Sitemap | Avanceret søgning | Dine dokumenter

Bilen

JP Explorers midnatsblå Toyota LandCruiser GX 90 3 liters turbodiesel stationcar er tilbage.

Af Henrik Thomsen
Publiceret 05-06-2000

Den bragte i 1998-99 JP Explorer sikkert Jorden rundt på 500 dage. I begyndelsen af år 2000 blev kursen sat mod Australien, hvor exploratørerne på godt seks uger kørte den ene ende af kontinentet tyndt. Og efter en kort hvilepause på en biludstilling i København gik det mod syd igen - ned gennem Europa på en ekspedition fra Gdansk til Beograd. Nu har den gennemprøvede bil taget turen over atlanten, og skal i den kommende tid fragte ekspeditionen gennem Mellemamerika.

For ekspeditionsdeltagerne er bilen mere end et transportmiddel. LandCruiseren er også deres arbejdsplads, opholdsrum og køkken. Derfor er bilen indrettet med både arbejdspladser, 220 volts strømforsyning og bibliotek - altsammen indenfor nogle ganske få kvadratmeter.

Efter jordomrejsen er bilen bygget om. På turen verden rundt havde den kun tre pladser, men nu er der også skaffet et sæde til TV-exploratør Helle Lyster, hvis grej fylder godt i landskabet. Til ære for TV-Helle og hans kolleger er også indrettet en kameraplatform på taget.


Bilen (1)

Med på turen er desuden overnatningsudstyr. Det elektroniske udstyr er en vigtig del af ekspeditionens udrustning. Uden elektronikken kan hverken tekst eller billeder finde vej hjem til avisen og ud på internettet.

JP Explorer har flere satellitsystemer med om bord. De bruges til kommunikation og navigation. Samtidig har LandCruiseren en række indbyggede specialinstrumenter, bl.a. højdemåler, barometer, kompas og krængningsmålere. For at beskytte udstyret er bilen også udrustet med forskellige sikkerhedssystemer.

På taget er monteret en specialbygget tagbagagebærer i rustfri stål. Her findes - ud over en satellitantenne - også jerry cans, der rummer 40 liter drikkevand og 120 liter diesel.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Gem eller send Artikel


Bilen
JP Explorers midnatsblå Toyota LandCruiser GX 90 3 liters turbodiesel
Foto: Søren Lorenzen

Hvis du vil vide mere