Sitemap | Avanceret søgning |

Motel-kuller

Halvvejs inde i vores etape begynder motel-kulleren at melde sig. Hvor er vi? Hvilket motel bor vi på? Og på hvilket værelse? Om endnu et par uger når vi sikkert til punktet: Hvem er vi egentlig?

Publiceret 13-04-1999

Bossier City, Louisiana, mandag den 12. april 1999

»Jeg vil gerne bestille vækning til klokken 5.45, tak.«

»No problem. Hvilket værelse?«

»326.«

»De er Hr. Jones.«

»Nej, jeg hedder Wrem med dobbelt V.«

»Så er det værelse 306.«

Forvirringen skyldes, at amerikanske motorvejs-moteller ligner hinanden til forveksling. Vi »oplever« et nyt hver nat.

De har den samme alt for store seng, kabel-tv med CNN og air-condition, der larmer. Hovedpuderne er ren skumgummi. De serverer alle den samme tynde kaffe. Så er det iøvrigt ligegyldigt om man befinder sig i det fattige syden eller på badestederne langs Floridas kyst.

Det kræver en ekspert at finde forskellen på Holiday Inn, Hampton Inn, Best Western, Days Inn, Motel8, Scottish Inn eller EconoLodge.

Den eneste større forskel, vi foreløbig har kunnet notere, er prisen. Scottish Inn i Daytona, Florida adskilte sig dog fra de øvrige ved, at vi var nødt til at dræbe adskillige kakkelakker, før vi kunne sove trygt. Det vilde dyreliv må have været en ekstra-attraktion, for prisen var pebret i forhold til kvaliteten.

Hver gang man forlader værelset, bør man nøje notere sig, hvor det ligger i forhold til elevatoren eller trappen, så man ikke bagefter bryder ind på det forkerte værelse. Og så gælder det om at have det rette plasticnøgle-kort med. Det nytter f.eks. ikke at have nøglen fra forrige nats ophold på Days Inn med ud, hvis man i mellemtiden er flyttet til Best Western.

Når vi med alt for sjældne mellemrum har lejlighed til at slappe af i den store seng og zappe mellem de mange TV-kanaler, er der særligt en reklame, der fanger vores opmærksomhed.

En træt og uoplagt gæst forlader sit værelse på Days Inn. Men den -ifølge reklamen -fremragende morgenmad får bogstavligt talt gæsten til at sprudle af energi.

Vi kender ikke den amerikanske markedsføringslovgivning i detaljer, men vi er ikke nervøse for at stemple TV-reklamen som det rene løgn.

Hverken Days Inn, Holiday Inn eller hvad de nu hedder alle sammen serverer noget, der med æren i behold kan kaldes for morgenmad.

En tynd kop kaffe, en »danish« (en form for wienerbrød med sukker på) er, hvad amerikanerne kalder for morgenmad.

Landeportrætter
Hvis du vil vide mere