Sitemap | Avanceret søgning |

Abernes by

Så længe aberne i Lop Buri får lov at leve frit, vil også Thailand være fri, siger folketroen.

Af KRISTIAN NYSTRØM, LARS FROM og HÅVARD BJELLAND (foto)
Publiceret 22-08-1999

LOP BURI


Frit spil
I Lop Buri er det aberne der bestemmer

Elmasterne er urskovstræer og ledningerne lianer, som den evigt tumlende abeflok kan svinge sig rundt i og bruge som katapult til at lande på smalle fortovsmarkiser, hvorfra de kan følge med i alt, hvad der rører sig i den lidt søvnige stationsby Lop Buri.

Engang kongestad i "Landet med en million rismarker" og siden kongeriget Siams royale sommerhovedstad med paladser og templer, der i dag ligger hen som museer - eller som abernes fristeder.

For i Lop Buri bestemmer aberne.

Den ret har de haft fra de mundtligt overleverede legenders tidligste morgentåger.

Tog må vente
Togene mellem Bangkok og Chiang Mai kører kun langsomt ind og ud af Lop Buri. En abeflok på skinnerne lader sig ikke skræmme af høje advarselspift. Lokomotivføreren må liste toget tættere på, inden aberne med nonchalant overlegne bevægelser gider flytte sig.

Husgavlene i byen er tapetseret med tætte gitre, så aberne ikke kan klatre ind ad vinduerne, og TV-antennerne på tagene er mange meter høje og midtpå delt af en rund, spids potte, der vender den brede ende nedad, så aberne ikke kan klatre til tops.

Udsprunget af de urgamle, asiatiske legenders morgendis som abekongen Hanumas hellige fristed har Lop Buri i årtusinder fortryllet det folk af mange sammenløbne etniske kilder, som i dag kalder sig thailændere.

I den thailandske urlegende - som bygger på det 2300 år gamle hinduistiske epos Ramayana - var det kun takket være abekongen Hanomas heroiske mod og snarrådighed det lykkedes Rama at få befriet sin elskede Sida, der var blevet bortført af den tihovede dæmon Totsakan.

Efter den lykkelige genforening af de elskende ville Rama takke abekongen med kostbare gaver, men Hanoman svarede, at alt, han ønskede som tak, var et sted, hvor aber kunne leve i fred.

Rama greb da sin bue og sagde, at der, hvor pilen landede, skulle aberne få deres fristed. Pilen landede på et bjerg, der forvandlede sig til en sø med frodige skovklædte bredder. Deraf navnet Lop (sø) og Buri (by) i betydningen byen ved søen.

Del af hverdagslivet
Rama-legenderne - kaldet Ramakin i Thailand - genfindes i varieret form over hele Asien, men er ingen steder en så integreret del af et lands kulturhistorie og hverdagsliv som her i Thailand.

Forældrene giver deres børn navne efter Ramakiens helte og heltinder. Byer, gader og templer henter også deres stednavne i legendernes bog - og Buddha har blød og affabelt formet den hinduistiske legende ind i sine hellige skrifter.

Templet for Emerald Buddha er ikke for ingenting Bangkoks mest populære tempel. Der kan man finde Ramakien genfortalt i store farverige vægmalerier, mosaikker og figurer.

Den klassiske thailandske dans - med sært maskerede herrer - er genfortællinger af de mange hundrede historier, der udgør Ramakien. Helten over alle er den hvidmaskede abelignende Harlekin, der symboliserer abekongen Hanuman.

I de indiske og kinesiske legender er abeguden en pletfri asket, men i de thailandske eventyr er han en pigeglad gavtyv, der mange gange kommer galt afsted, men altid er på retfærdighedens og de undertryktes side.

Dette er også forklaringen på, at aberne i Lop Buri har fået lov til helt at gøre ruinen af det antikke khmer-tempel, Phra Prang Sang Yod, midt i byens centrum til deres.

"De hellige tre spir", det betyder navnet, var magtens borg for den khmer-konge, der for cirka 800 år siden krævede, at risbønder betalte tribut til ham på det store Angor Wat tempel i nutidens Cambodja i form af helligt vand fra søen i Lop Buri til sine hellige ritualer.


Helligt dyr
I Thailand er aben et helligt dyr

Frie aber - frit land
En ung mand fra Phra Ruang, født ind i en risbonde-familie, fandt på at bringe det hellige vand til Angor i vævede bambuskrukker, der ikke så let gik i stykker under transporten.

Khmerkongens astrologer mente, den kloge unge thailænder måtte have overnaturlige egenskaber. Men Phra undslap kongens snigmordere og flygtede til et tempel i Sukhothai, hvor hans forfølger ved indgangen blev forvandlet til en stenstøtte. Fra da af spredtes Phra Ruangs berømmelse og under ham samledes det første fri kongerige Siam.

En abe blev hans hellige dyr - og folketroen siger, at så længe aberne får lov at leve frit i Lop Buri, vil Thailand også forblive frit.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere