Temaer

Under Galathea 3-ekspeditionen satte Morgenavisen Jyllands-Posten fokus på en række journalistiske temaer knyttet til forskningen eller de steder, som ekspeditionen besøgte. Temaerne er samlet her.
29-11-2006
Dyr
Hvorfor er springpingvinen blevet så god til at hoppe? Kan havskildpadder blive over 100 år gamle? Læs om hvordan dyrene lever - og overlever - selv under ekstreme forhold, og hvordan forskerne arbejder for at blive klogere på dem.
Evolution
Hvordan opstod livet på Jorden? Og hvordan har forskerne fundet ud af, at det moderne menneske stammer fra Afrika? Evolutionslæren ændrede menneskers syn på verden - og vores egen plads i den - fundamentalt.
Jordens opbygning
Vulkanudbrud og jordskælv vidner om de voldsomme kræfter i undergrunden, der møblerer om på Jordens overflade. Her ser vi på klodens udvikling gennem milliarder af år, fra dens glohede indre over kontinenternes bevægelse til de fascinerende landskaber på havets bund.
Naturvidenskabens Top Ti
Hvad er de vigtigste naturvidenskabelige erkendelser gennem tiden? Find ud af, hvad relativitetsteori, kvantemekanik, opdagelsen af DNA-spiralen og en række andre videnskabelige milepæle betyder for det moderne verdensbillede og samfund.
12-04-2006
Navigation
Fra sol, måne og sekstant til satelitter: Den teknologiske udvikling inden for navigation har gjort det muligt at måle afstande, dybder og positioner med stor sikkerhed på havet. Men hvordan fungerer og bruges radar, kompas, ekkolod og GPS? Det fortæller vi i dette tema.
29-11-2006
Nobelprisen
Nobelpriserne er i de fleste videnskabsfolks øjne den største anerkendelse, det overhovedet er muligt at få. I fem artikler fortæller vi om årets Nobelpriser inden for naturvidenskab, og om de danske forskere, der gennem tiden har fået en af de tre naturvidenskabelige Nobelpriser.
20-03-2007
Olie
I dette tema sætter vi fokus på det sorte guld - hvordan det bliver dannet, hvordan man finder frem til det, hvordan det bliver udvundet - og hvad vi i Danmark gør for at presse de sidste dråber olie ud af vore oliefelter.
Regnskoven
Over halvdelen af verdens dyre- og plantearter lever i regnskovene. Læs om de tropiske skoves biologi og geografi, deres betydning for klimaet og truslerne mod bevarelse af dem i dette tema.

257 logbøger

Under Galathea Ekspeditionen skrev Morgenavisen Jyllands-Postens deltagere hver dag en logbog om hverdagen derude. Læs samlingen på 257 logbøger fra eventyret.

Beretninger fra Galathea

Morgenavisen Jyllands-Posten, som tog initiativ til ekspeditionen og udviklede ideen, havde det største mediehold med på ekspeditionen. Her er reporternes hundreder af artikler fra de 257 døgn.

Forskere på ekspedition

Under hele ekspeditionen berettede Morgenavisen Jyllands-Postens reportere i avisen og her på galathea.nu om forskningen og forskerne. Her er alle disse artikler med billeder samlet.

Ny DVD om Galathea 3

"Jorden rundt på 80 minutter med Galathea 3" er dokumentarfilmen om ekspeditionen, som på 257 døgn bragte "Vædderen" til klodens fjerneste afkroge. Filmen fortæller historien om de mange forventningsfulde videnskabsfolk, hverdagen på "Vædderen" og mødet med eventyret i det fremmede.
Køb DVD her

Nye resultater klar

Nu er de første forskningsresultater klar, og vi har besøgt en lang række af Galathea-forskerne. Besøgene er udgangspunkt for et nyt undervisningsmateriale, der åbner mulighed for at inddrage forskningsresultaterne aktivt i undervisningen.

Weblogs fra ekspeditionen

En lang række deltagere - fra Søværnets besætning, forskere og formidlere til undervisningsministeren - førte dagbog undervejs.