Sitemap | Avanceret søgning | Dine dokumenter

Karrierespring på 7000 kilometer

Mødet med Cuba, cubanerne og deres erhvervsliv har givet danske Per Hundevad et nyt livssyn. Han var kun 26 år, da han for fire år siden med 14 dages varsel pludselig fik tilbudt at være leder af et forretningssamarbejde mellem danske Cariscan og det cubanske transportministerium.

Af JAKOB RUBIN, CHRISTIAN THYE-PETERSEN og LARS KRABBE (foto)
Publiceret 09-12-2003

Pludselig opstod chancen for et karrierespring på godt 7000 kilometer.

Per Hundevad var kun 26 år, da han med 14 dages varsel fik tilbuddet: Vil du til Cuba?

Han sagde ja og måtte udsætte forsvaret af sin hovedopgave i HD i økonomi og informatik, så stærkt gik det.

Det var en ung mand, der pludselig fandt sig selv i tropiske Havana.

Per Hundevad havde ganske vist fem års praktisk erfaring fra det internationale biludlejningsfirma, AVIS, men han husker, hvordan cubanerne så med nogen skepsis på, at så ung en mand skulle være leder af et forretningssamarbejde mellem danske Cariscan og det cubanske transportministerium.

Et andet menneske
I dag - fire år senere - møder JP Explorer den danske direktør for REX Car Rental and Limousine Service på havnepromenaden Malecon i Havana.

I dag er den cubanske skepsis afløst af tilfredshed, Per Hundevad et andet menneske, og REX et andet firma.

»Jeg har fået ti års livserfaring på de fire år,« siger Per Hundevad.

Og firmaet har gennemgået en næsten lige så hurtig udvikling. Den planlagte vækststrategi er lykkedes. Da Per Hundevad ankom, var der 34 ansatte og 130 biler, i dag er der 100 ansatte og 450 biler - mange i luksusklassen.


Karrierespring på 7000 kilometer (1)
"Man skal være meget fleksibel i samarbejdet med systemet. Systemet er ikke fleksibelt. Man skal erkende, at der er en anden historisk, kulturel og politisk baggrund på Cuba. Det må man acceptere at indrette sig efter," siger danske Per Hundevad, direktør for 100 ansatte og 450 biler.

Der er prismonopol på Cuba, men der konkurreres frit blandt de 11 udlejningsfirmaer på kvalitet og service. Cubanerne selv må ikke leje biler, kunderne er udlændinge.

REX Car Rental and Limousine Service er ejet af den cubanske regering, men danske Cariscan har ansvaret for administrationen og den daglige drift. Cariscan er forpligtet til at finansiere driften, og danskerne og cubanerne deler profitten.

»Jeg vil ikke komme ind på fordelingen, men jeg vil sige, at det er en god forretning for os,« siger Per Hundevad.

Den dansk-cubanske forretningsforbindelse har eksisteret siden 1995, og det er Per Hundevad stolt og glad over. Han har oplevet samarbejdet med de cubanske myndigheder positivt, men har mødt kulturforskelle og praktiske problemstillinger, som ikke ville opstå i Danmark.

»Man skal være meget fleksibel i samarbejdet med systemet. Systemet er ikke fleksibelt. Man skal erkende, at der er en anden historisk, kulturel og politisk baggrund på Cuba. Det må man acceptere at indrette sig efter. Det vigtigste på Cuba er ikke, hvad der står i kontrakten, men at man har et godt forhold til sin samarbejdspartner,« fortæller Per Hundevad.

Fra Ford til Skoda
Et konkret eksempel på, hvor svært det kan være at drive forretning på Cuba opstod i Per Hundevads forretning i 1999. Indtil da havde REX´s bilpark bestået udelukkende af Volvo'er. Men da Ford opkøbte Volvo, var det pludselig ikke længere muligt at få reservedele til vognparken. Årsag: USA's embargo forbyder amerikanske virksomheder at handle med Cuba.

Løsningen blev at skifte flåden af biler ud, så den i dag består af både Audi, VW og Skoda.

Og fordi bilerne er svære at afsætte - cubanere har ikke råd til at købe Audi'er - er REX nødt til at have bilerne kørende i tre år, før den cubanske regering re-eksporterer dem. I Europa udskifter biludlejningsselskaberne normalt deres biler efter et halvt til et helt år. Når dertil kommer, at vejene på Cuba er hårde ved et køretøj, spiller firmaets eget værksted en central rolle.

»Alle mekanikerne er ingeniører. Vi efteruddanner dem selv, og vores værksted kan måle sig med de europæiske,« fortæller Per Hundevad.

Per Hundevad priser det engagement, de cubanske ansatte lægger i virksomheden. REX er blandt andet på grund af samarbejdet med Cariscan et populært sted at arbejde, og de ansatte har ud over deres - af staten fastsatte - løn i pesos mulighed for at få en bonus i dollars.

»Hvad en cubaner har til daglig, kan overhovedet ikke sammenlignes med det, en dansker har, eller en europæer for den sags skyld. Derfor har jeg stor respekt for deres engagement og beundrer deres uddannelsesniveau. Folk er godt uddannet med det skolemateriale, der nu engang er på Cuba,« siger Per Hundevad.

Mødet med Cuba, cubanerne og deres erhvervsliv har ikke kun resulteret i, at den danske direktør har fået en cubansk kæreste, men også et nyt livssyn.

»Så sidder man der..«
»Jeg har fået stor livserfaring af at være på Cuba. Jeg kom, da jeg var 26 og blev konfronteret med et folk, som jeg har fået utrolig stor respekt for. For når de kan bevare livsglæden med de få ting, de har, kan man som dansker overhovedet ikke klage over noget som helst i tilværelsen,« konstaterer Per Hundevad.

Han bor i en lejet lejlighed stillet til rådighed af den cubanske regering. Ikke i et kvarter forbeholdt udlændinge, men i en boligblok blandt cubanerne selv. Og her har han oplevet, at hverdagen på Cuba ikke altid flasker sig, lige som man forestiller sig.

»Der er tit strømsvigt, og det kan spænde fra en time til en dag. Så sidder man der og skal måske have lavet regnskabet, men der er ingen strøm. Så må man bare smile ad det og vente på, at strømmen kommer. Man kan ikke ringe til nogen for at høre, hvornår strømmen kommer. For der er ingen, der ved det. Jeg har lært at sige: Hvad kan jeg ændre? Og jeg har lært at erkende, at der er ting, jeg intet kan gøre ved.«

»Alt det har givet mig en masse ro og tålmodighed. I Danmark er man jo vant til, at man skal gøre tingene til tiden. Men når man gang på gang har stået over for nogle situationer, som man ikke er herre over, siger man til sidst til sig selv, når det brænder: Tag det roligt, måske slukker branden af sig selv.«

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Gem eller send Artikel

Hvis du vil vide mere