Sitemap | Avanceret søgning |

Eleverne bestemmer

Den 53-årige Marty Kilmer virket lidt befippet, da vi uden varsel dukker op på skolen langt ude på landet i Oregon. Han er pressetalsmand, men må rådføre sig med skolens ledelse, før Jyllands-Posten kan få tilladelse til at arbejde her. Derfor sender han bud efter skolerådets formand.

Af JØRGEN ULLERUP, ASBJØRN JØRGENSEN og KLAUS GOTTFREDSEN (foto)
Publiceret 11-05-1999

Cottage Grove, Oregon


SKOLEN UDEN LÆRERE
Her er ingen lærere. De voksne har titel af stabsmedlem.

Ind træder en 16-årig dreng med bumser. Baren Mally træffer efter en kort overvejelse sin beslutning. Der er ikke behov for at indkalde til et plenummøde, så han tager selv ansvaret for de udenlandske gæster.

Blue Mountain School ligner ikke traditionelle amerikanske skoler, hvor et fast skoleskema og daglige prøver stadig er på mode.

På den offentligt finansierede, men alternative skole i Cottage Grove er der ingen faste timer og ingen lærere. De ni voksne omtales som stabsmedlemmer, og de står parat til at hjælpe eleverne, hvis de skulle få lyst til at lære skolefag eller kaste sig over andre aktiviteter.

Frit valg
Der er fuldstændig frit slag for de 54 elever mellem fem og 16 år. Nogle er i gang med at bygge et fort til skoleafslutningens ugelange vandballonkamp, andre klipper i kulørte magasiner, læser tegneserier i opholdsstuen eller spiller fodbold i gården.


FRIT VALG
Eleverne bestemmer selv om der skal tegnes, leges eller læses.

»Jeg havde svært ved at lære i den gamle skole. Det var kedeligt, og klasseundervisningen virkede skræmmende på mig. Nu er jeg ikke genert mere, og jeg vælger selv, hvad jeg vil lave. Eller ikke lave,« siger 12-årige Rashel Gonzales.

Et af stabsmedlemmerne, den 45-årige Mary Ditson, har undervist i en årrække på almindelige skoler. Hun er ikke i tvivl om, at børnene lærer hurtigere på Blue Mountain end i traditionelle skoler, fordi de selv bestemmer.

Den 37-årige Feather Boustead væmmes stadig ved sin egen skoleoplevelse. Indtil sidste år underviste hun sine fire børn på nu 11-16 år hjemme -nu har hun sendt dem på Blue Mountain.

Nysgerrigheden
Filosofien er, at drivkraften for indlæring er børns umættelige nysgerrighed. Eleverne lærer om demokrati ved selv at bestemme. Når de skal lægge budget for skolen og tage stilling til ansættelser, opdager de, at det er smart at kunne regne og læse.

Men hvad sker der, hvis et seks-årigt barn beslutter sig for aldrig at lære noget?

»Det er en fin balance. Vi vil formentlig ikke gøre noget, for vi er her ikke for at lære børn at lære. Det skal være deres eget valg. Børn i traditionelle skoler bruger det meste af dagen på at behage andre. Det skaber ikke nødvendigvis lykkelige voksne,« siger Marty Kilmer og fortsætter:

»Faktisk har vi oplevet, at de ældste elever har sværest ved at omstille sig. De små går bare i gang. De ved godt, at de skal lære for at få succes i livet.«

Begrænsninger er der dog. Børnene må ikke gøre noget ulovligt, og de kan ikke se TV eller spille videospil. Skolen har på et fællesmøde fjernet fjernsynet efter negativ omtale: Da den lokale TV-station kom for at lave en reportage om det omstridte eksperiment, fremstod stedet som en skole for videospil.

Magten derhjemme
Skolerådsformand Baren Mally har tænkt sig at tage studentereksamen på skolen. Han tager let på, at han bagefter bliver nødt til at bestå en særlig adgangsprøve for at komme ind på universitetet. Derimod har skolen givet ham problemer derhjemme.

»Her er jeg respekteret og kan træffe beslutninger. Den magt synes min mor ikke, at jeg skal have derhjemme, så vi har haft mange skænderier.«

30 års erfaringer fra en tilsvarende skole ved Boston på USA`s østkyst har givet Blue Mountain tillid til, at metoden giver gode resultater.

Stacey Fuller på 16 lærer allermest tålmodighed. For tiden underviser hun yngre børn i læsning og fysik.

»Det bliver en stor familie. Jeg ville aldrig hænge så meget med hende der, hvis det var på en almindelig skole,« siger Stacey og peger på 13-årige Jamaica Thompson.

Brug for samarbejde
Børnene viser rundt i den omkringliggende skov. Slade Taylor på 11 og hans kammerater har lavet en ondskabsfuld mudderfælde omkring deres borg.

»Jeg lærer samarbejde, sociale færdigheder. Det har jeg mere brug for, når jeg senere skal have et arbejde.«

Oregon oplever et sandt boom af private, alternative skoler, og staten er på vej med en lov om økonomisk støtte til dem. De alternative skoler tilbyder en lavere klassekvotient, mens kommuneskolerne ofte beskyldes for at glemme børnene.

»For de børn, der kan klare sig, er de offentlige skoler okay. Men skolerne kan slet ikke håndtere de børn, det går lidt skævt for,« siger Rene Bilyeu. Hun underviste tidligere i den lokale kommuneskole. Nu arbejder hun på en lokal miniskole i Cottage Grove for børn, der ikke kunne leve op til kravene i den traditionelle skole.

»Børn i traditionelle skoler bruger det meste af dagen på at behage andre. Det skaber ikke nødvendigvis lykkelige voksne.«

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere