Sitemap | Avanceret søgning |

Absolut succes

På 20 år er Absolut vodka i Skåne vokset fra ingenting til det sjettestørste spiritus-mærke i verden - med et salg i fjor på 52,7 millioner liter.

Af THOMAS HEINE, ANNE VILLEMOES og JACOB ERHBAHN (foto)
Publiceret 28-12-1999


ØJE FOR SPIRITUS
De mange flasker med vodka følges nøje på produktionsbåndet

Åhus, Sverige

Klir-klir-klir-klir-klir-klir-klir-klir-klir-klir-klir-klir.

Arbejdsdagen ved samlebåndet i Åhus må, trods høreværnet, være en absolut plage, hvis nogen en dag skulle komme på arbejde med tømmermænd.

Flaske efter flaske efter flaske efter flaske klirrer sig hastigt frem, mens maskiner og mennesker langs ruten kontrollerer, at indholdet er det rette, og at et lille klistermærke med billede af fabrikkens grundlægger, den skånske brændevinskonge Lars Olsson Smith, sidder korrekt.

12.000 i timen. 200 i minuttet. 3 i sekundet. Blot på et enkelt af de fire samlebånd, som er til rådighed på vodkafabrikken i den lille skånske havneby.

Her produceres Absolut vodka og ingenting andet end Absolut vodka.

Reklamens magt
Varemærket, der først blev introduceret for 20 år siden, men i dag er nummer seks på listen over de mest sælgende spirituøse drikke i verden, foran eksempelvis Ballantine's whisky og Gordon's gin.

Varemærket, der - meget takket være en af tidernes mest ambitiøse og succesfulde reklamekampagner - er lige så velkendt mange steder i verden som de traditionelle svenske ikoner Volvo, Scania, Ikea og Ericsson.

»Selv om jeg er produktionsmand, må jeg erkende, at reklamen har stor betydning. Det er ikke let at smage forskel på forskellige vodkamærker på et tilrøget værtshus,« siger fabrikschef Krister Asplund, som dog understreger, at folk hurtigt ville vælge noget andet, hvis ikke kvaliteten var i top.

Krister Asplund er en uhyre venlig mand - med glimt i øjet - og tager sig god tid til at vise rundt denne relativt stilfærdige efterjuledag. Det elegante udstillingslokale med hundreder af fascinerende Absolut-reklamer - mange kreeret af diverse internationale kändiser fra multikunstneren Andy Warhol over modedesigneren Gianni Versace til superfotografen Helmut Newton.


Absolut succes (2)
Chefen tester varen

"Absolut Akademi", hvor omkring 1000 bartendere og andre branchefolk fra ind- og udland årligt bliver undervist i Absolut-skik og -brug.

Nøje planlægning
Fabrikshallen med de klirrende flasker og et sæt skinner, der går direkte ind i lastbilerne og gør det muligt at laste 20 velvoksne paller på 45 sekunder.

»Vi har ikke megen plads, så det handler om just-in-time for leverancer både ind og ud. Hvis én lastbil med flasker ryger i grøften på vej hertil, går det, men ryger to, så stopper produktionen,« forklarer Asplund.

Videre til laboratoriet, hvor der tages prøver og eksperimenteres med nye smags-varianter, og hvor en medarbejder i al hast sørger for at fjerne nogle kolber med tekst på, da fotografen begynder at tage billeder. Og til kantinen, hvor der serveres god pasta og intet stærkere end lys øl.

»Vi har færre alkoholproblemer her end på andre arbejdspladser af samme størrelse,« mener Asplund.

»Ser man vodka-flasker rulle forbi dagen lang, får man et ganske afslappet forhold til det,« fastslår fabrikschefen, som ikke selv nyder drikken mere end en gang eller to pr. måned.

The Absolut Company, som selskabet hedder, ejes af Sveriges statslige Vin & Sprit AB, som tidligere på måneden købte De Danske Spritfabrikker - inklusive Gammel Dansk og Rød Aalborg.

Vin & Sprit havde i fjor en omsætning svarende til 2,9 mia. danske kroner og et overskud på 700 mio. d.kr. Absolut vodka tegner sig ifølge Krister Asplund for betydeligt over halvdelen af salget, det præcise tal er hemmeligt.

Kuriøst nok er Absolut dog kun den tredjemest solgte spirituøse drik i Sverige, efter Explorer vodka og Renat Brännvin. Det dominerende marked er USA, hvor cirka en tredjedel af de i alt 52,7 millioner liter Absolut blev solgt i fjor. Også i USA er den svenske vodka nr. tre på bestseller-listen, kun overgået af Bacardi rom og Smirnoff vodka.

Svensk moral
Krister Asplund medgiver det paradoksale i, at den svenske stat forsøger at begrænse alkoholforbruget i Sverige via sine Systembolag og samtidig eksporterer til udlandet på livet løs. Og at Absolut har vundet så store fremgange på sine reklamer i udlandet, når det i Sverige er forbudt at reklamere for alkohol.


Absolut succes (3)

»Men vi følger blot de regler, der gælder i hvert land. Det er ikke kun Sverige, der har forbud mod alkoholreklame, men også et land som Polen,« pointerer han.

Samtidig mener han, at det svenske spiritus-monopol - nu opgivet på produktions- og distributionssiden - har haft den fordel, at al kundskab på feltet blev samlet et sted.

»Der er en bagside i form af misbrug, men brændevin er en del af vor kultur, og hvor en del politikere før var skeptiske over for vodka-eksporten, er de nu stolte over succesen.

Selv den sidste aktive ædrueligheds-aktivist i Åhus, som ganske vist er død nu, forklarede i et TV-interview, at hvis der endelig skal drikkes brændevin, så er det altid noget, at det er svensk brændevin,« smiler Krister Asplund.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere