Sitemap | Avanceret søgning |

Vil du se min smukke gri-gri?

Det tager noget tid at mase sig ind i Nehouga Cissés trange kontor i en forstadsvilla i Dakar.

Af JØRGEN ULLERUP og CARSTEN INGEMANN
Publiceret 28-09-1998

DAKAR


HVER SENGALESER SIN TALISMAN
I Senegal er islam en skønsom blanding af troldomskunst og Koranens ord.

Først skal man over en gård med brægende får, så skal man igennem det foreløbige resultat af mesterens samliv med sine fire hustruer, 40 børn, som barfodede løber rundt i alle størrelser, og til sidst skal man hilse pænt på alle svigersønnerne.

Nehouga Cissé er en såkaldt marabut. Det vil sige en islamisk from eller lærd, der er i stand til at udføre mirakler og uskadeliggøre onde øjne, onde tunger eller onde ånder.

Kontoret er højst otte kvadratmeter stort. På gulvet ligger tekster med skitser og islamiske opslagsværker. Marabuten sætter sig på gulvet, vores to senegalesiske følgesvende henvises til en madras, mens vi får plads på en smal træbænk. Under den står et trækar med glødende kul.

Nehouga er en lille rund mand med en stor, flad næse.

Denne detalje er ikke uden betydning, for den 55- årige mester kan et trick, som har gjort ham i stand til at forsørge 40 børn på et langt højere leveniveau end de fleste andre senegalesere. Han er en form for næse- bugtaler. Igennem næseborene kan han lave varierede fløjtelyde.

»Det her er Blinda,« siger marabuten og holder en kameltand op foran sig: »Det er den, du skal tale med. Så vil jeg oversætte, hvad den siger.«

Enorm indflydelse
For helt at forstå fortsættelsen af historien skal man vide, at marabuter har en enorm indflydelse i Senegal. Islam her er en skønsom blanding af afrikansk trolddomskunst og koranens tekster.

Samfundet ville gå i stå uden de velsignelser og beskyttende talismaner, som de religiøse lærde, ofte imamen selv, uddeler med rund hånd for klækkelig cash.

Ingen af de farverige og faldefærdige "car rapide" busser eller taxaer ville formentlig komme på gaden, hvis chaufføren ikke havde købt en såkaldt gri-gri, oftest en lap papir med koranvers pakket ned i små læderpunge, for at beskytte sig mod ulykker og utilfredse kunder.

Senegaleserne har talismaner med sig overalt, hvor de færdes, og så stærk er troen på deres virkning, at en senegaleser med svigtende styretøj på sin bil vil gå til sin marabut før sit værksted.

Kameltanden Blinda udstøder nogle næsefløjtelyde. Vore to senegalesiske venner, der har investeret en stor del af deres løn i marabuter, er ved at tabe underkæben af benovelse over denne direkte linie til ånderne. Vi har svært ved at holde masken.

»Blinda spørger, hvorfor I er kommet, og hvilke problemer den kan hjælpe med at løse,« oversætter marabuten Nehouga.

Vi fortæller, at vi befinder os midt i en farefuld rejse, hvor sand, humpede veje og biltyve truer vores bil og elektroniske udstyr. Vi vil gerne tegne en rejseforsikring.

Næsen udstøder endnu nogle fløjtelyde:

»Blinda siger, at I hverken er besat af ånder eller forfulgt af vampyrer. Derimod kan I risikere at få problemer med onde øjne og stemmer. Desuden er I meget trætte,« siger marabuten og fortsætter, at med Blinda som rejsefælle vil vi blive advaret om enhver fare på landevejen. For at eje den skal vi dog en gang om året bringe et kilo sukker som offergave.

De onde øjne
Naivt spørger vi om, hvordan de onde øjne kan ramme os.

Svaret lyder, at de kan give både gigt og gul feber, og at de kan forårsage ulykker. Kun Gud kan beskytte imod det. Blinda er også god at have ved hånden, hvis man en nat skulle drømme, at man er i kamp med en løve, for det er et sikkert tegn på, at man havner i helvede.

