Sitemap | Avanceret søgning |

Jimi Hendrix spøger stadig i Seattle

»Jimi Hendrix var min ven. Han var på én gang vidunderlig, spændende, crazy og selvdestruktiv. Han står stadig som et musikalsk forbillede for mange af os her i Seattle.« Rockanmelder ved Seattle Times, Patrick MacDonald, tænker henført på for længst svundne rock-tider i den nordamerikanske millionby.

Af MICHAEL ULVEMAN, BO JØRGENSENog TORBEN STROYER
Publiceret 22-05-1999

Seattle, Washington


FENDER
Hos The Guitar Company hænger hundredevis af guitarer af det berømte mærke

Dengang da hippiebevægelsens peace and love budskaber blev hamret ind med psykedelisk musik under indtagelse af rigelige mængder narko og sprut. Dengang, da bysbørn som Nirvana og Jimi Hendrix var nogle af bannerførere for hele kontinentets musikkultur. Og selv om det snart er 30 år siden, at den legendariske rockguitarist døde af en overdosis narkotika i London kun 28 år gammel, spøger Hendrix-navnet stadig i byens spillevende rock-miljøer.

Besøgende i byen behøver ikke mange minutter til at finde ud af, at rock i alle afskygninger stadig er byens kendetegn ud over selvfølgelig dens verdensomspændende virksomheder Boeing og Microsoft.

I det førende rocktempel, Crokodille, og på byens mange spillesteder mødes unge computer-nørder med gamle hippies for at dyrke deres passion for rock. Og fra den lokale radiostation, Classic Rock Station, pumpes der døgnet rundt gamle hits fra Led Zeppelin, Kings, Steppenwolf og mange andre legendariske grupper fra 1960'erne og 70'erne ud i æteren.

En af Seattles absolut rigeste erhvervsfolk, medstifteren af Microsoft, Paul Allen, hører til blandt de største fans af den tids musik. For at vise sin hengivenhed til især Jimi Hendrix, har han doneret omkring 100 mio. dollar til opførelse af et kæmpemæssigt rockmuseum midt i Seattle, The Experience Music Center, tegnet af arkitekten bag en af verdens smukkeste bygninger, Guggenheim-museet i Bilbao, Frank Gehry.

Enorm indflydelse
Paul Allen, der menes at være god for 16 mia. dollar alene i Microsoft-aktier, er selv aktiv musiker i rockbandet, The Grown Up, hvor han efter sigende betjener en Fender-guitar, der har været ejet af selveste Jimi Hendrix.

Museet, der indvies i år 2000, kommer til at rumme i tusindvis af effekter fra rock-koryfæer - heriblandt Elvis Presleys gamle motorcykel. Men det kommer til at skorte noget på effekter ejet af bysbarnet Jimi Hendrix. Hans familie har nemlig andre planer med det afdøde guitarists efterladenskaber.

De skal i stedet indgå i et nyt Jimi Hendrix museum i New York opført for nogle af de mange millioner dollar, som bl.a. Jimi Hendrix's stedssøster stadig tjener på rettighederne til hans musik.

»Selv om Jimi som musiker ikke havde sit udgangspunkt fra Seattle, var hans musikalske indflydelse her enorm og er det stadig,« fastslår Patrick MacDonald.

Hvid musikkultur
Den 53-årige rock-anmelder har fulgt byens musikliv siden 1962 og begejstres stadig over nye lovende navne, der myldrer op fra Seattles undergrund af musikmiljøer. Han opremser lynhurtigt en lang række navne på både lokal- og landskendte musikere inden for især funk-, disco-, reggae- og blues-genren og ser masser af muligheder for, at byen atter kan placere sig på det musikalske verdenskort.

»Der er to årsager til vores unike musikliv,« fastslår han med overbevisning. »For det første har Seattle i mange år ført en kulturel isoleret tilværelse i kraft af sin placering helt oppe i hjørnet af USA langt fra andre storbyer. Derfor har vi udviklet en kulturel hvid musikkulttur, hvor musikken i den øvrige del af USA især har været inspireret af sortes musik. Og for det andet regner det stort stort set altid i byen. Det giver god grobund for, at de unge sidder hjemme og øver sig i stedet for at ligge på stranden.«

En perle
Hans udsagn bekræftes af et besøg i byens største musikforretninger, The Guitar Company. I de højloftede salgslokaler hænger adskillige hundrede guitarer i alle prisklasser med det legendariske Fender-mærke som det absolut fremherskende.

»Vi har mange kunder fra Europa, fordi vores udvalg er større. Desuden er guitarerne billigere end derovre,« siger salgskonsulent Mick Flynn, mens hans fremviser én af butikkens perler - en Fender Stratocaster årgang 1952. Pris: 14.000 dollar - cirka 100.000 kr.


GREENWOOD KIRKEGÅRD
Her ligger Jimmy Hendrix begravet

Det gamle Hendrix-nummer "Hey Joe" fra 1966 drøner ud af Explorer-bilens højttalere ved indkørslen til Greenwood kirkegården uden for Seattle.

Kun et stort bart område uden græs uden om hans gravsten røber, at her ligger støvet fra Jimi Hendrix - begravet i 1970 med deltagelse af bl.a. Poul McCartney, John Lennon og i hundredvis af andre berømtheder. Bortset fra en indridset tegning af en Fender-guitar, er stenen nøjagtig magen til de tusindvis af andre på den private kirkegård.

Det manglende græs skyldes, at gartnerne for Gud ved hvilken gang har været nødt til at udskifte tørvene omkring stenen.

Hver dag besøges stedet af 60-100 fans fra hele verden, og kirkegårdens gartnere kan stadig berette om adskillige happenings med indtagelse af narko og sprut på plænen.

Mange af de gamle fans græder stadig.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere