Sitemap | Avanceret søgning |

Høvdingen af Puta

I flere århundreder har de reelle magthavere i store dele af Zambia været lokale høvdinge, som står for uddeling af jord, dømmer ved den lokale byret og nyder en enorm respekt blandt deres undersåtter. For nylig holdt overhøvdingen af Puta hof.

Af VIGGO LEPOUTRE RAVN
Publiceret 05-09-2003

Chiengi

Gaverne står i en hvid kurv på plasticbordet i plasticpavillonen, hvor blinkende kulørte lamper giver den afrikanske nat kolorit: To kilo ris, kiks, en flaske rødvin, nescafé, cola, vand på flaske, et postkort af den danske kongefamilie og en sticker med samtlige otte nordiske flag, inklusiv Ålands, udgør indholdet.

Man besøger ikke Senior Chief Puta 7th George Mwase Shebele Kaongwa I - også kaldet "The Big Man" - uden at have gaver med.

Det understreger Lameck Simwanza, der er repræsentant for den zambiske ulandsorganisation Women for Change og fungerer som guide for JP-Explorer i Zambia. Han kender høvdingen fra et enkelt tidligere besøg og ved, at han sætter pris på kontanter. Høvdingedømmet hører til blandt Zambias fattigste, og Lameck nærmest bønfalder os om at medbringe et eller andet, når vi nu har fået lov til at komme i audiens.

»Han vil forvente rigtig meget af jer, fordi I er hvide,« siger guiden.

I stedet for en diskret konvolut med pengesedler håndplukker vi fra nødforsyningen til en acceptabel gavekurv.

Gæsterne ned på knæ

Lidt over syv stavrer Senior Chief Puta ind ad døren efterfulgt af sine to rådgivere og en uniformeret vagt. Den 48-årige mand ser ikke rask ud. Hans pupiller er grumsede og ansigtsudtrykket træt. Han er klædt i sort og ligner en hvilken som helst anden lokal indfødt.

Det er han ikke.

»Kneel,« kommanderer én af hans adjudanter efter en gestus fra høvdingen.

Knæl. Guiden knæler scenevant, jeg derimod tøvende og vantro på højre knæ, og inden vi rejser os, klapper vi fire gange. Det går langsomt op for mig, hvor vigtig overhøvding Puta er.


Høvdingen af Puta (1)
Overhøvdingen af Puta og en af hans døtre bæres i høvdingestolen af hengivne undersåtter.
Foto: Mik Eskestad

Den indledende ceremoni er overstået. Nu til forretningerne.

Jeg fortæller, hvem vi er, og fremlægger vores ærinde i den sammenvoksede landsby Chiengi/Puta, den sidste post før det uvejsomme og uroplagede Congo 60 kilometer længere oppe langs Lake Mweru-søen.

Jeg spørger om tilladelse til at besøge en heksedoktor, i Zambia kaldet "traditional healer". Kun gennem høvdingens tilladelse kan det lade sig gøre. Svaret kommer først senere.

I flere hundrede år har de såkaldte traditional chiefs regeret landet på lokalplan i små riger, chiefdoms. Samfundsstrukturen har ikke ændret sig synderligt, siden den danske eventyrer Johan Støckel, som Explorer rejser i fodsporet af, passerede gennem netop denne egn for præcis 100 år siden.

Det samme gælder for alt andet i dette fjerne hjørne af Zambia. Landbruget er underudviklet og rækker kun til selvforsyning, da søen altid har været primærkilde til mad. Tålelige sanitære forhold og rindende vand kan man kun drømme om. Vand kommer fra søen og enkelte brønde. Der er ingen telefon, kun sporadisk strømforsyning og kun få offentlige busser hver uge. De lokale vrider hovederne af led og cykler af vejen, når en bil passerer med mazungo'er, hvide mænd, på den gennemhullede vej. Murstenshytterne er stråtækte. Ganske få har vinduer af plastic eller glas.

11 underhøvdinge

Trods fattigdommen er det høvding Putas hjemegn og ejendom. Selv om han anerkender regeringen i Lusaka, er han i praksis mere magtfuld her end Zambias præsident, Lewy Mwanawasa.

Da den forrige høvding døde for fire år siden, stod han som arvtager til tronen ifølge ældgamle familiemønstre. Med ét blev han overhoved for 11 underhøvdinge og ca. 300 landsbyhøvdinge samt rigets godt 100.000 indbyggere. Han blev fluks hentet i kongestol i sin landsby og ført til paladset i Puta, hvor han nu bor.

»Rådgiverne kom og fortalte mig om mit job. De sagde, jeg skulle være tålmodig, loyal og ydmyg,« siger høvdingen.

Stemningen i pavillonen er blevet en anelse mindre formel, og høvdingen inviterer os på besøg i sit palads.

Høvding Putas kolossale magt ligger i retten til at fordele jord og idømme straf ved den lokale retsinstans. I Zambia er 95 procent af jorden ejet af de lokale høvdinge. De tildeler gratis jordlodder til enhver godkendt ansøger. Skøder eksisterer næsten ikke. Ejerforholdene er baseret på gensidig tillid.

Putas vigtigste opgaver er at sørge for sit folks sikkerhed og velbefindende. Begge ting er svært. Mange flygtninge fra Congo skaber uro i byen. For kun 14 dage siden dræbte udstationerede regeringssoldater en lokal gravid kvinde, fordi hun tilsyneladende ikke overholdt et udgangsforbud. Soldaterne er en torn i øjet på høvdingen, som gentagne gange har skrevet til Zambias præsident efter forbedringer. Desuden er kolera, dysenteri og HIV/AIDS stærke fjender. Området har én sygeklinik og intet hospital.

Den officielle regering betaler høvding Puta en månedsløn svarende til 260 kroner, som kan reguleres nedad, hvis han ikke opfører sig ordentligt. Selv om den indtægt er vigtig i en provins uden skatteindkrævning og uden større økonomisk hjælp fra staten, vælter den risiko ingen høvding af pinden. Det lokale retssystem er nemlig garant for særdeles likvide midler.

Hver tirsdag og fredag sætter Puta sig op på sin elefantprydede taburet, kalder til traditional court og dømmer lokale lovovertrædere. Beføjelserne rækker ikke til fængsel. Området har heller ingen.

»Men jeg kan dømme en anklaget til at betale 80 kyllinger eller fire geder, hvis vedkommende for eksempel findes skyldig i tyveri, hekseri eller en andens død,« siger høvdingen stolt.

Ingen appelmulighed

Der er ingen appelmuligheder. Nægter man at efterleve straffen, bliver man jaget ud af riget. Enkelte forsøger sig i det "rigtige" retssystem. Men det er bekosteligt, og advokater og retslokaler er ikke inden for rækkevidde. Tidligere blev retspengene kanaliseret ud i lokalsamfundet som en slags social velfærd. Det sker nu kun med en forsvindende del af pengene. Senior Chief Puta sørger nemlig godt for sit hof.

Jeg drister mig til at spørge, hvor mange børn, han har. Høvdingen tøver.

»Tre. Nej - fire. Én dreng og to-tre piger,« lyder det noget overrumplende svar, som efterfølges af en lidt for lang tavshed. Sandheden er, at han på linie med andre høvdingen har op til flere konkubiner og nærmere er far til 20 end til fire, vurderer Lameck Simwanza bagefter.

Mødet er slut, men høvding Puta skal lige vise os sit statussymbol. Taburetten med de to udskårne elefanter kommer frem som bevis på hans almægtighed.

»Det er kun mig, der må sidde på den. Hvis du sætter dig på den, skal du betale mig 100 geder i straf,« siger han med et lille smil. Jeg vælger at lade være.

De to rådgivere tager gavekurven med ud uden at fortrække en mine.

Bagefter spørger jeg guiden, om høvdingen mente den sidste kommentar i spøg. Han kigger forskrækket på mig. Det er svar nok.

Næste morgen kører vi som aftalt ud til Putas palads. Til ære for os har han taget sin høvdingedragt på, og et optog på 30-40 tilhængere synger og danser i én taktfast rytme. Kvinderne er klædt i de traditionelle farvestrålende dragter, chitenje. De smiler og jubler. Mændene bærer røde hatte og et skærf med påskriften "Builile", som er navnet på stammen. Rød er builile'ernes farve og derfor dominerende. Helt i grønt deltager også høvdingens officielle kone.

Leopardskind og økser

Mens dansen fortsætter, får vi foretræde igen. Vi knæler og klapper de fire klap og sætter os i plasticstolene med frit udsyn til høvdingens stol, der lige som kongestolen er lavet af det stærke Mukusi-træ. Putas fødder hviler på et leopardskind, der symboliserer kraft. Over hans hoved hænger leopardskind og krigsøkser. I højre hånd holder han en kost med kohale til at holde fluer væk. I venstre holder han sin vandrestav, som er prydet med et lille hus, en kvinde og en mand samt den traditionelle elefant. Det symboliserer landsbyerne, folket og høvdingens magt. Uden staven må han ikke udføre officielle opgaver som denne.

Igen diskuterer vi dagens program, mens der bliver filmet, fotograferet, danset og

Copyright: Morgenavisen Jyllands-Posten


Høvdingen af Puta (2)
Høvdingen af Puta i sin stol på Kanunga-paladsets veranda. Uden vandrestokken og festskruddet må han ikke forestå officielle pligter. Leopardskind og stridsøkser befæster hans magt.
Foto: Mik Eskestad

Hvis du vil vide mere