Sitemap | Avanceret søgning | Dine dokumenter

Kommis i Kina

Efter en overnatning i fæle Tongxin (udtales "tungsind") har Zhongweis ørkenlys og oasestemning, 100 km længere mod nord, en dulmende effekt på holdet.

Af Jes Randrup, Jette Elbæk Maressa og Niels Hougaard

Publiceret 19-07-2008

Zhongwei

Mens vi spiser middagsmad, får Niels og Jette øje på et gammelt tempel, der ligger på den anden side af gaden.

De to exploratører forlader cafeteriet med henholdsvis kamera og notesblok, men da Jes nogle minutter senere heller ikke kan styre nysgerrigheden, går det op for ham, hvad det var, der trak.

På begge sider af indgangen til templet ligger mindst 100 meter med boder, der sælger alt fra hårshampoo til pindis. Også inden for porten er der masser af boder. Det har tiltrukket Jette, der siden begyndelsen har cementeret sin position som turens mest købende deltager, men noget tyder på, at Niels blot har undertrykt en lignende, indre trang. Han har erhvervet en 40 cm høj Mao-kobberstatue til 70 kroner.

Det viser sig, at Niels, som alle troede brændte for fotokunsten, i virkeligheden brænder for godt gammeldags købmandskab. I sin genfundne købmandsiver er han hoppet over på den anden side af disken, og falbyder nu sine kinesiske souvenirer til forbipasserende - overvejende kinesiske kunder. Ejeren af biksen er fuldstændig uanfægtet. Der danner sig lynhurtigt en kødrand.

»Kom og køb, kom og køb. Antik, antik,« siger Niels og tilbyder et ungt, elskende par en forstening af den 12. Dalai Lamas foster, netop som helligheden forgæves har øvet sig på reinkarnation.

»Der er tusindvis af dem ude i ørkenen, forsteningerne. Det er der, de øver sig,« siger Niels vidende om indholdet af Tengger-ørkenen, Kinas fjerdestørste, der ligger nogle få kilometer mod nord.

Men det er svært at handle på et sprog, man ikke kender. Niels kløjs i tallene og fotoblikket vender hurtigt tilbage i hans øjne. Jette og Jes har begivet sig ind i templet, hvor de står og overværer et par mystiske - måske buddhistiske, måske taoistiske - ceremonier, der mest af alt minder om djævleuddrivelse, muligvis af en shoppedjævel, der synes at friste flertallet i denne by.

En ung mand knæler foran en buddhastatue, mens forældrene hver holder et lys på hans skuldre. En gammel munk dirigerer ceremonien og hundser med den bedende. Der betales ved kasse ét for ceremonien.

Lidt derfra er en anden munk igang. Mens en moder står og ser på, får datteren besked på at passere ind under en stor jernklokke, der er ophængt et træstativ. Hver gang hun står under den, slår præsten på klokken med en kølle.

Jette har tidligere studeret buddhismen, og Niels' hustru er religionssociolog, men ingen af de to eksperter har noget bud på, hvad der foregår.

»Ikke alle former for buddhisme har de samme traditioner,« konkluderer Jette, der forklarer at den tibetanske buddhisme, der er fremherskende i Kina, er iblandet masser af ritualer fra tibetansk folketro.

»Det er noget kinesisk magi,« tilføjer Niels. »Det skal man være født i Kina for at kunne forstå.«

Gem eller send Logbog


På den anden side af disken
Niels er hoppet over disken og forsøger sig som sælger på markedet i Zhongwei.
Foto: Niels Hougaard