Sitemap | Avanceret søgning |

Hun kæmper for pigernes ret til skolegang

Zelia Abukari er rollemodel for tusindvis af piger. Hendes egen mor var analfabet, selv har hun en læreruddannelse og en universitetsgrad.

Af Hanne Selnæs, IBIS
Publiceret 10-02-2009


Zelia Abukari
Som IBIS supervisor på et omfattende skoleprojekt i det nordlige Ghana kæmper Zelia Abukari hver dag en sej kamp for at sikre alle ghanesiske børn en god skolegang inden år 2015.
Foto: Hanne Selnæs, IBIS

Stemningen i den runde lerhytte er trykket. På en flettet måtte på gulvet foran Zelia Abukari sidder to søstre. Den ene må ikke komme i skole. Hun er vred og føler sig svigtet af sin mor, som også opholder sig i hytten.

»Det er tredje gang, jeg snakker med familien om Zenab. Men hendes mor vil stadig ikke tillade hende at gå i skole, for hun skal hjælpe hende ved at hente vand til dyrene,« sukker Zelia forklarende.

»Jeg bliver så ked af det, når jeg møder piger som Zenab, for hun vil bare så gerne lære noget,« siger Zelia.

Som IBIS supervisor på et omfattende skoleprojekt i det nordlige Ghana kæmper Zelia Abukari hver dag en sej kamp for at sikre alle ghanesiske børn en god skolegang inden år 2015. Derfor sætter den spinkle 31-årige kvinde sig flere gange om ugen op på en enorm motorcykel for at køre rundt til 20 nye landsbyskoler i området.

Skoler som IBIS, Ghana Venskabsgrupperne og Danmarks Lærerforening har fået på benene i fjerntliggende og skoleløse landsbyer.

Det er grunden til, at Zelia sidder på gulvet i hytten. For det er især pigerne, den er gal med. Dem der skal slide og slæbe for forældrene, dem der bliver lovet væk og giftet bort i en ung alder.

Det vil Zelia Abukari lave om på. Og det skal gå stærkt. På kort tid er hun blevet en respekteret rollemodel blandt de fattige kvinder og deres døtre, men ind imellem slår hun stadig hovedet mod en mur. Som nu med Zenab.

Tager alt fra mig
»Jeg vil gerne være som Zelia,« siger Zenab, »men min mors vilje er meget stærk. Hvis jeg går i skole, uden at hun har givet mig lov, tager hun alt fra mig,« klager hun, før hendes egen mor kommer ind i hytten for at give sin forklaring på, hvorfor Zenab ikke må komme i skole:
»Jeg kan ikke klare at hente vand alene. Hun er nødt til at hjælpe mig. Her er ikke nok vand. Nogle gange tager det tre timer at gå efter vand. Og hun må gå flere gange om dagen, da det også er til dyrene. Jeg ved godt, at Zenab er ked af det, men jeg kan ikke se anden udvej,« insisterer hendes mor.

Det er den slags oplevelser, Zelia Abukari spekulerer længe over efter et besøg i landsbyerne.
»Når jeg tænker på, hvordan uddannelse har hjulpet mig, så ved jeg, hvor vigtigt det er, at alle kvinder kommer i skole og får en uddannelse. Selv har jeg mistet både min mand og mine forældre, men jeg klarer alligevel mig selv og er ikke nødt til at bede nogen om noget,« siger hun.

»Havde jeg ikke haft en uddannelse, var jeg formentlig død på gaden,« tilføjer den spinkle kvinde i strikhue, jeans og en alt for stor t-shirt alvorligt.

Stolt rollemodel
Selv har Zelia Abukari en læreruddannelse og et universitetsstudie i udviklingsstudier og sociologi bag sig. Oprindeligt ville Zelia gerne have været sygeplejerske. Men hendes far, som arbejdede som chauffør og både kunne læse og skrive, overbeviste hende om, at mulighederne ville være større, hvis hun i stedet valgte læreruddannelsen.

Zelia bruger gerne sig selv og sin egen historie som eksempel, når hun skal overbevise en landsby om, hvorfor også piger skal i skole:

»De kan jo se, at jeg tjener penge, fordi jeg har en uddannelse. De ved, at hvis jeg var deres datter, så ville jeg være i stand til at hjælpe dem. Og jeg er meget stolt over at være en rollemodel,« siger hun. Forhåbentlig får Zelia Abukaris påvirkning i sidste ende også Zenab i skole.

Copyright: IBIS

Zelia arbejder på ACE-projektet, som har:
- fået  4.641 elever i skole

- oprettet satellitskoler i 56 landsbyer med i alt 160 klasser 

- givet lærere efteruddannelse i elevcentreret uddannelse 

- udviklet relevant undervisningsmateriale på modersmålet 

- etableret skolebestyrelser i alle satellitskoler 

- støtter politisk organisationsarbejde for at få alle i skole 

- samarbejder med skoleforvaltning og lokale myndigheder

 

Landefakta
Ghana
Vidste du, at hovedstaden i Ghana hedder Accra, at landet er ca. fem gange større end Danmark, og at en af verdens største kunstige søer ligger i Ghana?
Landeportræt