shanghai kan levere, venter store ordrer, konkluderer Yang Yong Cai.

Kvaliteten af produktionen i Kina har tidligere været et problem, men mange af virksomhederne har fået styr på kvaliteten, og mange er kvalitets-certificeret efter de internationale normer.

»Vi leverer lige nu 150.000 sensorer om året. Hvis vi består kvalitetskontrollen, hvad vi regner med, vil vi få til opgave at producere 660.000 sensorer for amerikanerne. Det vil øge antallet af ansatte i virksomheder fra 40 til omkring 80,« fortæller Yang Yong Cai.

Regnestykket er ifølge direktøren enkelt:

»Hvis vi køber råvarer det samme sted, og vi kan levere den rette kvalitet, har vi i Kina den billigste arbejdskraft og kan derfor levere varerne billigst.«

Yang Yong Cai er ikke i tvivl om, at Kina i høj grad er på vej ind på verdensmarkedet, ikke mindst efter at verdens mest folkerige nation er blevet medlem af verdenshandelsorganisationen WTO.

»Efter at vi har tiltrådt WTO, er Kina blevet verdens store fabrik,« lyder den optimistiske konklusion fra Yang Yong Cai. Han har på ægte planøkonomisk vis lagt en ambitiøs flerårig udviklingsplan, der i første omgang skal sikre virksomheden et godt image med samme standard som konkurrerende firmaer i vesten. Derefter skal den ud og erobre markedet.


Kvalitet til 3,5 kroner i timen (2)
Kina kommerDirektør Yang Yong Cai fra det private firma Shanghai Hailhua Sensor Co. Ltd. er ikke i tvivl om, at Kina hastigt er på vej ind på verdensmarkedet.
Foto: Niels Hougaard

Lønningerne på den lille driftige fabrik ligger mellem 7.500 og 45.000 kr. om året. De største kunder er de tyske folkevognsfabrikker samt amerikanske General Motors.

Imponerende vækst

Shanghai Haihua Sensor Co. Ltd. ligger midt i bydelen Malu i udkanten af Shanghai. Og den lokale borgmester, Zhao Ming, kan berette om en imponerende vækst:

»Der bor 50.000 indbyggere i bydelen, mens 70.000 hver dag pendler ind for at passe deres arbejde. De senere år har vi i gennemsnit haft en vækst på 30 pct. mens den i 1999 og 2000 var på ikke mindre end 45 pct.,« fortæller Zhao Ming.

Faktisk er udviklingen i Malu den kraftigste i hele Shanghai, hvor den samlede økonomi sidste år steg med 11,8 pct.

Firmaerne i området producerer især dele til biler, fødevarer, møbler og elektronik. Der er ikke danske firmaer med egen afdeling i Malu, men der findes danske samarbejdspartnere.

Sidste år investerede de udenlandske firmaer fra især Japan, Sydkorea, USA og Tyskland mere end seks mia. kr. i området, der er udvalgt til at være en af de fire vigtigste investeringszoner i Shanghai.

Malu ligger centralt placeret godt 24 kilometer fra centrum, tæt på verdens tredjestørste havn og en af de to internationale lufthavne i Shanghai.

Borgmesteren er derfor ikke i tvivl om, at der vil komme endnu mere gang i udviklingen de kommende år.

Speed på udviklingen

»Vi satser på en endnu hurtigere udvikling. Vi har blandt andet virksomheder, der gerne vil producere endnu flere dele til General Motors, VW og til produktion af rent kinesiske biler. Samtidig er vi ved at få gang i hotel- og servicebranchen i området.«

Zhao Ming ser meget gerne, at også danske virksomheder får øjnene op for den driftige bydel i Shanghai, hvor myndighederne de senere år har gjort meget for at forbedre levevilkårene for arbejderne.

»Hvis danske virksomheder kan deltage i udbygningen af vores område, vil de være velkomne.«

Direkte flyrute

Og mulighederne er faktisk blevet endnu bedre. Nu kan virksomhederne ikke alene spare masser af penge på de lave kinesiske lønninger, nu er det også blevet markant lettere at komme fra Danmark til Shanghai, da SAS for kort tid siden har oprettet en direkte rute fra København til Shanghai.

En rapport om såkaldt sourcing i Kina, hvor virksomheder lægger dele af deres produktion til udlandet, som det danske generalkonsulat i Shanghai for nylig har udgivet, konkluderer bl.a., at de kinesiske lønninger næppe vil stige nævneværdigt de kommende år på grund af den enorme arbejdskraftreserve i verdens mest folkerige nation.

Rapporten er i øvrigt blevet en bestseller blandt interesserede danske erhvervsfolk, oplyser konsul Birgit Hjortlund i Shanghai.

explorer@jp.dk

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten