Sitemap | Avanceret søgning |

Længe leve JP Tuk-Tuk

Så lykkedes det endelig at få stoppet JP Explorer. Efter at have overvundet Saharas sand, Ildlandets sten, Bolivias tinder, Brasiliens jungle, Alaskas sky bjørne og Japans rå fiskedufte blev det Thailands toldere, der fik sat en effektiv kæp i hjulet på JP Explorer.

Publiceret 16-08-1999

Bangkok, mandag den 16. august 1999


TUK-TUK
Exploratørne er tvunget til alternativ transport i Thailand.

Trods halvandet års forarbejde nægtede tolderne i dette venlige, smilende land at lade JPs svulstige firehjulstrækker komme i land fra søsiden. De forhåndslovede to dages kamp mod papirtigre for at få bilens papirer clearet blev pludselig til tre foruroligende uger - al den tid vi skulle bruge til at drage på opdagelse gennem Thailand, Burma og Malaysia inden en ny udskibning af Toyota-elefanten fra verdens største containerhavn i Singapore til Madras i Indien.

Og hvad gør man så ?

På et timelangt krisemøde med bladets ledelse overvejedes det - dog kun en kort stund - helt at droppe Sydøst Asien. Andre raske aternativer var , at vi kunne tage den på stop eller vi kunne købe en ny firehjulstrækker. Vi behøvede ikke et misbilligende strengt blik fra vores søde Miss Moneypenny, som nidkært vogter husets pengekasse, for at indse, at husets annonceindtægter ikke kunne række til, at vi købte en ny potensforlænger .

Den bedagede firehjulstrukne Land Cruiser, som skippede den sidste servo-styring midt i Tokyos trafiklabyrint, er

nu - vistnok - på vej til Indien, hvor bureaukratiet bestemt ikke er nogen garanti for, at der ikke også "går Indien i" toldclearingen der. Men bureauchefen er advaret - og han har næppe glemt et halvt års opslidende træning i at skyde indiske papirtigre.

Oliebaronen, vores norske fotograf som har foretaget en hastig omladning med jetfly fra Hong Kong til Bangkok, fik et kraftigt tilbagefald med nye smerter i sin med akkupunkturnåle uhelbredelige skuldre og ryg da han hørte han selv skulle slæbe sine 60 kilo baggage flere tusinde kilometer rundt gennem junglen og ad stejle bjergstier -og så i regntiden.

Chefredaktøren og Explorer-chefen ville ikke høre tale om at springe over den del af Sydøstasien, der har fremkaldt de største overskrifter på de lyserøde erhvervssider i de seneste to år. Men om det var hensynet til vores gæst fra det regnfulde Bergen eller det var et generelt anfald af gavmild spenderglæde, så blev beslutningen, at Explorer kører videre:

I en Tuk Tuk, Thailands nationale køretøj, der ligesom økonomien kun kører på tre hjul.

Første møde med den vanvittige trafik i Bangkoks gader skete ombord på Tuk-Tuk'en i myldretiden, hvor den lille motorcykeldrevne taxa skar sig gennem de blå-grå røgtåger fra millioner af biler og Tuk-Tuk'ere. Forureningen sved i øjnene og efterlod en grim smag i munden -selv med maske på.

Men det var billigt.

Prisen for at rejse med en Tuk-Tuk er cirka to kroner pr. tur - og så er den indbyggede aircondition - eller hvad man nu skal kalde den friske luft i Bangkok - inkluderet i prisen. Hvor meget det skal koste at køre fra Bangkok til Singapore, har vi endnu ikke aftalt.

Trods jetlag, ømme skuldre og svedige kroppe har vi på det ny Explorer-teams første dag fået testet den nye JP Tuk-Tuk - og nu skal vi til kickboksekamp, hvor spark i skridtet og til hovedet er tilladte kneb.

Om Nystrøm, From - eller måske den norske outsider Bjelland, kan nøjes med verbale kickbokse-runder , klemt sammen på skødet af hinanden i Tuk-Tuken ved vel ikke engang verdens største Bhudda, der smyger sig 26 meter lang på en stenseng i et af Bangkoks tusinder af gyldne templer.

Landefakta
Thailand
Vidste du, at Thailand er det eneste land i Sydøstasien, der aldrig har været koloniseret af europæiske magter, landet har konstitutionelt monarki, og hovedstaden hedder Bangkok?

Thailand
Det thailandske hovedland ligger mellem Burma, Laos og Cambodia, mens en sydlig landtange løber ned til Malaysia, med Andamanhavet og Thailandbugten på hver sin side.

Landeportrætter
Hvis du vil vide mere
Emner
JP Explorer

Stednavne
Thailand

Klassetrin
7.-10. klasse