Sitemap | Avanceret søgning |

Verden under jorden

En falsetstemme skingrer gennem højttalerne. Klokken er 8. Endnu et 07/06-undergrundstog er ankommet. Et menneskehav af søvnige forretningsklædte japanere myldrer ud af toget, mens et andet står klar til at kæmpe for at komme med.

Af JAN LUND, ULLA ØSTERGAARD og HÅVARD BJELLAND (foto)
Publiceret 31-07-1999

Tokyo »Shinjuku Station«

Togene bliver fyldt til sidste centimeter. Beslutsomme perronmedarbejdere står klar for med arme og ben brutalt at skubbe de sidste ind i togkupeen, før dørene klapper i på sekundet. Togplanen skal overholdes, og det bliver den.

Tokyo Metropolitan Expressway er Tokyos livsnerve.

Nedgravet sirligt under byens motorvejsbrede boulevarder og himmelstræbende skyskrabere ligger en underjordisk by. Nogle mener, at den er Tokyos største arkitektoniske mesterværk.

Et edderkoppespind
Med en edderkoppespindslignende bygningskonstruktion er det lykkedes at konstruere en hel verden under jorden. Uden den ville de 27 millioner indbyggere i verdens største by slet ikke kunne få hverdagen til at fungere. Undergrundsbanen er japanernes sikre holdepunkt i en usikker hverdag.

Shinjuku-stationen er en af byens travleste. Over jorden ligger en af Tokyos mest hektiske kvarterer; en skønsom blanding af kedelige regeringskontorer, luksuriøse stormagasiner og tvivlsomme natklubber.

Under jorden er tilbudene næsten de samme.

Her kan de fortravlede japanere blive klippet, komme til tandlæge, spise, betale regninger og købe frisk fisk ind til aftensmaden. Ja, selv bede et ægteskabsbureau om at arrangere bryllupsfesten, før de haster til eller fra arbejde.

Tokyos pendlere kan have god brug for noget at styrke sig på.

Byens uhyrlige ejendomspriser gør, at langt de fleste er nødt til at bo meget langt fra deres arbejdsplads. Over syv millioner pendler hver dag på de 13 undergrundslinier.

Hver fjerde indbygger i Tokyo bruger mellem to og fire timer dagligt alene på transport. Men langt de fleste har lært at bruge tiden fornuftigt på de 220 kilomter underjordiske togbaner. Af nød har mange lært sig at sove stående hængende i en togstrop. Andre har miniaturebøger med, som de med armene tæt ind til kroppen lige kan få placeret i læsehøjde. Tog i tre etager med to minutters interval sørger for, at de to millioner passagerer på Shinjuku-stationen kan passere hver dag.

For at det overhovedet kan lade sig gøre, er der opfundet et sindrigt skiltesystem. Uden for myldretiden, kan det synes som japansk pedanteri. Først, når man oplever myldretiden, giver systemet pludselig mening.

Alt i eksprestempo
Hernede - mange meter under asfalten og dagslyset - foregår alt i eksprestempo. Man bliver nærmest fejet med af folkemængden. Menneskehavet bærer en gennnem de kilometerlange metropromenader, hvor hver kurve eller sidegang byder på nye lydchok.

Uden »op- og nedskilte« på trapperne ville menneskemængden simpelthen sidde fast. Og uden gule afmærkninger på perrongulvet, ville der blive udkæmpet samurai-krige ved togene. I stedet står japanerne tålmodigt og venter mellem de gule striber på, at det bliver deres tur til at komme med toget. På de travle S-togslinier skal man, selv flere timer efter myldretiden, kun gøre sig håb om en ståplads.

De ansatte under jorden kommer aldrig længere end til stationen. De skal være heldige for at se dagens lys. Deres lod er at stå i skarpt neonlys fra morgen til aften for at efterkomme pendlernes behov.

My City-arkaden på Shinjuku-stationen har over 1000 butikker. Her har skrædderen sit atelier, vinhandleren sit udbud af franske luksusvine og massøren en alenlang liste over typer af afslappende massager.

Spisepinde i toget
Men de fleste sørger for mad og drikke. Bento-sælgerne laver de særlige japanske madpakker bestående af ris og tilbehør, som de togrejsende jonglerende konsumerer med spisepinde i de gyngende tog.

Men de fleste pendlere lever livet i byens centrum. De tager hjemmefra i det tidligste morgengry og kommer først tilbage til sengetid.

Tæt på alle store kontorbygninger i Tokyo, ligger forlystelseskvarterer, som indbyder til en berusende flugt fra det daglige ensformige pendle-arbejde-pendle-sove liv. Her slår kontorfolket sig gerne løs i sake og øl, inden de næsten bevidstløse begiver sig ned i den underjordiske verden for at tage turen hjem til den alt for korte nattesøvn.

Aftentogene er noget ganske særligt. En gæret lugt af sake hænger i kupeerne. Slipsene sidder ikke helt så stramt og søvnen er ikke helt så kontrolleret.

Men i morgen er det hele på plads igen.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Shinjuku Station
Nedgravet sirligt under byens motorvejsbrede boulevarder og himmelstræbende skyskrabere ligger en underjordisk by. Nogle mener, at den er Tokyos største arkitektoniske mesterværk.
Se billedserie
Hvis du vil vide mere