Sitemap | Avanceret søgning |

Ud på tur - aldrig sur

Ingemanden har hovedet langt nede i værktøjskassen. Igen. Denne gang er det en sikring, der har kappet forbindelsen til radioen og vores intravenøse indtag af hård rock.

Af JØRGEN ULLERUP og CARSTEN INGEMANN
Publiceret 17-09-1998

SAHARA

Sikringen går, da vi midt i ørkennatten skal slå teltet op for første gang og vil tilslutte vores potente spot til cigartænderen. Ingen musik, intet lys.

En stiv kamel
Det går alligevel. Det blæser en stiv kamel fra nordvest, og teltet slår sig voldsomt i det sparsomme tøjr. De selvoppustelige liggeunderlag folder sig aldrig ud. Det viser sig at være noget med en ventil, som vi overser i mørket.

Sådan er det med fremskridtet herude i ingenting. Det ser godt ud i farvebrochurerne, men virker ikke altid i mørke. Vi overvejer at skifte titel fra exploratører til reparatører.

Manualer
Bilen er pakket med det mest avancerede udstyr. Vi ville gerne have læst nogle gode bøger under stjernehimlen, i stedet går den sparsomme fritid med manualer. Vi mangler blot en manual over alle manualerne.

I går var der knas med satellit-telefonen, og før det var det e-mail-terminalen, det elektroniske kamera, navigationsanlægget, CD-installationer i computere og køleskabet, der højst er i stand til at køle en cola ned til 22 grader.

På et tidspunkt forlod vi bilen i den tro, at vi havde slukket for det. I stedet var knappen drejet forkert. Det viser sig, at køleskabet udover at køle også fungerer som varmeskab. Resultat. Det ekstra batteri var tappet for strøm, og vi fik varme sandwich i Sahara.

Eksperter i bilalarmer
Vi ved efterhånden alt om dæktryk og er på vej til at blive eksperter i bilalarmer. Den går i gang på de mest umulige tidspunkter. Vi bilder os ind, at den også jager slanger, skorpioner og landevejsrøvere væk.

»De simple biler er de bedste. Alt finere elektronik går i smadder herude i sandet,« siger Max fra Marseille. Han har tilbragt natten i en sovepose i sandet og begynder morgenen med at finjustere sin rustne Peugeot 504 med en hjulnøgle og en hammer.

For det meste er vi dog lykkelige over det privilegium at køre i en bil med turbo, air- condition og ørkendæk, der kan forcere selv større klitter. Et klima-anlæg kunne redde mange forliste ægteskaber på disse kanter, for det er i den brutale, varme sandstorm, samarbejdet for alvor står sin prøve.

Rollerne fordelt
Som et velfungerende ægtepar har vi fordelt rollerne. Exploratør Ingemann er teknisk chef og skælder ud, når kabler og ledninger ligger og flyder. Han er desuden filosofisk inspirator, efter at han for nylig læste bogen "Zen og kunsten at reparere en motorcykel".

Exploratør Ullerup er hovmester med ansvar for indkøb af dadler og charmeoffensiver overfor emsige soldater, toldere og politifolk.

Livet bliver lettere, når man roser de marokkanske VM- spillere som Mustapha Hadji og Youssef Chippo, og når man taler pænt om marokkanske byer og kvinder. Især, hvis man også kan byde på en cigaret.

Men teknikken kræver forsigtighed. Man skal vide, hvem man har overfor sig. Ros af marokkanske fodboldspillere er ikke ubetinget en succes, når man står overfor et medlem af den lokale befolkning, saharawierne, der kun lige nåede at slippe af med de spanske koloniherrer, før den marokkanske hær rykkede ind i ørkenriget Vest- Sahara for 24 år siden.

Med al teknikken pakket sammen fortsætter vi med kurs stik syd i vores hypermoderne ørkenskib. Det er svært at finde på noget til mangellisten, hvis det ikke lige skulle være en fluesmækker, en brusekabine, og en 12 volts Pavoni espressomaskine.

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten

Hvis du vil vide mere

Stednavne
Vestsahara

Klassetrin
7.-10. klasse