Sitemap | Avanceret søgning |

Ud at køre med de grønne

Malis hovedstad, Bamako, er fuld af private minibusser, der trods en utroligt ringe stand altid er fyldt til bristepunktet og fører kunderne vidt omkring for 1,50 kr.

Af THOMAS MØLLER KRISTENSEN, JØRGEN ULLERUP og CASPER DALHOFF (foto)

Publiceret 03-05-2010

Bamako, Mali


Fyldt minibus
Vejene i Malis hovedstad er tæt pakket med hundreder af minibusser i en karakteristisk grøn farve. En billet til 1,50 kr giver ubegrænset køretid.
Foto: Casper Dalhoff

BANG.

Hvad var det?

Det kan ikke være skydedøren, der faldt af, for den er allerede væk. Farten sænkes hurtigt, men de øvrige passagerer reagerer overhovedet ikke på det øredøvende brag, så vi er nok ikke banket ind i nogen eller noget.

En kvinde stiger på og finder en ledig plads - mysteriet er løst. Ved synet af en ny kunde har billetfyren banket sin næve knaldhårdt ind i siden af skroget for at signalere »Stop« til chaufføren.  

Velkommen på en tur i en noget alternativ form for fællestransport i Bamako.

Vejene i Malis hovedstad er tæt pakket med hundreder af minibusser i en karakteristisk grøn farve, der normalt er lige så slidt som r esten af køretøjet. »Bus« er faktisk en stramning, for der er i realiteten tale om en ombygget kassevogn med vinduesåbninger i bagagerummet, hvor smalle træplanker er sat fast til væggene og fungerer som bænke.

Skydedøren er hevet af for at lette af- og påstigningen, og i åbningen sidder billetfyren og holder styr på finanserne, der ikke kræver en lommeregner. En billet til 1,50 kr. giver ret til ubegrænset køretid, og for nybegyndere er det største problem at finde frem til endemålet, da ruteplan eller tidsskema er ukendte begreber.

20 personer og en maksfart på 50 km/t er tilsyneladende de eneste sikkerhedskrav til busserne, der ramponerede og udpinte snildt kunne indgå som skrækeksempler i uddannelsen af en dansk bilinspektør. Hjulene hælder faretruende, de tomme vinduesrammer gør det ud for airconditionanlæg, og visse steder titter solen ind ad store huller i de rustrøde dele.

Et yndet alternativ til busserne er scootere, og for en dansk teenageknægt med hang til tunede fartdjævle er Bamako et paradis. De unge maliere er villige til at ofre et beløb svarende til ni månedslønninger for at få fat i en Super KTM eller en Yamaha Aerox R, men de passer alligevel ikke særligt godt på det dyre legetøj.

Ingen kører med styrthjelm, og dagligt sker flere alvorlige uheld, fordi kørerne forsøger at overgå hinanden eller skyde risikable genveje i den konstant tunge trafik.

Så det er måske alligevel mere sikkert med en tur i en af grønne.

Landefakta
Mali
Vidste du, at hovedstaden i Mali hedder Bamako, at landets areal er på 1,24 millioner kvadratkilometer, og at befolkningstallet er på ca. 11,3 millioner?
Landeportræt
Hvis du vil vide mere

Stednavne
Mali