Sitemap | Avanceret søgning |

Til tops med gode argumenter

Kun danskernes magelighed forhindrer os i at nå helt til tops som IT-nation. Forudsætningerne er til stede i kraft af en veluddannet arbejdsstyrke, men mentaliteten er ikke den rette.

Af MICHAEL ULVEMAN, BO JØRGENSEN og TORBEN STROYER (Foto)
Publiceret 25-05-1999

Seattle, Washington


FAMILIEN
Jan Hjortshøj ses her sammen med sønnerne Jonas på otte og Anders på seks år

Budskabet kommer fra den hidtil højst placerede dansker i Microsoft-imperiet, Jan Hjortshøj.

»Vi vil det ikke stærkt nok. Tidligere LO-formand Thomas Nielsen sagde engang at vi har sejret ad Helvede til. Mange af os er ikke særlig sultne mere.

Når man ikke er det, tager man ikke den lidt hårdere vej. Vi synker ned i selvtilfredshed,« iger Jan Hjortshøj.

For blot tre måneder siden tiltrådte han stillingen som direktør i Microsofts salgsdivision med ansvaret for salget til koncernens 25.000 største globale kunder. Hjortshøj skal udtænke salgsstrategierne i ikke færre end 64 lande. Han har blandt andet ansvaret for en omsætning på 15 milliarder kroner.

»Hele Microsofts virksomhedskultur skal netop sikre, at selvtilfredsheden ikke tager over. Der satses konsekvent på udvikling, og værdifulde medarbejdere får et særlig interesse i, at det går virksomheden godt, fordi de får aktie-optioner (købsrettigheder til aktier til en bestemt kurs, red.).

I USA siger de med det samme ja til nyskabelser og indfører dem straks.

I Asien siger de også ja, men nøler ofte længe. I Europa er reaktionen tit et nej. Men alternativerne mangler, og derfor køber man dem alligevel,« iger Jan Hjortshøj.


NY VILLA
Familien Hjortshøj er netop flyttet ind i en villa til 600.000 dollars

Mens den kun 37-årige direktør kaster et blik ud over den storslåede sø-udsigt fra familiens nyindkøbte 600.000 dollar dyre villa i Seattle, gør han status over sine erfaringer fra knap tre måneder i jobbet. Hans ordforråd er stort set blottet for de højtsvungne tekniske termer, der ellers karakteriserer mange beslutningstagere i IT-verdenen.

Hos Microsoft går man ikke særlig højt op i stillingsbetegnelser og klassisk hierarki.

Resultater, der tæller
»Her er god tænkning alfa og omega. Gode argumenter har førsteprioritet frem for, hvem der bestemmer over hvem. Det er fuldt ud forventet, at man siger fra, hvis man ikke er enig. Men argumenterne skal saft-suse-mig være gode.

Det er resultaterne, der tæller,« fastslår Jan Hjortshøj.

Selv har han som hovedopgave at sørge for en omsætningsvækst i år på 13-17 pct., og det mål ser han intet problem i at nå:

»Selvfølgelig har markederne forskellige udviklingsstadier alt efter de enkelte landes økonomiske formåen. Men informationsteknologien gør det stadig sværere at få øje på forskellene fra det ene land til det andet. Derfor er der stort set ingen forskelle i vore salgsstrategier fra det ene land til det andet.

Software er noget multikulturelt. Tænk bare på, at over 100 mio. mennesker nu dagligt bruger Microsofts Windows-programmer. Og lanceringerne af nye programmer går som en steppeild verden over. Fra et nyt software-produkt lanceres i USA til det er lanceret på alle andre markeder, går der kun tre måneder.

Den globale landsby
I IT-branchen bevæger vi os nu for alvor hen imod begrebet den globale landsby, selv om der dog er langt endnu. USA og Vesteuropa er stadig de største markeder, men lande som Indien og Kina har i øjeblikket den største årligt vækst i IT-teknologi. Det er ikke for ingen ting, at vi har valgt at placere et af vore udviklingscentre i Peking,« iger Jan Hjortshøj.

Hæsblæsende karriere
Det prestigefyldte job i Microsofts hovedkvarter er den foreløbig kulmination på en hæsblæsende karriere i IT-verdenen.

I 1986 blev han som nyuddannet cand.polit. ansat hos IBM i Danmark som salgskonsulent, og i 1989 udnævntes han som Microsofts salgsdirektør for hele Norden.

Foreløbig giver jeg jobbet i Seattle tre år,° fastslår han, mens han i den stadig møbelløse villa redder en seng på gulvet foran tvet til sønnerne Anders på seks og Johannes på otte.

Hans lægeuddannede hustru, Karen, har taget orlov fra jobbet hjemme i København i to år. Familien er dagen før Explorer-holdets besøg ankommet fra København for at påbegynde den nye tilværelse i USA.

»Det her er familiens projekt - ikke bare mit,« fastslår Jan Hjortshøj.

Trods arbejdsuger på 80 timer og kun fire ugers ferier om året lægger han ikke skjul på, at han stortrives med den amerikanske virksomhedskultur, som han på mange områder finder betydelig bedre end den danske:

»Åbenhjertigheden herovre er større end derhjemme. Tingene siges mere direkte, og kritikken er konstruktiv. Den slags skaber initiativlyst og fælles ansvarlighed. Her hersker ikke den samme konfliktskyhed som på mange danske arbejdspladser, hvor man er noget så bange for at træde hinanden over tæerne.

I stedet for at tage konflikterne synes tendensen i Danmark at være, at man indgår et hav af kompromiser og deler sol og vind lige. Den slags skaber ikke kompromisløse resultater,» fastslår Jan Hjortshøj.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten