Sitemap | Avanceret søgning |

Lykken hænger om halsen

De fleste bærer dem som lykke-amuletter for at forbedre deres held i livets tombola. Mange tror også, at amuletterne indeholder kraft til at beskytte dem mod farer og onde ånder. Og andre bærer dem som en personlig erkendelse til Buddha. Det er et uomstødeligt fakta, at Buddha-amuletter - phra khrueng - har været knyttet til thailændernes liv i mindst to årtusinder.

Af KRISTIAN NYSTRØM, LARS FROM og HÅVARD BJELLAND (foto)
Publiceret 20-08-1999

Bangkok


AMULETTENS KRAFT
Shampan på 10 måneder er beskyttet af sin amulet

Samphan på 10 måneder kravlede rundt på gulvet uden blebukser med sin sølvamulet dinglende i en lædersnor ud af den åbne skjorte. To lidt ældre brødre hoppede på bare tæer rundt i det pjaskende våde affald, der omgav den lille families sammeflikkede træhus i slummen.

»Den lille dreng var svagelig fra fødslen,« forklarede en amerikansk lægestuderende, der har taget et år fri fra studierne for at optræne sundhedsarbejdere i Bangkoks slum. »Nu er han en rask lille dreng, selvom han her i regntiden er lang i næsen (forkølet), som de fleste børn i slummen.«

Det selvfølgelige spørgsmål til Samphans mor, om hun tror på amuletters kraft, er komplet irrelevant. Det er ikke kun et meget personligt anliggende, men lige så meget en skik man følger uden dybere intellektuel overvejelse.

»Folk er bundet til traditioner og lytter til de mennesker, de har mest tillid til,« svarede vor thailandske tolk lidt undvigende uden at have oversat vores spørgsmål til moderen


DOBBELTPARADE
Beskyttelse fra både tatovering og amulet

Da vi lidt senere hilser på en mand, der med bart bryst stolt fremviser sin tatoverede drage og amulet - en »dobbeltparade,« fordi både dragen og lertavlerne i plastikramme beskytter ham - sagde vores veluddannede tolk lidt udglattende:

»Amuletter demonstrerer måske deres magt for nogle, men ikke for andre uanset, hvor længe de går med dem.«

Beskyttelse mod ondt
Hvor mange harefødder eller rullesten med hul i gemmer sig ikke i danske kommodeskuffer? Verden over har folk fra tidernes morgen sat deres lid til forskellige objekter, som de troede kunne beskytte dem mod det ukendte og det faretruende.

Den slags mytiske skikke forsvandt ikke med civilisationernes udvikling og indmarchen af de store dogme-religioner. I Thailand har buddhismen - menneskeklogt eller opportunistisk? - pragmatisk levet sig ind i menneskehedens mytiske tro på det overnaturliges kræfter.

I modsætning til tatoveringerne skaber amuletterne ikke en social barriere. Under de mest fremtrædende politikere og forretningsmænds velsyede skrædderhabitter med mobiltelefonen i en specialsyet inderlomme hænger guldindkapslede amuletter i dyre højkarat-guldkæder.

En tidligere minister foreslog for nogle år siden, at de næsten tre mio. thailandske arbejdere i udlandet - som er landets næststørste valutakilde efter turismen - fik sendt »hellige potente objekter« (en ordret oversættelse af det thailandske ord for alle slags amuletter »khawng khlang«), som var doneret af folket og velsignet af de højeste munkeordener.

Hemmeligt indhold
Enhver amulet skal være velsignet for at have sin kraft, og de populæreste Buddha-amuletter er lavet af munke efter komplicerede opskrifter, hvor en særlig ler blandes med blomsterpollen, røgelse, tyggede areca-nødder, aske fra afbrændte gamle skrifter og andre hemmelige ingredienser.

Men ved siden af Buddha-amuletter er der et lige så stort marked for sekulære metal-amuletter med portrætter af afdøde konger, højlærde munke og andre historiske figurer.

Ikke overraskende er handelen med de populære amuletter en multi-dollar-forretning, der har sine egne specialtidsskrifter og i sidste uge gik cybervejen med den første web-side.

Amulet-museum
Choochart Marksumphan er en af Bangkoks mest kendte samlere. Han har nylig indrettet en del af sit hjem som et privat museum, så offentligheden kan få mulighed for at se hans uvurderligt rige samling på mere end 3000 Buddha-amuletter og 200 antikke Buddha-figurer.

»Jeg har åbnet mine døre i erkendelse af, at ingen lever evigt, og når jeg dør vil alt, hvad jeg har brugt et langt liv på samle, nok blive opløst og fordelt på mange forskellige hænder,« siger den 60-årige byggematador, der har samlet amuletter siden han var 13 år i dagens Bangkok Post.


AMULETMARKED
Handlen med amuletter er en multidollar-forretning

Bangkoks store amuletmarked ligger bag Wat Mahathat-templet, men tilsvarende markeder findes i alle Thailands provinser. Der holdes ligefrem udstillinger, hvor dommerpaneler tildeler de mest sjældne amuletter ærespriser.

Alder, sjældenhed, popularitet og skønhed er alle faktorer, som er med til at fastsætte en amulets pris, men det dominerende kriterium er den berømmelse og den åndelige magt, der omgærder munken, der har fremstillet amuletten.

Mange forfalskninger
De mest værdifulde skifter hænder for sekscifrede dollarbeløb, og da der nærmest selvfølgeligt cirkulerer mange forfalskninger er det et marked, der kræver viden og erfaring at gå ind i.

Men Buddha ville ikke være den, han er, hvis ikke han kunne tilgive menneskeheden, så en billig reproduktion af en berømt amulet, der engang er blevet helliggjort af en munk, tjener fuldt ud sit formål: at beskytte sin bærer mod alt ondt.

Og i sidste ende er det at tilægge en ting overnaturlige evner vel ikke mere mærkeligt, end at samlere er parate til at betale ufattelige summer for et sjældent »helligt potent objekt.«

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten