Sitemap | Avanceret søgning |

Teamwork afgjorde turen

Trods ufatteligt mange fede amerikanske desserter nåede fotograf Stroyer ikke målet.

Publiceret 12-06-1999

Anchorage, Alaska, fredag den 11. juni 1999

Efter knap 9.000 km. gennem Canada og Alaska, er han stadig afpillet og mager. Stadig mangler han to kg. i at nå den idealvægt, der af hans rejsefæller, Ulveman og Jørgensen, blev fastsat ved starten på Explorer-turen for en godt en måned siden i Seattle: 64 kg.

"Med to vanvittige journalister som kolleger på sådan en tur, har man ikke en jordisk chance for at nå at spise," lød den stadig yderst energiske fotografs ynkelige forklaring, da holdet efter næsten tre døgns bilfri strabadser i vildnisset på Kodiak-øen satte sig ned for at gøre foreløbig status over ekspeditionen..

En stor trumf havde Stroyer i ærmet. På fastende hjerte havde han alene utrætteligt kørt Explorer-bilen de godt 300 km fra byen Homer til Anchorage. En venlig portier på hotel "Lands End, havde vogtet nidkært over vore udstyr, mens holdet var på vildnis-opgaver ude på Kodiak, 400 km. fra fastlandet.

Ulveman og Jørgensen havde taget et fly direkte fra Kodiak til Anchorage først og fremmest for at spare bladets hårdtprøvede kasserer for penge. Men også i et forsøg på at sætte ord på et virvar af hektiske og ofte uventede oplevelser.

Udover redigering af resterende artikler og billeder, tårnede dagens sidste store opgave sig op i horisonten: Stakkevis af udfyldte papirer og formularer kan tilfredsstille de amerikanske og senere de japanske toldmyndigheder, før Explorer-bilen med alt det elektroniske udstyr velbeholdent kan rulle i land i Yokohama i Japan. Diverse misforståelser i papirjunglen undervejs har ikke gjort opgaven nemmere.

Den tilbagelagte distance på knap 9.000 km kom til at koste Jørgensen 20 dollars, fordi han var den i besætningen, der med kun 7.200 km. havde tippet det absolut laveste antal km. forud for ekspeditionens start i Seattle for en måned siden. Vinderen i konkurrencen blev Ulveman med et gæt på 9.100 km.

Tilbage stod kåringen af diverse vindere af holdets interne konkurrencer.

Prestigen gjaldt ikke mindst konkurrencen om at blive kåret som bedste mand bag rattet. Fotograf Stroyers solokørsel var en bedrift, der for alvor burde kvalificere ham til en vinderplads i kåringen af holdets bedste chauffør.

Jørgensens imponerende skægvækst gjorde ham selvskreven til en kåring som turens vildmand. Og Ulvemans flabede forhandlingsevner overfor komplet uforberedte og søvnige embedsmænd burde kvalificere ham til en titel som commander.

Men blødsødheden tog over. Afstemmingen blev i sidste øjeblik suspenderet.

Det var i sidste ende det fælles teamwork, der afgjorde turens udfald.

Temaer
Landeportrætter
Hvis du vil vide mere