Dagens ret - krydret med fortiden
Trommer, globalisering og kødgryder. Det indsamlede materiale fra Galathea 3-projektet i den tidligere danske koloni, Trankebar, fylder ikke så lidt. Men det kan lære os meget, både om os selv og "de andre".

Det tog kun fem minutter
Af og til spiller tilfældigheder ind, når forskerne gør nye opdagelser. Det skete for holdet bag projektet om lyd i oceanerne, og nu må de og deres kolleger verden over ændre deres opfattelse af delfiner.

Ekkoer fra undergrunden
I Caribien målte "Vædderens" forskere en højspændt bevægelse, hvor tre af Jordens plader mødes. Målingerne kan måske gøre os klogere på fremtidens tsunamier og jordskælv.

En sangfugls stregkode
Forskere fra Galathea 3 vil finde 'stregkoden' til alle verdens sangfugle. De har allerede fundet ud af, at sangfuglen oprindeligt stammer fra Australien, og at de 'klogeste' fugle koloniserede verden.

Evolutionens dybe træk
Seks nye arter og sjældne fisk kun kendt fra fremmede have er foreløbig gevinsten for fiskeforskerne fra "Vædderen". Fangsten fra havenes dybeste afkroge sætter nye led på slægtstavlen over verdens fisk.

Galathea 3 gjorde os klogere på havgræssets herligheder
Havgræs dækker under en procentdel af klodens samlede havbund - men tager sig alene af langt over halvdelen af det CO2, som er bundet i oceanerne i dag. At passe på havgræs er at passe på klimaet.

Har man hørt en vandloppe...
De var nogle af de mindste passagerer om bord på "Vædderen". Alligevel er de magtfulde dyr i det store klima-regnskab. Forskerne er i gang med at kortlægge havets plankton, helt ned til den enkelte vandloppes lort.

Havet er den store klima-joker
Tålmodighed er en dyd - især for videnskabsfolk. Holdet bag Galathea 3-ekspeditionens projekt om kulstof i havet er i gang med at analysere tusindvis af prøver og målinger, som forskerne samlede ind på jordomsejlingen.

Havets mindste stjerner
"Vædderens" forskere fandt helt nye bakterier, der nu skal testes i en dyst mod de 'onde' bakterier - for måske kan de nye bakterier skabe nye former for tandpasta, vaskepulver eller penicillin.

Havets tunge arv
Mens forskerne indsamlede gener fra havenes mindste organismer, skabte de samtidig netværk på kryds og tværs af verdens have. De håber nu, at et nyt samarbejde kan bane vejen for deres mål: Mindre kemi i husholdningen.

Hvad tømmerflåden gemte
Forskerne kom hjem fra Salomonhavet med mange nye arter, blandt andet flere bjørnedyr, der kan vækkes til live igen, efter de har været tørret ud i mange år. Opdagelsen begyndte med en prik i det fjerne.

Hvis de døde kunne tale..
..ville de berette om, hvordan det var at arbejde som slave under en dansk koloniherre. På Galathea 3 undersøgte forskere skeletterne, som bærer de sidste historier fra slavetiden. Men ikke alt gik som planlagt.

Ja tak til flere frostfri fisk
De fandt helt nye typer af fisk med det særlige protein, som forhindrer blodet i at fryse til is, selvom vandet fryser. Alligevel har forskerne fra "Vædderens" anti-frysehold slet, slet ikke fået nok af fisk.

Klogere på livet i de døde zoner
Galathea 3-ekspeditionen gav forskerne nye metoder til at forstå livet i iltfattige områder.

Kønsforvirring under overfladen
"Vædderens" forskere fandt giftige stoffer i havets dyr på syv kontinenter. Nu skal en ny prøvebank kaste lys over Jordens forureningsmønstre ved hjælp af intet mindre end: Muslinger.

Luftens farlige transportbånd
Antarktis er en magnet for luftens gifte, viser forskernes målinger. Ved hjælp af undersøgelserne fra Galathea 3 forsøger de nu at spore kviksølvets rejse fra luften til havet - og fra havet tilbage til luften igen.

Må vi præsentere: Havslangen med to hoveder
Med viden fra blandt andet Galathea 2- og Galathea 3-ekspeditionerne har forskere opdaget, hvordan en havslange bogstaveligt talt er svær at finde hoved og hale i.

Ny viden skal hjælpe havets levende forsteninger
Dolkhaler er blandt verdens ældste nulevende skabninger, men nu er de i fare for at blive udryddet. Om bord på "Vædderen" skaffede forskere sig viden, der kan være med til at redde de spændende dyr.

Peter vil sætte lygter på cellerne
Peter Roepstorff var med Galathea 3 for at jagte fluorescerende dyr og planter. Han samlede nogle sære krapyl ind.

På sporet af ålens gåder
Den europæiske ål har altid været omgærdet af mystik, men danske forskere, der deltog i Galathea 3-ekspeditionen, kan nu afsløre nogle af dens hemmeligheder og måske hjælpe det truede dyr.

Skelettet i baghaven gav viden om globalisering
Mads Ravn og hans arkæologer fandt et 1000-årigt skelet på en lille ø i Stillehavet. Skelettet kan kaste lys over koloniseringen af det store hav.

Skjoldene vender tilbage
På Galapagos indsamlede Galathea-forskere planter for at undersøge, hvor en art begynder, uddør eller har det godt.

SOS fra havets skildpadder
Azorernes havskildpadder svømmer let helt til Sydamerika og Caribien, viste forskernes målinger fra Galathea 3. Sværere er det for de vestafrikanske havskildpadder, der må slås mod livet på land.

Til bunds i sagen om søerne
Forskerne fra Galathea 3 brugte mudder fra søer til at spore, hvordan de naturlige fødekæder har ændret sig. Varme, forurening og "fremmede" ferskvandsfisk tipper den naturlige balance.

Verdenskortets farvesignaler
Blå, grøn, brun - stop! Under Galathea 3 undersøgte forskerne, hvordan havenes muldjord trækker CO2. Ved at se på havets farve, kan man finde ud af, hvad der gemmer sig under overfladen.

E-magasin om resultaterne

Læs også det ny e-magasin om resultaterne fra Galathea 3-ekspeditionen. E-magasinet giver samme læseoplevelse som et trykt magasin. Men det har samtidig en masse interaktive elementer at gå på opdagelse i.
Se e-magasin her