Sitemap | Avanceret søgning | Dine dokumenter

Kinas nye terracottahær

Lerskulptøren Wang Wenhai er i færd med at lave Kinas nye terracotta-kriger. Indtil videre har den 57-årige kunstner udformet i omegnen af 10.000 forskellige Mao-figurer i ler. Dermed er samlingen allerede større end den berømte antikke terracottahær i Xian.

Af JES RANDRUP og JETTE ELBÆK MARESSA
Publiceret 24-07-2008

Yan'an

Wenhai er så besat af Mao, at hans 58-årige hustru har mistet sin mand til kunsten. Siden 2002 har hun boet alene på fjerde sal i et boligkompleks i de kinesiske kommunisters tidligere revolutionære base i Yan'an. Men hun er ikke ensom.


10.000 statuer
Hver Mao-figur har sit særlige udtryk. Den største forestiller en 2,2 meter lang sovende Mao.
Foto: Niels Hougaard
 

»Jeg er ikke alene. Jeg har jo mine lermennesker,« siger Wang Yuanhua og slår hånden ud mod en imponerende samling Mao-figurer.

Ægtefællen, Wang Wenhai, foretrækker nu at opholde sig i et mere inspirerende kunstnermiljø omkring Fabrik 798 - en kunstnerbase i udkanten af Beijing.

Og der er under alle omstændigheder ikke plads til ensomheden i Yan'an. Fra gulv til loft er den lille treværelses funktionærbolig, der tilhører byens revolutionsmuseum, pakket med kasser af lerfigurer, der med få undtagelser afbilleder Mao Zedong.

Lermænd overalt
Den synlige del af hæren på omkring 1.000 styk Mao'er forestiller en siddende Mao, en tænksom Mao, den frække gadedreng Mao, en buttet Mao, en ung Mao. Kort sagt Mao i alle mulige afskygninger og hver med individuelle træk.

»Der er lermænd over det hele. Andre mennesker har tøj i deres garderobe. Jeg har lermennesker,« smiler skulpturkongens hustru, der siger, at hun ingen favoritter har blandt de mange lerfigurer, som Wang Wenhai nu mestrer at fremstille uden at se på et billede af Mao. Formanden er så dybt integreret i ham, at han kender hvert ansigtstræk.

»Jeg kan lide dem alle sammen, og jeg bliver glad over at se på dem. Min mand elsker dem, og derfor gør jeg det også.«

Parret ankom til Yan'an fra Henan-provinsen under Kulturrevolutionen i 1970 og fik arbejde på revolutionsmuseet i Yan'an. Her stiftede Wang Wenhai i midten af 1980'erne bekendtskab med en række skulptører.

Han begyndte selv at eksperimentere med leret, og siden da har Wang Wenhai lavet i omegnen af 10.000 skulpturer af Formanden i det, der siden hen er blevet til hans - og parrets - livsværk. Hans hidtil største bedrift er en 2,2 m lang sovende Formand - et af de få bestillingsarbejder, kunstneren har indladt sig på. Alle de andre Mao'er er ikke til salg.

Ikke til salg
I modsætning til kinesiske popkunstnere, der i rigt omfang har slået mønt af at udnytte de let genkendelige symboler fra Kulturrevolutionen, og som har tjent millioner på at sælge kunstværkerne på det internationale marked, nægter skulpturkongen at skille sig af med sit værk. De skal gemmes, holdes samlet for til sidst at udstilles på et museum.

»Planen er for min mand at fortsætte i 20 år endnu med at lave skulpturer. Han holder op, når han ikke kan mere,« fortæller Wang Yuanhua.

Parret leder nu efter sponsorer, der kan betale for et museum til de mange Mao'er, så figurerne kan blive opstillet samlet i noget, der minder om Kinas berømte terrakottahær i Xi'an, 300 km mod syd. Den anslås at omfatte 8.000 soldater - alle med individuelle træk.

»Hvis ikke vi finder en sponsor, så hyrer vi nogle bønder til at grave en hule i bjergene. Det er ret billigt. Så kan folk komme og se dem der,« siger hun.

Sker det, vil statuerne vende tilbage til den jord, som de oprindeligt kom fra. Wang Yuanhua fortæller, at hun selv graver leret, der skal bruges til skulpturerne, i Yan'ans omkringliggende bjerge.

I en kinesisk kontekst bliver skulpturkongens projekt nærmest halvreligiøst. Adskillige steder i Kina har man i fortiden opstillet hundreder og nogle gange tusinder af Buddha-skulpturer i huler. Jorden i denne del af Shaanxi er løs, en stiv, sandholdig lerjord, og lokalbefolkningen har traditionelt boet i huler udgravet i skrænterne.

Wang Yuanhua erkender, at hendes mand er grebet af Formandens liv og levned. Livsværket er blot en kunstnerisk forlængelse af hans tidligere arbejde som rundviser på revolutionsmuseet.

»Min mand elsker at fortælle historier om formand Mao,« fortæller Wang Yuanhua. »Han var rødgardist, og han tilbeder Mao - kun Mao.«

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Gem eller send Artikel


Wang Yuanhua
Wang Yuanhua vogter over flere tusinde Mao-figurer, som hendes mand fremstiller. Han vil fortsætte i 20 år endnu.
Foto: Niels Hougaard