»Det handler om tro, og det virker. Jeg praktiserer alt bortset fra magi,« forklarer marabuten.

Nehouga hiver fat i en tyk opslagsbog for religiøse entertainere med svar på alt det, en marabut kan udvirke af mirakler. Han kan for eksempel sørge for, at naboen bliver skilt, så man selv kan komme til fadet.

Et ord skrevet 13 gange kan helbrede en alkoholiker, og et navn på en særlig plade, som holdes ind over varme gløder, vil gøre helvede hedt for modstandernes bedste spiller før en fodboldkamp.

Den sikreste måde at komme sin værste fjende til livs er at sige hans navn og ordene Ya moun tayima 66 gange. Men vær opmærksom på, at teknikken kan være farlig og vende sig mod dig selv.

Marabuten har også svar på, hvordan man håndterer en umulig kone. Hendes navn og tre hemmelige ord skrives på en seddel, som opløses i vand. Det skal konen så drikke.

Der er ingen grænser. Marabuten kan gøre en rask, rig, respekteret og glad, når blot man betaler for det. Og hver eneste dag opsøger mellem 100 og 150 senegalesere Nehouga for at få hjælp. Senegal er fuld af marabuter.

Pludselig fløjter næsen igen.

»Blinda vil vide, hvordan man skriver dit navn for at se, hvilken person du er,« oversætter Nehouga.

Måske for at få regningen til lettere at glide ned foretager marabuten en matematisk analyse af journalistens navn ved at give hvert bogstav i navnet et nummer.

Øvelsen afslører, at plus og minus ikke er hans stærke side. Men konklusionen lyder, at journalisten godt kan lide mennesker, at han er ærlig og kreativ. Så ved I det.

Blinda ligner efterhånden en uundværlig rejsefælle, så vi vover det onde øje og spørger om prisen. Kameltanden koster omkring 3000 kr., men så virker den også i flere år, foreslår Nehouga.

Vi beder om en billigere rejseforsikring og forhandler os frem til en lille papir gri-gri med en håndfuld tørret ukrudt. Marabuten får 100 francs for det, der vel svarer til den billigste ansvarsforsikring.

Hver gang, vi har brug for det, skal vi brænde en smule af planterne og inhalere røgen. Det virker også mod hekse, vampyrer og onde ånder.

En magtfuld mand
I Danmark ville folk som Nehouga rangere i kategorien mellem kloge mænd og fusentastere. I Senegal er han en højst respekteret og magtfuld mand.

85 pct. af de over ni millioner senegalesere er muslimer. Islam tilsat mange stænk trolddomskunst er en betydelig magtfaktor i det vestafrikanske land, hvor 67 pct. er analfabeter, og gennemsnit BNP pr. indbygger ligger omkring 10.000 kr.

Udover bugnende bankkonti nyder marabuterne en kæmpemæssig politisk indflydelse, fordi de i givet fald kan få befolkningen til at adlyde den mindste ordre.

Det siges, at præsidenten siden 1981, Abdou Diouf, aldrig træffer en vigtig beslutning uden først at konsultere marabuterne i de to vigtigste muslimske broderskaber, muriderne og tidjanerne.

På vej ud af Nehougas kontor ser vores senegalesiske venner vantro på os. Det er en dyb tillidserklæring at invitere udenforstående med hjem til sin marabut, og de vil vide, om vi nu også har fået løst alle problemer?

Nehouga viser skelettet til den nye villa, han er ved at bygge på nabogrunden for at få plads til alle sine børn. Det koster dyrt at lægge tag på og sætte vinduer i, klager han og skriver sin adresse på et stykke papir.

»I er velkomne til at ringe eller skrive, hvis I eller jeres venner skulle få brug for hjælp en anden gang,« siger han. Vi når aldrig at tage afsked med Blinda, men kameltanden lever i vores tanker.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere