Stjerne-exploratører

Kig på stjernehimlen, se godt efter. For et eller andet sted derude i universet er der muligvis en stjerne eller en asteroide, der i al evighed vil bære navnet 'JP Explorer'.

Af JESPER KONGSTAD, SØREN LORENZEN og JAKOB RUBIN

Publiceret 19-01-1999

LA SILLA, CHILE

Explorer-holdet har besluttet, at det ville være en god ide, hvis en nyopdaget stjerne blev opkaldt efter navnet på vores hæsblæsende jordomrejse.

Mindre kan ikke gøre det.

Derfor satte vi kurs mod verdens førende stjerne-observatorium, La Silla, på kanten af Atacama-ørkenen i Andesbjegene.

Explorer-bilens højdemåler viste præcis 2259 meter, da vi rullede ind i det mest underlige og fantastiske område, som ekspeditionen i Sydamerika til dato har besøgt.

Skæggede mænd i små hvide biler drønede rundt mellem sølvglinsende kupler, der genspejlede de røde bjergtoppe.

Totalt surrealistisk.

Vi så rundt på et område større end Danmark uden et eneste hus.

»Breathtaking,« sagde Søren.

I den første kuppel mødte vi ved et uheld en tysk astronom, der lystrede navnet Ralph. Han var helt i sin egen verden og stjernegal, men han lirede dog en enkelt matematisk formel af, inden vi luskede videre.

»Kan vi ikke godt få opkaldt bare en lille bittelille stjerne efter vores ekspedition?« spurgte vi astronomen i det næste observatorium.

Men det viste sig, at vores plan var vanskeligere, end vi havde regnet med.

For det første giver man ikke længere stjerner navne. Der er for mange. I gamle dage fik de først græske gudenavne, så kvindenavne og så slap navnene op i takt med at man fik bedre kikkerter og nu har 'opdaget' millioner af stjerner og galakser med millioner af andre.

»I kunne måske skrive til Richard West, han er pressechef for det europæiske stjerneforskningsprogram i Tyskland. Og han er dansker,« sagde en anden af La Sillas utroligt imødekommende astronomer.

Så det gør vi netop i dette øjeblik fra bilens computer.

Landefakta
Chile
Vidste du, at hovedstaden i Chile hedder Santiago, at landets areal er på 736.900,00 kvadratkilometer, og at befolkningstallet er på 16,3 millioner?
Landeportræt