Sitemap | Avanceret søgning |

USA's populæreste krig

Joei Garvin-Miller er vild med krig. Den 18-årige pige har netop investeret endnu 60 dollars i den populæreste og bedst markedsførte krig, USA har ført i årtier.

Af JØRGEN ULLERUP, ASBJØRN JØRGENSEN og KLAUS GOTTFREDSEN(foto)
Publiceret 11-05-1999

San Francisco


JOEI GARVIN-MILLER
ved alt om Star Wars.
Foto: Klaus Gottfredsen

Dagen før brugte hun 200 dollars (ca. 1400 kr.) på den samme krig, som dyrkes hæmningsløst af amerikanske unge.

Fra den gigantiske ToysRUs-legetøjsbutik, hvor vi støder ind i hendes propfyldte indkøbspose, er Joei på vej hen til den endnu større K.B. Toys. I går var K.B. Toys totalt udgået for de stjernekrigs-våben, -fartøjer og -soldater, som amerikanere havde stået i lange køer for at få fat i.

Gigantsucces
»Det er så kraftfuldt, det er kampen mellem det gode og det onde,« siger Joei Garvin-Miller og viser, hvordan Jedi-krigerens indbyggede mikrochip kan få en lommehøjttaler til at sige berømte fraser fra Star Wars-filmene.

George Lucas nye Star Wars film er en kommerciel gigantsucces allerede inden premieren om to uger. Derimod er USAs rigtige krig i Kosovo ved at blive trængt i defensiven både i medierne og i offentligheden.

»Jeg ved alt om Star Wars. Men jeg aner intet om Kosovo. Jeg har kun hørt, at tre amerikanere er blevet frigivet,« erkender 18-årige Sean Corbett, der ligesom sine venner bruger lommepengene på Star Wars sværd, samlesæt og talende figurer.

Star Wars fylder en hel afdeling i ToysRUs-butikken, og udvalget er imponerende. Fra et videospil til godt 400 kr. til flasker med Star Wars boblebad. Selv LEGO er stået på vognen og har udviklet særlige Star Wars klodser. Det er første gang nogensinde, at LEGO kaster sig ud i at licensere retten til at bruge andre firmaers koncepter, men stjernekrigerne er så ekstremt stærkt et varemærke, at LEGO har valgt dem som debut.

»Da vi åbnede butikken lige efter midnat mandag morgen, stod kunderne i kø 300 meter uden for butikken. En kunde købte for 14.000 kr. Star Wars legetøj, gennemsnittet var 2000 kr.,« fortæller den 33-årige sælger, Loren Schwab, mens han energisk forsøger at manøvrere et rumskib sikkert gennem et videospil.

Heller ikke Loren har skænket krigen i Kosovo mange tanker.

»Jeg vil helst bare nyde livet og ikke tænke på krigen i Kosovo. Det er vel OK, at USA er med i krigen, hvis vores allierede ikke selv kan klare det, men vi har i virkeligheden ikke noget at gøre helt derovre.«

Foran mange amerikanske biografer har fans overnattet i ugevis for at være sikre på at få billetter til premieren på Star Wars 19. maj. Forsalget starter en uge før - alt er holdt i ultrakort snor af instruktørens Lucasfilm, som stiller ekstreme krav til de biografer, som skal vise filmen, og til alle samarbejdspartnere, som betaler for at ride med på bølgen. Senest har Lucasfilm udsendt truende breve til 300 større Internet-firmaer for at forklare dem, at retssager venter, hvis nogen af Internet-firmaernes brugere krænker Lucasfilms rettigheder.

Joei satser på, at hendes gode kontakter gennem et tidligere job i den lokale biograf kan hjælpe hende med at få billetter.

»Ellers bliver det en forfærdelig dag,« siger hun. At hun kender George Lucas datter skal ikke bruges til at skaffe en snigpremiere - det her handler om penge og film, ikke om venskaber.

Hysteriet er dog usynligt ved instruktøren George Lucas private filmby, Skywalker Ranch.

Byen ligger anonymt og skjult langt ude i bakkerne nord for San Francisco på Lucas Valley Road nummer 5858. Vagtmanden Adam Fisher må skuffe masser af nysgerrige, der kommer her forbi. Han beretter venligt om aktiviteterne bag hans vagthus, hvor flere hundreder ansatte arbejder med licens-aftaler, kontrakter m.v.

Men her kommer man kun ind med en eksklusiv invitation.

Og vagtmanden bliver meget bestemt, da han beder Explorer-biler om at bakke ud igen - vi får ikke engang lov til at vende. En vagtbil følger os til porten.

»Jeg kan lide Star Wars, fordi det er kampen mellem kræfterne. Det er noget meget amerikansk,« siger Joei Garvin-Miller.

Kosovo-krigen handler mest om tre løsladte krigsfanger - tre af de gode krigsfanger. Stjernekrigen handler om noget langt lettere forståeligt:

»Jeg regner med at gå ind i hæren, når jeg er færdig med gymnasiet. Derfor følger jeg da lidt med i krigen. Det er godt, at USA hjælper flygtninge, der smides ud af deres land, bare fordi de er albanere. Men intet slår Star Wars. Den krig er meget lettere at forstå, og jeg vil gøre alt for at få en billet så hurtigt som muligt,« siger 17-årige Alex Keedy fra byen San Quentin.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere